Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluitvormende raadsvergadering

donderdag 23 februari 2023

20:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Robbert-Jan van Duijn

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda (2023-001)
  3. 3

    Op grond van artikel 41 van het Reglement van Orde kunnen inwoners en belanghebbenden inspreken gedurende maximaal vijf minuten (in totaal maximaal een half uur); dit kan alleen als er door deze persoon niet in een eerdere vergadering over dit onderwerp is ingesproken.
    Aanmelden kan tot 8 uur voor de vergadering bij de griffie via 0172-521308 of griffier@nieuwkoop.nl.

  4. 4

    Vast te stellen de besluitenlijsten van de besluitvormende raadsvergaderingen van 15 december 2022.

  5. 5

    Op grond van artikel 44 van het reglement van orde kan de griffie tot 48 uur voor de vergadering de lijst aanvullen.

  6. 6

    De gemeenteraad wordt verzocht op grond van artikel 25 van de Gemeentewet de geheimhouding te bekrachtigen van de geheime stukken (zie concept raadsbesluit).

  7. 6.A
    HAMERSTUKKEN
  8. 7

    Voorgesteld wordt om de 3e wijziging van het RvO vast te stellen.


    Samenvatting: de gemeenteraad heeft een Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad. Deze moet aangepast worden naar aanleiding van de aangenomen Wet Bevordering integriteit en functioneren decentraal bestuur.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  9. 8

    B&W stelt de raad voor om: (1) De ‘Verordening inspraak, participatie en uitdaagrecht gemeente Nieuwkoop 2023’ vast te stellen en (2) Participatie van en overleg met derden als bedoeld in artikel 16.55, lid 7 van de Omgevingswet verplicht te stellen voor alle omgevingsvergunningaanvragen waarop het adviesrecht van de gemeenteraad als bedoeld in artikel 16.15a, lid b, onder 1° van de Omgevingswet van toepassing is verklaard.


    Samenvatting: Iedere gemeenteraad is verplicht om een inspraakverordening vast te stellen teneinde te regelen hoe ingezetenen en belanghebbenden betrokken kunnen worden bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid. De huidige inspraakverordening dateert uit 2009 en is sterk verouderd. Dit gegeven, komende wetgeving (Wet Versterking participatie op decentraal niveau en de Omgevingswet) maken een herbezinning op hoe participatie binnen de gemeente vorm te geven actueel en gewenst.
    Eerste stappen zijn gezet met het vaststellen door de gemeenteraad op 8 juli 2021 van het Participatiebeleid Nieuwkoop 2021, het tegelijkertijd opstellen van een (nieuwe) participatiewijzer en het door de raad vaststellen op 3 februari 2022 van categorieën waarvoor het adviesrecht als bedoeld in de Omgevingswet van toepassing is.
    Het verbreden van de huidige inspraakverordening naar een participatieverordening, die niet alleen op de voorbereiding, maar ook op de uitvoering en evaluatie van beleid ziet, dient gezien te worden als een logische vervolgstap. Met het vaststellen van de "Verordening inspraak, participatie en uitdaagrecht en het verplicht stellen van participatie en overleg voor specifieke omgevingsvergunningaanvragen wordt de door de gemeente gewenste en verbrede participatie juridisch geborgd.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  10. 9

    B&W stelt de raad voor om een bedrag van € 460.000,- beschikbaar te stellen uit de reserve GVVP voor het herinrichten van de Nieuwveenseweg en Noordenseweg tot een GOW30 (= gebiedsontsluitingsweg met 30 km per uur als snelheid) en een begrotingswijziging vast te stellen.


    Samenvatting: In het gemeentelijke verkeers- en vervoersplan 2020 (GVVP) is de wens opgenomen om de oversteekbaarheid van de Nieuwveenseweg in Nieuwkoop te verbeteren. In het derde kwartaal van 2023 staat er onderhoud gepland aan de Nieuwveenseweg. Hierdoor zijn er nu mogelijkheden om de oversteekbaarheid te verbeteren. Samen met een ingenieursbureau is onderzocht welke maatregelen er getroffen kunnen worden op de kruispunten. Daarnaast is onderzocht of de maximumsnelheid verlaagd kan worden naar 30 km per uur op de Nieuwveenseweg. Daarvoor is gebruik gemaakt van het beschikbare afwegingskader van kennisplatform CROW. Op basis van het afwegingskader is geconcludeerd dat de maximumsnelheid verlaagd kan worden. Doordat de Nieuwveenseweg en Noordenseweg samen één verbinding vormen is het project uitgebreid met de Noordenseweg tot aan de komgrens van Nieuwkoop. Er zijn twee schetsontwerpen opgesteld door het ingenieursbureau van een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 30 km/u binnen de bebouwde kom. Beide ontwerpen zijn voorgelegd aan de aanwonenden en belangrijke stakeholders in het gebied. Later konden al onze inwoners via een onlineportal hun voorkeur uitspreken. Alles overwegende gaat onze voorkeur uit naar het ontwerp met behoud van het vrij liggende fietspad langs zowel de Noordenseweg als de Nieuwveenseweg en vragen wij u daarvoor geld beschikbaar te stellen uit de reserve GVVP.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.
    Stemverklaring SBN

    Stemverklaring SBN: Zij stemmen voor en zijn enthousiast over dit voorstel. Maar het zal wel een opmaat zijn voor extra verkeer over de Achterweg. Het is wel zaak om goed te kijken verkeersveiligheid.

  11. 10

    B&W stelt de raad o.a. voor om een investeringskrediet van € 294.000 beschikbaar te stellen voor het gasloos en grotendeels energieneutraal te maken van het pand de Verbinding (Nieuwkoop).


    Samenvatting: Gemeente Nieuwkoop heeft als ambitie om uiterlijk in 2030 alle gemeentelijke gebouwen energieneutraal te maken (raadsbesluit van 18 maart 2021 vastgestelde Duurzaamheidsprogramma 2021-2024). In dit voorstel vraagt het college de raad een investeringskrediet ter beschikking te stellen om maatregelen uit te voeren bij de Verbinding in Nieuwkoop. Deze maatregelen zijn nodig om enerzijds het gebouw gasloos en grotendeels energieneutraal te maken en anderzijds de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Om deze laatste reden wordt het voorstel tot verduurzaming van De Verbinding als eerste aan de raad aangeboden, later volgen meer voorstellen voor andere gemeentelijke panden. De inzet is om nog voor de zomer van 2023 de voorgestelde maatregelen voor het pand de Verbinding te realiseren.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  12. 11

    B&W stelt de raad voor om:
    1. De gevraagde (ontwerp) verklaring van geen bedenkingen (VVGB) aan het college te verlenen voor de herbouw van de woning Geerweg 16 te Ter Aar (Kern Langeraar)
    2. Bij het uitblijven van zienswijzen op het ontwerp van de omgevingsvergunning in te stemmen met het omzetten van de ontwerp VVGB naar een definitieve VVGB zonder nieuwe raadsbehandeling.


    Samenvatting: Burgemeester en wethouders zijn voornemens een ontwerp van een omgevingsvergunning ter inzage te leggen voor het herbouwen van een woning op het perceel Geerweg 16 te Ter Aar (Kern Langeraar). Voor terinzagelegging dient de gemeenteraad te hebben verklaard geen bedenkingen te hebben tegen deze ontwikkeling. Met dit voorstel wordt de gemeenteraad gevraagd in te stemmen met een ontwerp van de benodigde verklaring.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  13. 12

    B&W stelt de raad voor dit bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen ten opzicht van het ontwerp en het college te machtigen voor afhandeling van de planologische procedure.


    Samenvatting: Initiatiefnemer is voornemens om een (compensatie)woning in het kader van ‘Ruimte voor Ruimte’ te realiseren op de locatie Ringdijk naast 2b in Ter Aar. Hiervoor worden 5.000 bouwrechten gebruikt van de locatie Kerkweg 81 te Ter Aar. Op de locatie Ringdijk naast 2b is een onbebouwd agrarisch bouwvlak aanwezig. Het voorliggende bestemmingsplan voorziet in het omzetten van dit onbebouwde agrarisch bouwvlak in de bestemming ‘Wonen’ met een bouwmogelijkheid voor één woning. De ingekomen vooroverlegreactie van het Hoogheemraadschap van Rijnland geeft aanleiding tot een gewijzigde vaststelling van het bestemmingsplan.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  14. 12.A
    DISCUSSIESTUKKEN
  15. 13

    B&W stelt de raad voor om:
    1. Kennis te nemen van het rapport locatie onderzoek nieuw binnenzwembad
    2. Over te gaan tot bouw van een nieuw binnenzwembad in de gemeente Nieuwkoop
    3. Als locatie te kiezen voor locatie 2 (veld 2 S.V. Nieuwkoop)


    Samenvatting: Bij de vaststelling van de uitwerkingsplannen van de visie op sport en bewegen op 18 november 2021 (rapport locatie onderzoek, bijlage 8 Uitwerkingsplan III Businesscase De Wel - oktober 2021) heeft de raad besloten als volgende stap een locatieonderzoek voor de bouw van een nieuw zwembad te doen. Hierbij is aangegeven dat de definitieve beslissing over nieuwbouw of renovatie wordt gemaakt na het opleveren van de resultaten van het locatie onderzoek. De locatiekeuze en het daarbij behorende locatie onderzoek is op 29 september aan de hand van een dilemmanota door de raad besproken. Daarbij zijn enkele vragen naar voren gekomen. Deze vragen zijn onderzocht en de resultaten verwerkt. In dit raadsvoorstel de vraag tot besluitvorming over de bouw van een nieuw binnenzwembad en de keuze voor een locatie.


    Voor achtergrondinformatie verwijzen naar de agenda en stukken van de meningsvormende raad I van 29 september 2022 en 9 februari 2023.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld met de stemmen van Pien Schrama (NN), Bas Oostwouder (NN) en SGP CU tegen.
    Diverse stemverklaringen.
    Drie moties aangenomen.

    • Motie locatieonderzoek skeeler- & ijsbaan wordt aangenomen met de stemmen van NN tegen.
    • Motie financiering kunstgrasvelden wordt met unanieme voor stemmen aangenomen.
    • Motie fietsverbinding wordt met unanieme voor stemmen aangenomen.
  16. 14

    B&W stelt de raad voor om:
    1. €1.000.000 te onttrekken uit de algemene reserve (motie Energiefonds), in te zetten ten behoeve van het energiefonds en onder te brengen in de reserve duurzaamheid;
    2A. Voor de doelgroep eigenaar-bewoners en VvE's een budget van €800.000 binnen het energiefonds te hanteren ten behoeve van een subsidieregeling;
    2B. De doelgroep eigenaar-bewoners te bepalen op basis van bouwjaar voor 1992 en WOZ-waarde lager dan €350.000;
    3A. Voor de doelgroep maatschappelijke organisaties een budget van €200.000 binnen het energiefonds te hanteren ten behoeve van een lening;
    3B. Voor de doelgroep maatschappelijke organisaties leningen uitgegeven tot een maximum van €30.000 op basis van het percentage energiekosten ten opzichte van de totale kosten van een vereniging;
    4. Begrotingswijziging 2023-03 vast te stellen.


    Samenvatting: Middels de motie ‘Energiefonds; naar een blijvend betaalbare energierekening voor iedereen’ van 10 november 2022 heeft het college de opdracht gekregen een voorstel in te richten ter voorbereiding van een energiefonds. In dit raadsvoorstel worden de kaders van het energiefonds ter besluitvorming voorgelegd. Met de kaders zal een verdere uitwerking van het energiefonds plaatsvinden door het college van B&W.

    Besluit

    Het door één amendement gewijzigde voorstel wordt vastgesteld.
    Stemverklaringen van CDA en VVD.

    1 amendement aangenomen
    1 amendement niet in stemming gebracht
    1 amendement verworpen
    1 motie VVD niet in stemming gebracht
    1 motie CDA aangehouden

  17. 15

    B&W stelt de raad voor om diverse bedragen (reserve, budget, krediet) beschikbaar te stellen en een begrotingswijziging vast te stellen.


    Samenvatting: In de voorgaande bestuursperiode is gewerkt aan een centrumvisie en centrumplan voor de kern Nieuwkoop. De ruimtelijke visie en centrumplan “de huiskamer van Nieuwkoop” zijn vastgesteld. Doel is het Reghthuysplein te ontwikkelen tot een toeristisch centrum en een aangename verblijfsplek voor de inwoners, de huiskamer van Nieuwkoop. Om dit te realiseren is in samenspraak met betrokkenen een uitvoeringsplan voor de herinrichting van het historisch centrum ontwikkeld. Dit betreft onder andere wijzigen van parkeren, het creëren van verblijfsplekken en vergroening. Dit raadsvoorstel betreft het goedkeuren van het budget dat hiervoor nodig is.


    De wijziging in de nieuwe bijdrage 3 betreft de beschrijving van het terras op het midden van het plein. Hier staat nu ‘mobiel terras’ en dit was ‘mobiel terras Plein ’21’.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld met de stemmen van D66 en SGP-CU tegen.
    Stemverklaring Rik van Trigt (VVD)
    Eén motie is aangenomen.

    De motie voor een ‘bruisend Reghthuysplein’ wordt aangenomen met de stemmen van NN en SGP CU tegen.
    De motie voor een blauwe zone wordt verworpen met de stemmen van Guus Elkhuizen (SBN), VVD en D66 voor.
    De motie over parkeerplaatsen van SGP-CU wordt ingetrokken na toezegging van wethouder.

  18. 16

    B&W stelt de raad voor om in te stemmen met de bijgaande zienswijze en deze naar het Dagelijks Bestuur van Holland Rijnland te verzenden. Na bespreking in de meningsvormende raad I van 9 februari is de concept zienswijze nog aangepast, de nieuwe versie is aangeleverd op 17 februari.


    Samenvatting: De Regionale Woonagenda en Huisvestingsverordening worden momenteel geactualiseerd. Hierin maken we als regio Holland Rijnland afspraken over respectievelijk de woningbouw en de woonruimteverdeling. De stukken liggen tot en met 21 maart 2023 ter inzage. Tijdens deze periode kan de gemeenteraad een zienswijze indienen. Hiertoe doet het college een voorstel.

    Besluit

    Gewijzigd door twee amendementen vastgesteld

    Het amendement kansengelijkheid wordt aangenomen met de stemmen van de VVD tegen.
    Het amendement eerst bewegen wordt aangenomen met de stemmen van NN tegen

  19. 17

    B&W stelt de raad voor:
    1. De financiële verordening op te stellen op basis van scenario 2 (begroting, jaarrekening, uitgebreide kadernota) en de bijbehorende uitgewerkte uitgangspunten.
    2. Vooruitlopend op de formele besluitvorming over de financiële verordening dit jaar al te gaan werken met de vereenvoudigde P&C cyclus en de geformuleerde uitgangspunten.


    Samenvatting: Het primaire doel van de planning-en-controlcyclus is om beheersing te krijgen over het beleid en de bedrijfsvoering van de gemeente. De PenC-cyclus moet inzicht geven in hoeverre de gemeente haar doelstellingen bereikt en welke (financiële) middelen daarbij nodig zijn. De ambtelijke organisatie legt daarbij verantwoording af aan het college van burgemeester en wethouders. Het college doet dat op zijn beurt richting de gemeenteraad.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  20. 18

    Iedere gemeente moet volgens de Gemeentewet een rekenkamer hebben. De rekenkamer is een ‘instrument van de gemeenteraad’ dat de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het gevoerde beleid onderzoekt. Voorgesteld wordt om de heer P.J. (Job) van Meijeren MSc. van het bureau Necker van Naem als nieuwe rekenkamerdirecteur te benoemen voor de kalenderjaren 2023, 2024, 2025, 2026, 2027 en 2028 en om Lucas Rademaker (namens D66) te benoemen als lid van de klankbordgroep rekenkamer in de plaats van Marit Kragtwijk.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  21. 19

    Op grond van artikel 60 van het reglement van orde kunnen raadsleden gebruik maken van het vragen-half-uur als zij dit 24 uur van te voren hebben aangekondigd.

  22. 20

    Op grond van artikel 10 van het reglement van orde kunnen portefeuillehouders mededelingen aan de raad doen tijdens deze vergadering.