Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Oriënterende raad

donderdag 26 september 2024

20:00 - 22:00
Locatie

Raadszaal Nieuwveen

Voorzitter
Bas Oostwouder
Toelichting

Het doel van deze Oriënterende Raad is om informatie te verzamelen door het stellen van vragen aan het college van B&W, inwoners / belanghebbenden en/of experts.


Let op! Als gevolg van werkzaamheden aan de Schilkerweg (N462) is het gemeentehuis in Nieuwveen moeilijker bereikbaar. Klik hier voor de omleidingen

Agendapunten

  1. 1

    Op basis van de aangeleverde onderwerpen bij de diverse agendapunten bepalen hoe de avond zal verlopen. Als er bijvoorbeeld bij bepaalde agendapunten geen onderwerpen zijn aangeleverd dan kan er geschoven worden met blokken.

  2. 2

    Het college van B&W kondigt uiterlijk woensdag 9:00 uur vóór deze bijeenkomst de onderwerp(en) aan bij de griffie (liever eerder - zodra het bekent is); die worden dan onder dit agendapunt opgenomen.
    Het college van B&W kan zelf de 'vorm' bepalen bijvoorbeeld een gesprek of een korte presentatie.
    Als het college van B&W input wil ophalen bij de raad dan moeten er 2 weekenden van te voren stukken beschikbaar zijn met concrete stellingen, vragen, enz. zodat voorbereiding in de fracties mogelijk is. Een dergelijk stuk kan ook geagendeerd worden voor de Meningsvormende Raad.


    Onderwerp: Toelichting op het rapport over de grote brand in Ter Aar door de Veiligheidsregio Hollands Midden (VHRM)

  3. 3

    Insprekers kunnen gedurende maximaal vijf minuten inspreken over raadsvoorstellen die op de agenda staan. Bij meer dan zes insprekers wordt de spreektijd ingekort. Zij krijgen aanbeveling om vooraf via de griffie hun spreektekst aan te leveren en te bedenken wat hun belangrijkste boodschap aan de raad is (voor als de voorzitter hen verzoekt af te ronden). Bovendien is het voor insprekers nuttig om te weten dat de vergadering live wordt uitgezonden en later ook is terug te zien via www.raadnieuwkoop.nl. Na de inspraak kunnen raadsleden nog één verduidelijkingsvraag stellen (zonder vervolgvragen). Insprekers moeten zich uiterlijk 8 uur van te voren aanmelden via griffier@nieuwkoop.nl (liever al eerder). Insprekers over andere onderwerpen dan de raadsvoorstellen die vanavond op de agenda staan, kunnen terecht op het inloopspreekuur dat vóór deze Oriënterende Raad plaatsvindt (van 19:00 tot 19:45 uur in de hal van het gemeentehuis).


    De raadvoorstellen waarvoor zich insprekers hebben aangemeld worden als eerste behandeld.


    Daarna is het aan de raad om vragen te stellen aan de portefeuillehouder (burgemeester en/of wethouder) over de raadsvoorstellen. Deze bijeenkomst is primair bedoeld om 'politieke' vragen te stellen. Bij voorkeur melden raadsleden & fractieassistenten voor woensdagochtend 9.00 uur aan de griffie als ze over bepaalde raadsvoorstellen vragen willen gaan stellen (anders zitten er betrokken ambtenaren voor niets voor ondersteuning van B&W op de tribune). Technische vragen worden niet meer beantwoord tijdens de Oriënterende Raad, maar worden altijd schriftelijk afgedaan. Technische vragen zijn vragen naar feiten of verduidelijkingsvragen. 


    Iedere fractie krijgt maximaal twee vragen op hoofdlijnen te stellen en wordt verzocht zich te beperken met vervolgvragen. Als iedere fractie geweest is eventueel bezien of er nog technische vragen zijn.

  4. 3.A.a

    B&W stelt de raad voor het Beleids- en beheerplan Openbare verlichting 2025-2029 vast te stellen.


    Samenvatting: Elke 5 jaar wordt er een nieuw beheerplan openbare verlichting vastgesteld. Het doel van dit nieuwe beleids- en beheerplan is het stellen van kaders voor de uitvoering van het gemeentelijk openbare verlichtingsbeleid voor de periode 2025 t/m 2029. Het beschrijft de Visie en Ambitie in samenspraak met de beleidsuitgangspunten en een concreet meerjarig beleids- en beheerplan op het gebied van openbare verlichting van de gemeente Nieuwkoop. In dit plan is het project om de gemeentelijke lichtmasten te vervangen voor Led (Verledden) verwerkt.

  5. 3.A.b

    B&W stelt de raad voor:
    1. De benodigde ontwerp-‘Verklaring van geen bedenkingen’ (VVGB) aan het college te verlenen voor het realiseren van een padelhal, een onderheid parkeerterrein met toegangsweg en een lichtmast, en voor het graven van compensatiewater op het adres Nieuwveenseweg 39A in Nieuwkoop;
    2. Bij het uitblijven van zienswijzen op het ontwerp van de omgevingsvergunning zonder nieuwe raadsbehandeling de VVGB definitief te verlenen.


    Samenvatting: Ons college is voornemens om een ontwerp van een omgevingsvergunning ter inzage te leggen voor het realiseren van een padelhal, een onderheid parkeerterrein met toegangsweg en een lichtmast, en voor het graven van compensatiewater op het adres Nieuwveenseweg 39A in Nieuwkoop. Voor deze vergunningaanvraag dient uw raad een ‘Verklaring van geen bedenkingen (VVGB) af te geven. Met dit voorstel vragen wij uw raad om een ontwerp-VVGB af te geven en om, bij het uitblijven van zienswijzen op het ontwerpbesluit van de omgevingsvergunning, zonder nieuwe raadsbehandeling de VVGB definitief te verlenen.

  6. 3.A.c

    B&W stelt de raad voor:
    1. Het stedenbouwkundig kader voor het nieuwe zwembad vast te stellen zoals omschreven en weergegeven in het rapport Sportcentrum Nieuwkoop, Stedenbouwkundig kader d.d. 28 augustus 2024, dat in opdracht van de gemeente Nieuwkoop is opgesteld en als bijlage bij het raadsvoorstel is bijgevoegd.
    2. Het onder 1 genoemde stedenbouwkundig kader als basis te laten dienen voor de te doorlopen Buitenplanse Afwijkingsprocedure (vergunning) en het ontwerp van het nieuwe zwembad.


    Samenvatting: Een van de eerste stappen om te komen tot de ontwikkeling van een nieuw zwembad in Nieuwkoop is het opstellen van ruimtelijke kaders. Het stedenbouwkundig kader voorziet in de stedenbouwkundige randvoorwaarden voor de ontwikkeling van een nieuw sportcentrum in Nieuwkoop. Het complex bestaat uit een binnenzwembad en biedt daarnaast ruimte voor een uitbreiding op termijn met een sporthal. Het stedenbouwkundig kader geeft aan waar het gebouw kan komen en wat de maximale bouwmassa kan zijn. Dit kader is getoetst bij de betrokkenen in de directe omgeving.

  7. 3.A.d

    B&W stelt de raad voor:
    1. Vaststellen van de notitie Subsidieverlening Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2025.
    2. Vaststellen van de Algemene Subsidie Verordening 2025 en daarbij kennis te nemen van de Subsidieregeling Sociaal Domein Nieuwkoop 2025 en Nadere uitwerking Basis- en preventiesubsidies 2025.


    Samenvatting: Verschillende factoren en overwegingen hebben geleid tot het besluit om de bestaande subsidiesystematiek van de gemeente Nieuwkoop te herzien. Een van de factoren was de technische opvolging van het rekenkameronderzoek 2019, daarnaast speelde de uitvoering van nieuw beleid (de preventieagenda) en de wens om het proces rondom subsidies voor de Nieuwkoopse verenigingen te vereenvoudigen een belangrijke rol. Het een en ander heeft geleid tot een voorstel waarbij gewerkt gaat worden met een basissubsidie en de mogelijkheid om daarboven op een preventiesubsidie aan te vragen. De aanvraag voor een basissubsidie is eenvoudig en ontlast de verenigingen. De gemeente gaat daarnaast meer in gesprek met de verenigingen over de manieren waarop ze bij kunnen dragen aan de gemeentelijke doelen. Dit kan leiden tot het verstrekken van een preventiesubsidie. Voor de totstandkoming van de voorgestelde notitie en verordening heeft een uitgebreid participatietraject plaatsgevonden.

  8. 3.A.e

    B&W stelt de raad voor:
    1. Het Preventie- en Handhavingsplan alcohol 2024 gemeente Nieuwkoop vast te stellen en daarmee in te stemmen met de volgende vier doelstellingen:
    a. inzet op verlaging van het percentage jongeren onder de 18 jaar dat recent alcohol heeft gedronken (betreft nu 25%);
    b. NIX18 normaliseren: verhoging van het percentage ouders dat alcoholgebruik van hun kinderen actief ontraadt en afspraken hierover maken (betreft nu 22%);
    c. (sport)verenigingen vormen een positieve leefomgeving zonder alcohol voor minderjarigen;
    d. bevorderen van de naleving van NIX18 bij evenementen.
    2. De 0,31 fte tekort aan toezicht- en handhavingscapaciteit in te vullen met incidentele middelen door middel van tijdelijke inhuur en in de loop naar de kadernota te bezien hoe dit in de begroting 2026 structureel te borgen is.


    Samenvatting: De Alcoholwet (artikel 43a) schrijft voor dat gemeenten een Preventie- en Handhavingsplan Alcohol opstellen dat het beleid bevat voor zowel de preventie van alcoholgebruik onder jongeren als de
    handhaving van de wet. Het vorige Preventie- en Handhavingsplan (2014) is aan vernieuwing toe, mede door nieuwe (landelijke) initiatieven en veranderde wetgeving. 
    Enkele wijzigingen ten opzichte van het plan uit 2014 betreffen:
    - het beleid is geactualiseerd naar de sinds 2021 ingevoerde Alcoholwet (voorheen Drank- en Horecawet);
    - er is nadrukkelijk(er) aansluiting gezocht met landelijke campagnes zoals NIX18, IkPas en BOB daar kun je mee thuiskomen;
    - er is aansluiting gezocht bij bestaande gemeentelijke inspanningen uit de Lokale preventie agenda Sociaal Domein en hiermee versterken we de samenwerking tussen preventie en handhaving;
    - de inzet op toezicht en handhaving van de Alcoholwet is concreter gemaakt door middel van heldere doelstellingen en (meetbare) speerpunten;
    - aan de totstandkoming van het plan in samengewerkt met diverse partners waaronder de GGD, Brijder, Jong in Nieuwkoop en de politie. Daarnaast zijn ook inwoners, organisatoren van evenementen, (sport)verenigingen en uw gemeenteraad in het beleidsontwikkelingstraject betrokken.

  9. 3.A.f

    B&W stelt de raad voor het Cultuurbeleid gemeente Nieuwkoop 2024-2027 vast te stellen waarbij ingezet wordt op:
    a. Het versterken van de culturele sector van Nieuwkoop
    b. De bevordering van de culturele ontwikkeling van de jeugd
    c. Het preventief inzetten van cultuur in het zorg- en welzijnsdomein


    Samenvatting: Het ontbreekt momenteel aan een vastgesteld beleidskader op het gebied van kunst en cultuur. Tijdens de behandeling van de Lokale Preventie Agenda Sociaal Domein is aangekondigd dat er een cultuurnota wordt opgesteld. Er heeft een participatieronde plaatsgevonden om de lokale behoeften en wensen voor het cultuurbeleid op te halen. Op basis van deze inventarisatie is gekozen om het beleid in te delen in de volgende drie beleidsthema’s:
    - Versterken cultuursector
    - Culturele ontwikkeling van de jeugd bevorderen
    - Preventieve inzet van cultuur
    Deze drie thema’s zijn verder uitgesplitst in doelstellingen. Per doelstelling zijn er concrete acties opgenomen om deze doelstellingen te bereiken. Met het cultuurbeleid willen we de cultuursector versterken en ondersteunen, de culturele ontwikkeling van de jeugd bevorderen en cultuur preventief inzetten in het zorg- en welzijnsdomein.

  10. 3.A.g

    B&W stelt de raad voor af te zien van het indienen van een zienswijze over de wijziging Gemeenschappelijke Regeling (GR) Hecht door overgang GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) naar de GR Veiligheidsregio en het Dagelijks Bestuur van Hecht hiervan op de hoogte stellen middels het schriftelijk delen van het raadsbesluit.


    Samenvatting: Op 4 juli 2024 heeft de raad ingestemd om geen zienswijze in te dienen over de gewijzigde tekst van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de Veiligheidsregio (VR). Deze wijziging bevat onder meer dat het bureau Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (hierna: GHOR) vanaf 2025 thuishoort bij de Veiligheidsregio in plaats van bij de GR Hecht. Dit maakt aanpassing van de GR Hecht noodzakelijk. De ontwerp-gewijzigde GR Hecht die nu voorligt omvat die benodigde wijziging. Het algemeen bestuur van Hecht heeft op 10 juli 2024 ingestemd met het doorgeleiden van de ontwerpregeling naar de colleges van de deelnemers voor het vragen van zienswijzen aan de gemeenteraden. Het college ziet geen aanleiding voor de raad om een zienswijze in te dienen.

  11. 3.A.h

    B&W stelt de raad voor kennis te nemen van de evaluatie (zie bijlage 3. Evaluatie eerste jaar Energiebesparingsfonds 2023 – 2024) en het volgende te besluiten:
    1. Instemmen om de (huidige) ‘Subsidieverordening Energiebesparingsfonds gemeente Nieuwkoop’ te wijzigen;
    a. Meerdere aanvragen per woonadres toestaan;
    b. Verdubbeling van het subsidiepercentage van 20% naar 40% (max €2.500,-);
    c. De maximale WOZ-waarde van €405.000 naar €421.000 (met peilingsdatum 01-01-2022);
    2. De ‘1e verordening tot wijziging van de Subsidieverordening Energiebesparingsfonds gemeente Nieuwkoop’ vast te stellen, conform bijgevoegde en als zodanig gewaarmerkte bijlage.


    Samenvatting: In de Transitievisie Warmte heeft de gemeente Nieuwkoop ervoor gekozen om richting 2030 de nadruk te leggen op het aardgasvrij gereedmaken van de gebouwde omgeving. Energiebesparing en woningisolatie hebben de hoogste prioriteit. Om hierin grote stappen te maken en de inwoners te ondersteunen met het verduurzamen van hun woning, is in oktober 2023 het Energiebesparingsfonds (EBF) met een startbedrag van €1.000.000 opgericht. Met behulp van dit Energiebesparingsfonds kunnen woningeigenaren die in aanmerking komen subsidie aanvragen voor het nemen van isolatiemaatregelen. Om een maximaal resultaat te halen én het voor inwoners zo overzichtelijk te mogelijk te maken is het EBF gekoppeld aan het Nationaal Isolatieprogramma (NIP), waaruit een aanvulling van €1.606.000 (verdeeld over drie tranchés) is gekomen. Nu de regeling een jaar open staat voor aanvragen is het een goed moment om te evalueren en van daaruit sturing te geven aan het vervolgtraject. Op basis van de ervaringen en de evaluatie uit het eerste jaar stelt uw college voor om de subsidieregeling te verruimen en de verordening hierop te wijzigen. Het doel is om de beschikbaar gestelde (financiële) middelen beter te gebruiken, meer woonadressen te bereiken en daardoor de inwoners nog beter te ondersteunen.

  12. 4

    Zijn er stukken (bijvoorbeeld: antwoorden op schriftelijke vragen of raadsinformatiebrieven) of bijeenkomsten (bijvoorbeeld: inloopbijeenkomst voor omwonenden of presentaties) vanuit B&W waarover vragen zijn.
    Verzoek aan raadsleden om uiterlijk woensdag 9:00 uur vóór deze bijeenkomst de onderwerpen aan te leveren bij de griffie; die worden dan onder dit agendapunt opgenomen.

  13. 5

    ‘Actualiteiten’: raadsleden bevragen het college over actualiteiten die er spelen (bijvoorbeeld: voortgang projecten, uitvoering moties)
    Verzoek aan raadsleden om uiterlijk woensdag 9:00 uur vóór deze bijeenkomst de onderwerpen aan te leveren bij de griffie; die worden dan onder dit agendapunt opgenomen.

  14. 6

    Als onderwerpen niet aan bod zijn gekomen schuiven ze door naar de volgende Oriënterende Raad of rechtstreeks naar de Meningsvormende Raad.