- Locatie
Raadszaal Nieuwveen
- Voorzitter
- Robbert-Jan van Duijn
- Toelichting
-
AFGELAST in verband met het coronavirus.
Een nieuwe datum wordt nog gezocht.
Ondanks dat dat veel minder dan 100 personen verwacht worden, wordt deze vergadering afgelast. Ambtenaren van Nieuwkoop zijn opgeroepen zoveel mogelijk thuis te werken. Dit geldt dus ook voor raadsleden. Deze vergadering heeft geen enorme spoed en kan prima een paar weken later doorgaan.
Agendapunten
-
1
Over de meeste agendapunten heeft de gemeenteraad op 5 maart al meningsvormend gesproken.
Bijlagen
-
2Vaststellen agenda (2020-015)
-
3
Op grond van artikel 41 van het Reglement van Orde kunnen inwoners en belanghebbenden inspreken gedurende maximaal vijf minuten (in totaal maximaal een half uur); dit kan alleen als er door deze persoon niet in een eerdere vergadering over dit onderwerp is ingesproken. Aanmelden kan tot 8 uur voor de vergadering bij de griffie via 0172-521308 of griffier@nieuwkoop.nl.
-
4
De besluitenlijst van de besluitvormende raadsvergadering van 6 februari 2020.
Bijlagen
-
5
Op grond van artikel 44 van het reglement van orde kan de griffie tot 48 uur voor de vergadering de lijst aanvullen.
Bijlagen
-
6
De gemeenteraad wordt verzocht op grond van artikel 25 van de Gemeentewet de geheimhouding te bekrachtigen van de geheime stukken (zie concept raadsbesluit).
Bijlagen
-
6.AHAMERSTUKKEN
-
7
B&W stelt de raad voor de bebouwde komgrenzen, ingevolge de Wegenverkeerswet en de Wegenwet, vast te stellen, zoals aangegeven op de bijbehorende tekeningen.
Samenvatting: Naar aanleiding van de voorgenomen herziening van de wegenlegger is het noodzakelijk de komgrenzen op basis van de Wegenwet te actualiseren. Dit omdat de wegenlegger inzicht geeft in het beheer en eigendom van alle wegen buiten de bebouwde kom.
De bestaande besluitvorming komt niet meer overeen met de huidige locaties van deze komgrenzen. Het voorstel is om een totaal nieuw besluit te nemen voor alle kernen. Dit besluit is op basis van de Wegenverkeerswet. Dit is een formele stap die noodzakelijk is om tot een geactualiseerde wegenlegger te komen.
De voorgestelde komgrenzen zijn aangegeven op de in de bijlagen vermelde tekeningen. De bestaande komgrenzen in de openbare ruimte wijzigen met het besluit niet.
De contourlijnen van de bebouwde kom van de kernen Langeraar, Nieuwveen en Noordeinde zijn gewijzigd na de meningsvormende raad I van 5 maart. Zie de gewijzigde kaarten en de uitleg.
Bijlagen
-
8
B&W stelt de raad o.a. voor in te stemmen met (1) de implementatie van Zaakgericht Werken met als doel om de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering verder te verbeteren, (2) het ter beschikking stellen van de financiële middelen ten behoeve van de incidentele en structurele kosten verbonden aan Zaakgericht Werken (voor 2020 een bedrag van € 375.000 incidenteel en voor de periode vanaf 2021 en verder het structurele bedrag).
Samenvatting: Vanaf de fusie naar de nieuwe gemeente Nieuwkoop in 2007 is het bieden van een goed niveau van dienstverlening prioriteit. Digitale dienstverlening is daarbij een belangrijk onderdeel. De technologische wereld ontwikkelt zich in een rap tempo en ook de overheid en zeker ook gemeenten willen, maar moeten ook mee in deze ontwikkeling. Gezien deze ontwikkelingen is het anno 2020 niet de vraag óf dit moet worden toegepast, maar hoe hier het beste vorm aan kan worden gegeven. Niets doen zal resulteren in een achterstand ten opzichte van andere overheidsorganisaties en gaat de dienstverlening aan onze inwoners niet meer voldoen aan de eisen. Het is noodzakelijk dat de overheid alle relevante informatie voor de inwoner digitaal beschikbaar maakt. Dit kunnen wij realiseren door Zaakgericht Werken te implementeren in combinatie met steeds meer digitaal werken, met als hoofddoel de doorontwikkeling van dienstverlening. Het college vraagt aan de gemeenteraad om hiervoor noodzakelijke middelen ter beschikking te stellen.
Bijlagen
-
8.ADISCUSSIESTUKKEN
-
9
B&W stelt de raad o.a. voor een budget beschikbaar te stellen van € 102.000 ten behoeve van proceskosten voor het project Centrumlocatie Nieuwveen.
Samenvatting: Woningstichting Nieuwkoop (WSN) is initiatiefnemer voor de ontwikkeling van de Centrumlocatie Nieuwveen. Deze locatie, voorheen bekend als de Woonzorgzone aan de A.H. Kooistrastraat (‘Wozozo’), krijgt een nieuwe bestemming als woongebied en voorziet straks in 40-50 appartementen voor jongeren en senioren. Onderzocht wordt of hiervan 10 woningen gerealiseerd kunnen worden voor Ipse- de Bruggen.
De gemeente en WSN trekken met het oog op het maatschappelijke – maar ook een ruimtelijke belang hierin samen op, waarbij de gemeente het participatietraject faciliteert met inwoners en andere belanghebbenden. Tevens is de gemeente voornemens om, bij verlening van een uitvoeringskrediet, opdrachtgever te worden voor het ontwerp en uitvoering van de openbare ruimte op deze locatie. Naast het invullen van de behoefte aan sociale woningbouw, wordt tevens midden in het centrum van Nieuwveen een jarenlang lege ruimte ingevuld. Het centrum krijgt daarmee een geheel ander aanzien en beleving.
Het ontwikkelproces wordt o.a. uitgevoerd via een uitgebreid participatietraject. De raad wordt voorgesteld om een budget beschikbaar te stellen voor de daarbij gepaarde proceskosten.
Bijlagen
-
10
De Rekenkamerdirecteur stelt o.a. voor dat de Algemene subsidieverordening 2017 (ASV) nog in 2020 wordt aangepast naar aanleiding van dit rapport.
Samenvatting: De Rekenkamer opereert geheel onafhankelijk en kiest dus ook zelf onderwerpen om te onderzoeken. Dit onderzoek beoogd een antwoord te geven op de vraag of en in hoeverre het subsidiebeleid, zoals dat bij de gemeente Nieuwkoop in de praktijk wordt gebracht, doeltreffend, doelmatig en rechtmatig kan worden genoemd.
Bijlagen
-
11
B&W stelt de raad voor het beleidskader (inclusief de routekaart duurzaamheid) vast te stellen en daarmee de lokale doelen voor diverse thema's zoals energietransitie, klimaatadaptatie, circulaire economie, biodiversiteit, mobiliteit en eigen organisatie vast te stellen.
Samenvatting: Het Beleidskader Duurzaamheid bevat de duurzaamheidsambities van de gemeente op 6 thema’s: Energietransitie, Klimaatadaptatie, Circulaire Economie, Biodiversiteit, Mobiliteit en Gemeentelijke Organisatie. Het zijn de ambities voor de lange (2050) en middellange (2030) termijn met een uitwerking naar concrete doelstellingen voor de korte termijn (2023). Deze ambities en doelstellingen vormen het kader voor het in voorjaar 2020 op te stellen Duurzaamheidsprogramma 2020-2023. Dit uitvoeringsprogramma beschrijft de projecten en activiteiten inclusief de financiële en communicatieve consequenties en systematiek voor monitoring en evaluatie. Het Beleidskader Duurzaamheid stelt de kaders voor die uitvoering. Het Beleidskader is in afstemming met verschillende beleidsafdelingen opgesteld en is daarmee een integraal kader. Nadat het concept Beleidskader in december 2019 door het college is vrijgegeven voor consultatie, hebben meerdere stakeholders hun reactie op het Beleidskader kunnen geven. De reacties zijn positief en constructief. Alle reacties zijn geparafraseerd en samengevat te lezen in de Notitie Externe Consultatie. Enkele reacties hebben geleid tot nuancering of aanpassing van het Beleidskader, andere reacties worden meegenomen in de uitvoering.
Bijlagen
-
12
B&W stelt de raad voor om wethouder Antoinette Ingwersen te benoemen als lid van het algemeen bestuur van SVHW en burgemeester Robbert-Jan van Duijn te benoemen als plaatsvervangend lid.
Samenvatting: Met de komst van burgemeester Robbert-Jan van Duijn is, door het college van B&W, op 7 februari besloten om een aantal portefeuilles binnen het college anders te verdelen. Met deze nieuwe verdeling is het nodig om een nieuwe vertegenwoordiger binnen het AB van de gemeenschappelijke regeling Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW) te benoemen.
Bijlagen
-
13
Voorgesteld wordt om Lizet Keijzers namens SBN als voorzitter van oriënterende bijeenkomsten en meningsvormende raden te benoemen.
Samenvatting: Het komt regelmatig voor dat er geen voorzitter beschikbaar is voor bepaalde vergaderingen van de gemeenteraad. De SBN stelt voor om Lizet Keijzers als voorzitter voor meningsvormende raden (MR) en oriënterende bijeenkomsten (OB) te benoemen.
Bijlagen
-
14
Op 29 maart 2018 heeft de raad besloten Remco Hendriks te benoemen als vice voorzitter van de gemeenteraad en Kees Egberts te benoemen als plaatsvervangend vice voorzitter. Door het vertrek van Remco Hendriks als raadslid is er een vacature voor het vice voorzitterschap.
Bijlagen
-
15
Stukken volgen later.
-
16
Wnra: Wet normalisering rechtspositie ambtenaren.
Stukken volgen later. -
17
Op grond van artikel 60 van het reglement van orde kunnen raadsleden gebruik maken van het vragen-half-uur als zij dit 24 uur van te voren hebben aangekondigd.
-
18
Op grond van artikel 10 van het reglement van orde kunnen portefeuillehouders mededelingen aan de raad doen tijdens deze vergadering.
-
19Sluiting