Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Oriënterende raad

Regulier

donderdag 16 mei 2024

20:00 - 22:30
Locatie

Commissiekamer Nieuwveen

Voorzitter
Bas Oostwouder
Toelichting

Sinds 8-5 zijn 3 raadsvoorstellen (Flexwoningen Ter Aar Noord Oost, Bestemmingsplan Hart van Vrouwenakker en Strategische koers gebiedsontwikkeling woningbouw) verplaatst naar de oriënterende raad die gelijktijdig plaatsvindt in de raadszaal.


Het doel van deze Oriënterende Raad is om informatie te verzamelen door het stellen van vragen aan het college van B&W, inwoners / belanghebbenden en/of experts.

Agendapunten

  1. 1

    Op basis van de aangeleverde onderwerpen bij de diverse agendapunten bepalen hoe de avond zal verlopen. Als er bijvoorbeeld bij bepaalde agendapunten geen onderwerpen zijn aangeleverd dan kan er geschoven worden met blokken.

  2. 2

    Zijn er stukken (bijvoorbeeld: antwoorden op schriftelijke vragen of raadsinformatiebrieven) of bijeenkomsten (bijvoorbeeld: inloopbijeenkomst voor omwonenden of presentaties) vanuit B&W waarover vragen zijn.
    Verzoek aan raadsleden om uiterlijk woensdag 9:00 uur vóór deze bijeenkomst de onderwerpen aan te leveren bij de griffie; die worden dan onder dit agendapunt opgenomen.
    Voor insprekers geldt hetzelfde als nu vermeld is bij agendapunt 3 'actualiteiten'.
    Vooraf aangeleverde onderwerpen:
    Reactie termijn op brieven van inwoners (Natuurlijk Nieuwkoop)

  3. 3

    ‘Actualiteiten’: raadsleden bevragen het college over actualiteiten die er spelen (bijvoorbeeld: voortgang projecten, uitvoering moties)
    Verzoek aan raadsleden om uiterlijk woensdag 9:00 uur vóór deze bijeenkomst de onderwerpen aan te leveren bij de griffie; die worden dan onder dit agendapunt opgenomen.


    Nb. Inwoners en belanghebbenden die niet over een raadsvoorstel willen inspreken maar over een actualiteit; krijgen daarvoor onder dit agendapunt de mogelijkheid om maximaal 5 minuten in te spreken.


    Insprekers kunnen gedurende maximaal vijf minuten spreken (bij meer dan zes insprekers wordt tijd ingekort. Zij krijgen aanbeveling om vooraf via de griffie hun spreektekst aan te leveren en te bedenken wat hun belangrijkste boodschap aan de raad is (voor als de voorzitter hen verzoekt af te ronden). Bovendien is het voor insprekers nuttig om te weten dat de vergadering live wordt uitgezonden en later ook is terug te zien via www.raadnieuwkoop.nl. Na de inspraak kunnen raadsleden nog één verduidelijkingsvraag stellen (zonder vervolgvragen).


    Voor een inspreker handig om te weten zij niet direct een reactie van de gemeenteraad als geheel kunnen verwachten. Als raadsleden meer informatie willen hebben van de inspreker, dan kunnen zij (via de griffie) contact zoeken.

  4. 4

    Inwoners en belanghebbenden kunnen maximaal 5 minuten inspreken over de raadsvoorstellen die voor de komende meningsvormende raad zijn geagendeerd. Aan de insprekers kunnen verhelderende vragen gesteld worden door de raadsleden. Insprekers moeten zich uiterlijk 8 uur van te voren aanmelden via griffier@nieuwkoop.nl (liever al eerder).


    De raadvoorstellen waarvoor zich insprekers hebben aangemeld worden als eerste behandeld.


    Voor insprekers geldt hetzelfde als nu vermeld is bij agendapunt 3 'actualiteiten'.


    Daarna is het aan de raad om vragen te stellen aan de portefeuillehouder (burgemeester en/of wethouder) over de raadsvoorstellen. In de meningsvormende raad vervalt het rondje met 2 vragen aan de portefeuillehouder. Deze bijeenkomst is primair bedoeld om 'politieke' vragen te stellen; technische vragen worden nog steeds zoveel mogelijk vooraf per mail gesteld. Technische vragen zijn vragen naar feiten of ter verduidelijking. Aan raadsleden & fractieassistenten om voor woensdagochtend 9.00 uur aan de griffie te melden als ze over bepaalde raadsvoorstellen vragen willen gaan stellen (anders zitten er betrokken ambtenaren voor niets voor ondersteuning van B&W op de tribune).


    Iedere fractie krijgt maximaal twee vragen op hoofdlijnen te stellen en wordt verzocht zich te beperken met vervolgvragen. Als iedere fractie geweest is eventueel bezien of er nog meer technische vragen zijn.

  5. 4.A.a

    B&W stelt de raad voor:
    1. De geactualiseerde grondexploitaties per 1 januari 2024 van de projecten vast te stellen conform gewaarmerkte bijlagen;
    2. De Voorziening nadelige saldi grondexploitaties te verlagen met € 995.000, ten gunste van het Jaarrekeningresultaat 2023 en de gemeenteraad voor te stellen hiervan € 188.000 terug te storten in de Reserve reservering woningbouw via de resultaatbestemming bij de jaarrekening 2023;
    3. Een bedrag van € 805.000 vrij te laten vallen uit de Reserve onvoorzien grondexploitaties en dit bedrag toe te voegen aan de Algemene reserve (boekjaar 2023);
    4. Een bedrag van € 361.000 vrij te laten vallen uit de Voorziening afgesloten complexen en dit bedrag toe te voegen aan de Algemene reserve (boekjaar 2023);
    5. Het tussentijds winstnemen per 31 december 2023 voor de grondexploitatie GZ 10 Schoterhoek II (€ 261.000) en dit te verwerken in de jaarrekening 2023. En bij de resultaatbestemming van de jaarrekening 2023 het bedrag van € 261.000 te storten in de Reserve winstneming (boekjaar 2023);
    6. Het risicobedrag voor het aandeel grondexploitatie dat wordt gebruikt bij de berekening van het benodigde Weerstandsvermogen te verhogen van € 5.343.000 naar € 5.365.000;
    7. Begrotingswijziging nr. 2024-06 vast te stellen.


    Samenvatting: De grondexploitaties worden jaarlijks geactualiseerd conform de regels van de commissie BBV en in de Nota Grondbeleid 2021 is vastgelegd. Bij de positieve grondexploitaties is sprake van een verwacht positief resultaat van € 10,2 miljoen, NCW per 1 januari 2024. Ten opzichte van de actualisatie 2023 resulteert dit in een voordeel van € 7,7 miljoen. Voor de negatieve grondexploitaties is er sprake van een verwacht negatief resultaat van € 30,3 miljoen, NCW per 1 januari 2024. Dit betekent een verslechtering van € 1,1 miljoen ten opzichte van de actualisatie 2023. De voortgang van de projecten is, met uitzondering van enkele beroepsprocedures, in overeenstemming met de planning die in 2023 is geschetst. Deze actualisatie heeft ook gevolgen voor de Voorziening Nadelige saldi grondexploitaties, die met € 995.000 kan worden verlaagd. De gemeenteraad wordt voorgesteld om hiervan € 188.000 terug te storten in de Reserve reservering woningbouw. De Reserve onvoorzien grondexploitaties kan worden verlaagd van € 308.000 naar € 80.000 en er kan € 361.000 vrijvallen uit de Voorziening afgesloten complexen. Als laatste kan de winstneming van € 261.000 worden toegevoegd aan de Reserve winstneming.

  6. 4.A.b

    B&W stelt de raad voor de benodigde 'Verklaring van geen bedenkingen (VVGB)' aan het college van burgemeester en wethouders te verlenen voor de realisatie van natuurgebied Ruygeborg II fase I.


    Samenvatting: Burgemeester en wethouders zijn voornemens een omgevingsvergunning te verlenen voor de aanleg van natuurgebied Ruygeborg II fase I op diverse percelen tussen de adressen Noordenseweg 29 te Nieuwkoop, Hogedijk 7 te Noorden en Molenweg 5A te Zevenhoven. Tijdens de terinzagelegging van de ontwerpbeschikking zijn zienswijzen ingediend. Voor de verlening dient de gemeenteraad gevraagd te worden of de zienswijzen aanleiding geven of het standpunt omtrent de benodigde VVGB herzien moet worden. Met dit voorstel wordt de gemeenteraad gevraagd definitief in te stemmen met het verlenen van de benodigde 'Verklaring van geen bedenkingen (VVGB)' aan het college van burgemeester en wethouders voor de realisatie van natuurgebied Ruygeborg II fase I

  7. 4.A.c

    B&W stelt de raad voor (1) De aanvraag subsidie Impulsaanpak Winkelgebieden in te dienen (2) Op grond van het bepaalde in artikel 9.1, lid 1, onder b, van de Omgevingswet een gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen op de onroerende zaken in het centrumgebied van Ter Aar, zoals vermeld in de bij dit voorstel behorende voorkeursrechtbeschikking en op de bij deze beschikking behorende grondtekening, nummer 2024041401, en perceelslijst.



    Samenvatting: Op 22 juni 2023 heeft uw raad het Masterplan Dorpshart Ter Aar vastgesteld, middels een geamendeerd besluit. Dit voorstel beschrijft vanaf dat punt de voortgang van het project. Zo wordt toegelicht hoe het besluit en het amendement zijn uitgewerkt, hoe participatie vorm heeft gekregen en welke aanpassingen zijn vastgesteld voor de verdere uitwerking van het project. Ook wordt voorgesteld een subsidieaanvraag te doen voor het project en een gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen op gronden in het Dorpshartgebied.


    Vooraf aangeleverde onderwerpen:
    - Parkeren (SBN)
    - Routing verkeer (SBN)

  8. 4.A.d

    B&W stelt de raad voor
    1. Kennis te nemen van de Begroting 2025 en meerjarenraming 2026-2028
    2. Gebruik te maken van het indienen van zienswijzen.
    3. Het besluit kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur van de Omgevingsdienst West-Holland volgens bijgevoegde conceptbrief.
    4. De financiële mutaties te verwerken in de Begroting 2025-2028.


    Samenvatting: De Omgevingsdienst West-Holland heeft haar Begroting 2025 en meerjarenraming 2026-2028 opgesteld voor haar deelnemers. De deelnemers krijgen de gelegenheid om zienswijzen in te dienen

  9. 4.A.e

    B&W stelt de raad voor dat de warmte-koude opslag rondom het Kind Centrum de Poel zoals benoemd in het raadsvoorstel Warmtevoorziening IKC de Poel (2023-075) de toekomstbestendige warmtevoorziening wordt vanwege de grote kansrijkheid voor een warmtenet in Langeraar.


    Samenvatting: In Langeraar wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een Integraal Kindcentrum (IKC De Poel) met 20 appartementen. Deze ontwikkeling biedt een unieke kans om een kleinschalig warmtenet aan te leggen, waarmee ook 342 bestaande woningen kunnen worden voorzien van duurzame warmte. Dit gaat via een zeer lage temperatuur warmtenet op basis van Warmte-Koude Opslag (WKO) en Aquathermie uit de Langeraarse Plassen. In september 2023 gaf de raad opdracht om het warmtenet verder uit te werken en te starten met de aanleg van de WKO. Via dit raadsbesluit vragen wij u in te stemmen met de WKO als warmtevoorziening voor IKC de Poel, conform uw besluit in september 2023 en te starten met de aanleg. Opvolgend zal de raad in 2024 gevraagd worden om een besluit over de uitbreiding van een warmtenet naar omliggende bestaande bouw.
    Sinds uw besluit in 2023 zijn uiteenlopende onderwerpen rondom het beoogde warmtenet verder onderzocht en uitgewerkt. Via dit raadsvoorstel deelt het college de technische mogelijkheden en kansen van het warmtenet en de beoogde financiën. De Rijksoverheid werkt aan wetgeving die gemeenten een ondernemende rol geeft in de ontwikkeling van warmtenetten. Warmtebedrijven komen in publiek eigendom. Het ligt daarmee voor de hand dat de gemeente voor een belangrijk deel eigenaar van het warmtenet Langeraar wordt. Omdat nog niet alle wet- en regelgeving bekend is, in combinatie met ontwikkelingen rondom de voorjaarsnota (waarborgfonds), maakt dat het college na de zomer 2024 terugkomt over een besluit over de uitbreiding van het warmtenet naar omliggende bestaande bouw met bijbehorend financieel voorstel. Participatie is een belangrijk onderdeel van het ontwikkelen van een warmtenet. De afgelopen maanden waren er meerdere informatieavonden en peilingen in Parola. De stemming onder inwoners was over het algemeen positief maar zij stelden wel voorwaarden op het gebied van betaalbaarheid. Volgens de kostenberekeningen is een warmtenet in veel gevallen de oplossing met de laagste jaarlijkse energiekosten. Woondiensten Aarwoude heeft de intentie uitgesproken om 162 woningen aan te sluiten op het warmtenet. Dit verhoogt de haalbaarheid van het warmtenet. De ontwikkeling van IKC de Poel zorgt voor de mogelijkheid om via een warmtenet bestaande bouw duurzaam van warmte te voorzien. Hiermee kan de gemeente Nieuwkoop een grote stap zetten in het aardgasvrij maken van wijken en ervaring op te doen met een publiek warmtenet. Vergelijkbaar met Schoterhoek II is hiervoor een pioniersrol van de gemeente nodig.

  10. 4.A.f

    B&W stelt de raad voor middels bijgevoegde brief (bijlage 2) de zienswijze over de eerste begrotingswijziging 2024 kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur van Hecht.


    Samenvatting: Door een hogere loonstijging in de cao-afspraken van 2023 dan via de FKGR gecompenseerd, heeft het dagelijks bestuur van Hecht in het najaar van 2023 een begrotingswijziging voorgesteld. Hecht heeft daarin beargumenteerd dat het niet in staat was de stijging van ca. € 3.700k zelf op te kunnen lossen met eigen middelen. Deze begrotingswijziging is in het najaar 2023 voor zienswijzen aan de gemeenteraden aangeboden. Uw raad heeft niet positief geadviseerd over deze begrotingswijziging. Het Algemeen Bestuur heeft deze begrotingswijziging in 2023 niet goedgekeurd waardoor een tekort is ontstaan dat ten laste van het eigen vermogen is gebracht. Hiermee wordt opnieuw een begrotingswijziging van €3.709k voorgelegd om de cao-afspraken in 2024 te compenseren. Het college stelt de raad voor om bijgaande zienswijze (bijlage 2) kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur van Hecht. De zienswijze geeft een positief geluid ten aanzien van compensatie, maar geeft wel de kritische kanttekening mee dat het zwaartepunt van haar argumentatie moet liggen in het aanzuiveren van het eigen vermogen.

  11. 4.A.g

    B&W stelt de raad voor middels bijgevoegde brief (bijlage 2) de zienswijze over de conceptprogrammabegroting 2025 kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur van Hecht.


    Samenvatting: Het Dagelijks Bestuur van Hecht biedt de gemeenteraden van de regio Hollands Midden de gelegenheid om een zienswijze kenbaar te maken over de conceptprogrammabegroting 2025. Hecht is de gemeenschappelijke regeling die (wettelijke) taken uitvoert op het gebied van volksgezondheid voor de gemeente. Het college stelt de raad voor om gebruik te maken van deze mogelijkheid. Aandachtspunten zijn de dialoog die Hecht met gemeenten en partners start over haar taken, het eigen vermogen en solvabiliteit en de CAO-afspraken die aflopen in maart 2025.

  12. 4.A.h

    B&W stelt de raad voor vast te stellen (1) 'Verkenningsstudie: Nieuwveen, De Kleine Verwondering' (2) Notitie ‘De Kleine Verwondering. Uitgangspunten en resultaat verkenningsstudie mogelijkheden woningbouwprogramma’.


    Samenvatting: Gemeente Nieuwkoop heeft net als de rest van Nederland te maken met een groot tekort aan woningen. Binnen de kern Nieuwveen zijn er vijf percelen die mogelijk in aanmerking voor woningbouw. Er is een verkenningsstudie uitgevoerd om de mogelijkheden rondom woningbouw en verschillende maatschappelijke behoeften binnen de kern Nieuwveen te onderzoeken. Bij de verkenningsstudie zijn onder andere de kaders vanuit het collegeprogramma meegenomen. Met het hier voorliggende voorstel geeft de gemeenteraad een richtinggevend kader met betrekking tot het gewenste woningbouw en/of maatschappelijk programma voor het project De Kleine Verwondering


    Natuurlijk Nieuwkoop heeft al aangekondigd vragen te willen stellen.

  13. 4.A.i

    B&W stelt de raad voor:
    1. Het beleidsplan bomen 2024-2033 vast te stellen en het college opdracht te geven uitvoering te geven aan dit plan;
    2. De kwaliteit van het boombestand op langere termijn te verbeteren door het scenario ‘vervangen in 15 jaar’ te kiezen;
    3. Het college op te dragen de mogelijkheid te onderzoeken om het draagvlak voor beschermwaardige houtopstanden te vergroten en medio 2025 een voorstel voor te leggen aan de gemeenteraad.


    Samenvatting: In het Beleidsplan bomen 2024-2033 maken we afspraken hoe we ons boombestand onderhouden en ontwikkelen. Met de invoering van de Omgevingswet wordt zichtbaar dat er beleid en regels nodig zijn voor alle gemeentelijke bomen, niet alleen beschermwaardige bomen. In dit beleidsplan leggen we de benodigde afspraken vast. Dit vinden we belangrijk want bomen leveren een belangrijke bijdrage aan de ambities en doelstellingen van de gemeente Nieuwkoop voor een aantrekkelijke- en gezonde leefomgeving, biodiversiteit en klimaatadaptatie. Het college stelt voor het Beleidsplan bomen 2024-2033 vast te stellen. Het is mogelijk doelstellingen versneld te bereiken door bomen met een verminderde gezondheid eerder te vervangen. In dit raadsvoorstel is dit uitgewerkt in drie scenario’s (vervangen in 15 jaar, in 10 jaar en in 5 jaar). Het college stelt voor om voor het scenario ‘vervangen in 15 jaar’ te kiezen. Grotere en oudere bomen, waardevolle bosschages en landschappelijke beplantingen dragen vaak meer bij aan de doelstellingen aantrekkelijke- en gezonde leefomgeving, biodiversiteit en klimaatadaptatie. Het college kan deze houtopstanden extra beschermen door ze op de lijst beschermaardige houtopstanden te plaatsen. Het college stelt voor te onderzoeken hoe we het draagvlak van beschermwaardige houtopstanden kunnen vergroten zodat we beter kunnen inzetten op het langdurig behoud van beschermwaardige houtopstanden.


    Natuurlijk Nieuwkoop heeft al aangekondigd vragen te willen stellen.

  14. 4.A.j

    B&W stelt de raad voor een zienswijze in te dienen op de begroting 2025 en de 1e begrotingswijziging 2024 van SVHW en deze kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur volgens de bijgevoegde conceptbrief.


    Samenvatting: Het Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW) voert voor de gemeente Nieuwkoop de belastingheffing en de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) uit. Het algemeen bestuur van SVHW heeft de jaarrekening 2023 vastgesteld. Deze is voor kennisgeving aangeboden aan de deelnemende gemeenten. Op 10 april 2024 stelde het Algemeen bestuur van de SVHW de ontwerp- begroting 2025 en de 1e wijziging begroting 2024 vast. De deelnemende gemeenten kunnen tot en met 5 juli 2024 hun zienswijzen kenbaar maken met betrekking tot de ontwerpbegroting en de 1e begrotingswijziging van SVHW. Het college stelt de raad voor een zienswijze in te dienen.

  15. 5

    Het college van B&W kondigt uiterlijk woensdag 9:00 uur vóór deze bijeenkomst de onderwerp(en) aan bij de griffie (liever eerder - zodra het bekent is); die worden dan onder dit agendapunt opgenomen.
    Het college van B&W kan zelf de 'vorm' bepalen bijvoorbeeld een gesprek of een korte presentatie.
    Als het college van B&W input wil ophalen bij de raad dan moeten er 2 weekenden van te voren stukken beschikbaar zijn met concrete stellingen, vragen, enz. zodat voorbereiding in de fracties mogelijk is. Een dergelijk stuk kan ook geagendeerd worden voor de Meningsvormende Raad.


    Onderwerpen:
    Beleid rondom arbeidsmigranten

  16. 6

    Als onderwerpen niet aan bod zijn gekomen schuiven ze door naar de volgende Oriënterende Raad of rechtstreeks naar de Meningsvormende Raad.