Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluitvormende raadsvergadering

donderdag 17 december 2020

20:00 - 23:00
Locatie

Online via Microsoft Teams

Voorzitter
Robbert-Jan van Duijn
Toelichting

VERVOLG van de besluitvormende raadsvergadering 10 december 2020.

Agendapunten

  1. 0

    Op 10 december 2020 is besloten over de agendapunten 1 t/m 16, 19, 21, 22, 23, 24 en 25.

  2. 17

    B&W stelt de raad voor:

    1. De integrale visie laadinfrastructuur gemeente nieuwkoop 2020 vast te stellen. De visie omvat de volgende kernpunten;
    • De gemeente geeft de markt door middel van besluitvorming en het beschikbaar stellen van openbare ruimte de mogelijkheid om laadpalen te realiseren
    • De plankaart laadinfrastructuur vormt het uitgangspunt om locaties te bepalen voor laadpalen, afwijken op de plankaart is mogelijk vanwege maatwerk vanuit participatie.
    • Hoge parkeerdruk in een wijk is geen aanleiding om geen laadinfrastructuur te plaatsen.
    • De ‘Ladder van laden’ als uitgangspunt te gebruiken voor het plaatsingsbeleid
    1. Het plaatsingsbeleid ter kennisgeving aan te nemen. In het plaatsingsbeleid wordt beschreven wanneer inwoners in aanmerking komen voor een laadpaal en welke eisen worden gesteld aan een locatie voor een laadpaal.

    Samenvatting: In het Regeerakkoord 2017 ‘vertrouwen in de toekomst’ is de ambitie opgenomen dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Om deze opgave te verwezenlijken is de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) als bijlage bij het Klimaatakkoord toegevoegd. Een groot deel van de afspraken uit de NAL moeten op regionaal en gemeentelijk niveau worden uitgevoerd. Een integrale, gemeentelijke visie op laadinfrastructuur is een verplichting voortvloeiend uit het Klimaatakkoord en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. De gemeenteraad stelt de visie vast. Het plaatsingsbeleid, welke door het college is vastgesteld en voortvloeit uit de visie, wordt ter kennisgeving met de gemeenteraad gedeeld. .

  3. 18

    B&W stelt de raad voor:

    1. De Verordening Woonfonds Nieuwkoop 2020 vast te stellen zoals voorgesteld in bijlage 2.
    2. De voeding en verwachte besteding van de Voorziening Woonfonds in lijn met voorliggend raadsvoorstel aan te passen:
          a. Voeding: op basis van het in het integrale woningbouwprogramma vastgestelde percentage.
          b. Verwachte besteding: niet langer 50% van de inkomsten reserveren voor de SVn starterslening.
    3. Een bedrag van € 480.000,- aan te wenden ter financiering van startersleningen en dit te storten op de gemeenterekening bij SVn.
    4. De geactualiseerde Structuurvisie deel 2 vast te stellen zoals voorgesteld in bijlage 5.

    Samenvatting: Op basis van (wettelijke) ontwikkelingen, ervaringen en nieuwe inzichten vraagt het Woonfonds om een actualisatie. Hieronder de belangrijkste voorgestelde wijzigingen:

    1. Percentage sociale woningbouw. Van 30% naar 35% in overeenkomst met het integrale woningbouwprogramma Nieuwkoop.
    2. Prijsgrens goedkope koop. Van maximaal € 160.000 naar maximaal € 200.000.
    3. Bovengrens projecten waarbij afkoop is toegestaan. Bij projecten vanaf 12 woningen geen storting in Woonfonds mogelijk
    4. Stortingen. Tekort sociale woningbouw * (grondwaarde niet-sociaal – grondwaarde sociaal). Veranderingen (1) Berekening over de grondwaarde i.p.v. de V.O.N.-prijs van de niet-sociale woningen. (2) We nemen niet een percentage van de grondwaarde, maar berekenen een vaste storting per niet-sociale woning die volgens het aandeel sociaal wel sociaal had moeten zijn. (3) Uitzondering bij herontwikkeling (denk aan transformatie of woningsplitsing): er wordt een vast bedrag gehanteerd van € 37.500,- per woning in het tekort sociale woningbouw.
    5. Bijdragen. Een bijdrage wordt verleend voor elke sociale huurwoning of koopwoning die gerealiseerd wordt boven het in het woningbouwprogramma vastgestelde percentage. (1) Sociale huur ≤ huurprijsgrens € 37.500,- per woning (2) Koopwoning ≤ € 200.000 v.o.n. € 20.000,- per woning. Voorwaarden: (1) Grond mag niet van de gemeente verworven zijn. (2) Ontwikkelaar moet tekort aantonen. Vervolgens toetst gemeente op basis van uitgangspunten gemeentelijke grondexploitaties. Gemeente beslist over bijdrage.
    6. Overige: (1) Wijzigen Structuurvisie deel 2, vanwege de wijziging aandeel sociale woningbouw van 30% --> 35% (uit het woningbouwprogramma) en het berekenen van de storting/bijdrage op basis van de grondprijs, i.p.v. de vrij op naamprijs. (2) Motie starterslening: Voorstel om een bedrag ter grootte van de helft van de huidige stand van het Woonfonds te storten op de gemeenterekening bij het SVn. Het bedrag in het Woonfonds blijft in tact.
  4. 20

    B&W stelt de raad voor om de Vastgoednota d.d. 27-10-2020 en specifiek de erin opgenomen beleidskaders vast te stellen conform bijlage:

    • de gemeente heeft geen actieve eigenaarsrol in vastgoed tenzij dit noodzakelijk is voor het bereiken van maatschappelijke of publieke doelstellingen, indien dit niet op een andere wijze geregeld kan worden;
    • de gemeente besluit vanuit (strategische) beleidsoverwegingen over aan- en verkoop van vastgoed en voert tactisch portefeuillebeleid voor het gemeentelijk vastgoed. Vastgoedbezit wordt tactisch ingezet voor alle functies en er wordt gezocht naar een optimale match tussen vraag en aanbod. Er wordt gestuurd op bezettingsgraad en voorkoming van leegstand en overaanbod. Er wordt gezocht naar dwarsverbanden tussen veelzijdige gebruikers en er wordt nadrukkelijk aangesloten bij partners binnen de gemeente. Vastgoed wordt verkocht als het de realisatie van beleidsdoelstellingen niet meer dient;
    • de gemeente voert een efficiënt gebouwenbeheer. Bestaande gebouwen worden zo goed mogelijk benut;
    • de gemeente hanteert voor al haar maatschappelijk vastgoed een maatschappelijke huur. Voor het commercieel vastgoed brengt de gemeente een marktconforme huur in rekening.

    Samenvatting: Met deze Vastgoednota stelt het college de raad voor kaders vast te stellen die duidelijkheid scheppen over de organisatie rondom het gemeentelijk vastgoed, richting geven aan het vastgoedbeleid, en houvast bieden bij het maken van keuzes hierin en de uitvoering hiervan. De nota legt ook een koppeling tussen de doelstellingen van het vastgoedbeleid en de doelstellingen van de beleidsinhoudelijke programma’s.

  5. 26

    Op grond van artikel 10 van het reglement van orde kunnen portefeuillehouders mededelingen aan de raad doen tijdens deze vergadering.

  6. 27.A

    De getekende stukken van de besluitvormende raadsvergadering van 10 december (incl. het vervolg op 17 december) hangen onder de agenda van 10 december 2020.