- Locatie
Raadszaal Nieuwveen
- Voorzitter
- Bas Oostwouder
- Toelichting
-
Het doel van deze Oriënterende Raad is om informatie te verzamelen door het stellen van vragen aan het college van B&W, inwoners / belanghebbenden en/of experts.
Agendapunten
-
1
Op basis van de aangeleverde onderwerpen bij de diverse agendapunten bepalen hoe de avond zal verlopen. Als er bijvoorbeeld bij bepaalde agendapunten geen onderwerpen zijn aangeleverd dan kan er geschoven worden met blokken.
Insprekers kunnen gedurende maximaal vijf minuten spreken (bij meer dan zes insprekers wordt tijd ingekort). Zij krijgen aanbeveling om vooraf via de griffie hun spreektekst aan te leveren en te bedenken wat hun belangrijkste boodschap aan de raad is (voor als de voorzitter hen verzoekt af te ronden). Bovendien is het voor insprekers nuttig om te weten dat de vergadering live wordt uitgezonden en later ook is terug te zien via www.raadnieuwkoop.nl. Na de inspraak kunnen raadsleden nog één verduidelijkingsvraag stellen (zonder vervolgvragen).
Voor een inspreker handig om te weten zij niet direct een reactie van de gemeenteraad als geheel kunnen verwachten. Als raadsleden meer informatie willen hebben van de inspreker, dan kunnen zij (via de griffie) contact zoeken.
Insprekers moeten zich uiterlijk 8 uur van te voren aanmelden via griffier@nieuwkoop.nl (liever al eerder). -
2
Jaarstukken 2023
Met de jaarstukken (jaarrekening en jaarverslag) legt het college van B&W verantwoording af aan de gemeenteraad over wat zij hebben gedaan en hoeveel geld ze hebben uitgegeven in 2023. Ook de accountant beoordeelt de jaarstukken; hiervan stelt hij een rapport op dat wordt later aangeboden aan de raad.
Kadernota 2025-2028
De Kadernota is een belangrijk document, omdat de raad hiermee de beleidsmatige en financiële kaders vaststelt voor de komende begrotingsperiode 2025-2028. Het is een moment van integrale afweging tussen wensen en ambities van de gemeente in relatie tot de beschikbare financiële middelen. Met het vaststellen van de kadernota 2025 wordt duidelijk of er sprake is van structurele tekorten. Gemeenten worden gekort op het gemeentefonds en ook voor Nieuwkoop betekent dit dat er moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. Gemeenten krijgen geld van de Rijksoverheid uit het gemeentefonds. Hiermee betalen zij een deel van hun uitgaven. Gemeenten bepalen zelf waar ze dit geld aan uitgeven. De verwachting is dat in 2026 de bijdrage uit het Gemeentefonds lager wordt waardoor de gemeente scherpe keuzes moeten maken over uitgaven en lokale inkomsten.
De stukken voor de kadernota zijn 30 mei 2024 toegevoegd.
Vooraf aangekondigde (onderwerpen waarover) vragen (in oriënterende raad gesteld worden):- NN en VVD: Bezuiniging begeleiding parken – Blok 1
- D66: Welke kansen voor verbetering Openbaar Vervoer (OV) op de korte termijn (voor Qbuzz begint en tijdens periode van 6 jaar) en welke doelen OV op de lange termijn (na die 6 jaar)? - Blok 1
- D66: Kosten van begraven tegenover de potentiële afname van gebruik - Blok 1
- VVD en D66: Waarom wordt op belangenbehartiging Schiphol bezuinigd? - Blok 2
- D66: Al een tijd lang geen verhoging van Vaarvergunningen tegenover 'veenbonken' en overig onderhoud - Blok 2
- D66: Waarom onderzoek naar mogelijkheden veilige fietsoversteek cancellen - Blok 2
- D66: Vraag over klepelen van de bermen - Blok 2
- D66: Vraag over het waterafval op de oevers laten liggen - Blok 2
- D66: Vraag over het beheer van wegen van B naar C - Blok 2
- VVD en D66: Wat zijn de consequenties voor het GVVP en de veiligheid van de wegen als onderhoud wegen kwaliteit C wordt? - Blok 2
- D66: Concept Lief & Leed straat in het sociale domein - Blok 3
- NN: Proces nieuw beleid Hoe kan de raad nieuw beleid, bijvoorbeeld muziekonderwijs, toevoegen? – Blok 3(?)
- NN en D66: Proces van de bezuinigingsmaatregelen Zijn de organisaties waarop bezuinigingsmaatregelen betrekking hebben geïnformeerd? – Blok 4(?)
- NN: Motivatie voor de gemaakte keuze’s In fisches helder waarom een activiteit moet worden voortgezet; maar toch geselecteerd voor bezuiniging. Waarom ontbreekt dan de motivatie voor die keus? – Blok 4(?)
- NN (en mss D66): Proces afvallen voorgenomen bezuiniging Wat als een bezuiniging niet haalbaar is of als het minder oplevert? – Blok 4(?)
- NN: Proces nieuw beleid toe te voegen door het college – Blok 4(?)
- VVD: Wat is de afweging geweest om de OZB met 5% te verhogen? - Blok 4
- VVD (en mss D66): Welke afwegingen liggen ten grondslag aan deze bezuinigingsmaatregelen van 1,7 miljoen euro in 2025? - Blok 4(?)
NB: De indeling naar blokken is een toevoeging van griffie (blok 1 ruimtelijke ontwikkeling, blok 2 ruimtelijk beheer, blok 3 sociaal domein, blok 4 alle rest). Mogelijk worden de vragen op een ander moment gesteld, maar voor de voorbereiding van raadsleden, fractieassistenten, B&W en ondersteuning is dat niet relevant.
Bijlagen
-
2.A
Bijlagen
-
2.C.a
Raadsleden kunnen vooraf vragen aanleveren bij de griffie over de jaarstukken 2023 en de kadernota 2025-2028, deze zijn hierboven bij 2A toegevoegd.
-
2.C.b
Raadsleden kunnen vooraf vragen aanleveren bij de griffie over de jaarstukken 2023 en de kadernota 2025-2028, deze zijn hierboven bij 2A toegevoegd.
-
2.C.c
Raadsleden kunnen vooraf vragen aanleveren bij de griffie over de jaarstukken 2023 en de kadernota 2025-2028, deze zijn hierboven bij 2A toegevoegd.
-
2.C.d
Raadsleden kunnen vooraf vragen aanleveren bij de griffie over de jaarstukken 2023 en de kadernota 2025-2028, deze zijn hierboven bij 2A toegevoegd.
-
3
De raad kan vragen stellen aan de portefeuillehouder (burgemeester en/of wethouder) over de raadsvoorstellen. In de meningsvormende raad vervalt het rondje met 2 vragen aan de portefeuillehouder. Deze bijeenkomst is primair bedoeld om 'politieke' vragen te stellen; technische vragen worden nog steeds zoveel mogelijk vooraf per mail gesteld. Technische vragen zijn vragen naar feiten of ter verduidelijking. Aan raadsleden & fractieassistenten om voor woensdagochtend 9.00 uur aan de griffie te melden als ze over bepaalde raadsvoorstellen vragen willen gaan stellen (anders zitten er betrokken ambtenaren voor niets voor ondersteuning van B&W op de tribune).
Iedere fractie krijgt maximaal twee vragen op hoofdlijnen te stellen en wordt verzocht zich te beperken met vervolgvragen. Als iedere fractie geweest is eventueel bezien of er nog meer technische vragen zijn. -
3.A.a
B&W stelt de raad voor gebruik te maken van de mogelijkheid een zienswijze in te dienen en de reactie kenbaar te maken aan het bestuur van de SO-Zorg volgens de bijgevoegde conceptbrief.
Samenvatting: Het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (So-Zorg) vraagt uw raad een zienswijze kenbaar te maken over de conceptbegroting 2025. Het college kan zich vinden in de ingediende conceptbegroting maar stelt de raad voor wel gebruik te maken van de mogelijkheid een zienswijze in te dienen.Bijlagen
-
3.A.b
B&W stelt de raad voor (1) Geen gebruik te maken van de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen (2) In te stemmen met de brief van het college van burgemeester en wethouders aan het bestuur van de Veiligheidsregio.
Samenvatting: Op 1 juli is de Wet gemeenschappelijke regelingen (hierna: Wgr) gewijzigd. De wijziging heeft als doel de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen en de kader stellende en controlerende rol van de gemeenteraden en Provinciale Staten in relatie tot gemeenschappelijke regelingen te versterken. Een aantal van deze wijzigingen is op 1 juli 2022 direct in werking getreden, maar een ander deel moet binnen twee jaar na inwerkingtreding verwerkt worden in de GR Veiligheidsregio. Naast de aanpassing van de GR aan de gewijzigde Wgr speelt dat besloten is dat het bureau Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (hierna: GHOR) in 2025
ondergebracht zal gaan worden bij de Veiligheidsregio. Ook dit maakt aanpassing van de GR noodzakelijk. De ontwerp gewijzigde GR die nu voorligt omvat alle benodigde wijzigingen. Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio heeft op 23 mei 2024 ingestemd met het doorgeleiden van de ontwerpregeling naar de colleges van de deelnemers voor het vragen van zienswijzen aan de gemeenteraden. Het college ziet geen aanleiding voor de raad om zienswijzen in te dienen.Bijlagen
-
3.A.c
B&W stelt de raad voor (1) in te stemmen met de ontwerp programmabegroting van de Veiligheidsregio Hollands Midden 2025 en meerjarenraming 2026-2028 en geen zienswijzen in te dienen (2) in te stemmen met bijgevoegde conceptbrief aan de Veiligheidsregio Hollands Midden.
Samenvatting: De Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) heeft de ontwerp-programmabegroting 2025 en meerjarenraming 2026-2028 (hierna te noemen: de ontwerp programmabegroting) aangeboden aan de gemeenteraad met de mogelijkheid een zienswijze in te dienen. Wij stellen voor geen zienswijze in te dienen omdat er ten aanzien van de begroting wordt voldaan aan de kadernota 2025 van de VRHM en de financiële kaderstelling voor 2025.Bijlagen
-
4
Het college van B&W kondigt uiterlijk woensdag 9:00 uur vóór deze bijeenkomst de onderwerp(en) aan bij de griffie (liever eerder - zodra het bekent is); die worden dan onder dit agendapunt opgenomen.
Het college van B&W kan zelf de 'vorm' bepalen bijvoorbeeld een gesprek of een korte presentatie.
Als het college van B&W input wil ophalen bij de raad dan moeten er 2 weekenden van te voren stukken beschikbaar zijn met concrete stellingen, vragen, enz. zodat voorbereiding in de fracties mogelijk is. Een dergelijk stuk kan ook geagendeerd worden voor de Meningsvormende Raad. -
5
Als onderwerpen niet aan bod zijn gekomen schuiven ze door naar de volgende Oriënterende Raad of rechtstreeks naar de Meningsvormende Raad.
Bijlagen