Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluitvormende raadsvergadering

donderdag 13 april 2023

20:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Robbert-Jan van Duijn

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2.B

    Op 23 februari 2023 is Job van Meijeren door de gemeenteraad benoemd als Rekenkamerdirecteur van de gemeente Nieuwkoop. Om deze functie uit te oefenen moet hij eerst de eed of belofte afleggen.

  3. 2.C

    Op 1 april 2023 is Frank Boelkens gestart als raadsadviseur / plaatsvervangend griffier in Nieuwkoop. Om de functie van plaatsvervangend griffier uit te oefenen moet hij eerst de eed of belofte afleggen.

  4. 3

    Op grond van artikel 41 van het Reglement van Orde kunnen inwoners en belanghebbenden inspreken gedurende maximaal vijf minuten (in totaal maximaal een half uur); dit kan alleen als er door deze persoon niet in een eerdere vergadering over dit onderwerp is ingesproken.
    Aanmelden kan tot 8 uur voor de vergadering bij de griffie via 0172-521308 of griffier@nieuwkoop.nl.

  5. 4

    Vast te stellen de besluitenlijsten van de besluitvormende raadsvergaderingen van 23 februari 2023.

  6. 5

    Op grond van artikel 44 van het reglement van orde kan de griffie tot 48 uur voor de vergadering de lijst aanvullen.

    • Van brief 094 wordt de afhandeling gewijzigd van 'B' naar 'C' op verzoek van VVD
    • Van brief 103 wordt de afhandeling gewijzigd van 'B' naar 'C' op verzoek van VVD en Natuurlijk Nieuwkoop
  7. 6

    De gemeenteraad wordt verzocht op grond van artikel 25 Gemeentewet (oud) en artikelen 87 t/m 89 Gemeentewet de geheimhouding van stukken te bekrachtigen, op te leggen en/of op te heffen.


    Samenvatting: Op 1 april 2023 zijn er nieuwe regels voor de geheimhouding van informatie in werking getreden. Voor geheime stukken/informatie aangeboden door het college van B&W vóór 1 april gelden nog de oude regels; dit betekent dat de gemeenteraad deze geheimhouding moet bekrachtigen (besluitpunt 1). Voor geheime stukken/informatie aangeboden door het college van B&W of de burgemeester ná 1 april kan de gemeenteraad de geheimhouding, na overleg met B&W, eventueel opheffen (besluitpunt 2). Ook kan het zijn dat de gemeenteraad zelf over verkregen stukken/informatie of over eigen stukken/informatie geheimhouding oplegt (besluitpunt 3).


    De stukken volgen later (12-4 toegevoegd).

  8. 6.A
    HAMERSTUKKEN
  9. 7

    B&W stelt de raad voor om deze verordening vast te stellen.


    Samenvatting: Voor het aanvragen en toekennen van voorzieningen in het leerlingenvervoer heeft de gemeente een verordening vastgesteld. Het betreft voorzieningen voor leerlingen die voor passend onderwijs zijn aangewezen op een verder weg gelegen school. Het gaat hierbij meestal om een kilometervergoeding, vergoeding van kosten voor openbaar vervoer of aangepast taxivervoer. Het college stelt de gemeenteraad voor om een nieuwe verordening vast te stellen voor het leerlingenvervoer. Met de nieuwe verordening wordt ingespeeld op een aantal ontwikkelingen in het leerlingenvervoer

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.
    Stemverklaring SBN

    Stemverklaring SBN: Zij verzoeken ruimhartig met maatwerk om te springen en vertrouwen op de afschrikwerking die van verordening uitgaat.

  10. 8

    B&W stelt de raad onder andere voor om (1) de grondexploitatie per 1 mei 2023 te openen, (2) Ter dekking van het nadelige saldo van de grondexploitatie een bedrag van € 188.000 toe te voegen aan de Voorziening nadelige saldi grondexploitaties en dit bedrag ten laste te brengen van de Reserve reservering woningbouw, (3) Een bedrag van € 503.000 toe te voegen aan de Reserve onvoorzien grondexploitaties ten laste van de Algemene reserve, (4) In te stemmen met de onttrekking van de strategische gronden: 10. Vrouwenakker West (35.068 m2), en deze gronden in te brengen in de grondexploitatie GZ 107 Vrouwenakker-West.


    Samenvatting: het doel van het opstellen van een grondexploitatie is om alle kosten en opbrengsten die bij een ruimtelijke ontwikkeling worden gemaakt inzichtelijk te maken en te houden. Daarmee wordt inzicht gegeven in het (te verwachten) financiële resultaat van de beoogde ontwikkeling.
    Het woningbouwprogramma (VON prijzen, oppervlakten etc.) en woningaantal zal afhankelijk zijn van het ingediende (winnende) plan van de gekozen marktpartij, maar zal voldoen aan de voorgestelde percentages vanuit het gemeentelijke woonbeleid, zoals geborgd in de kaderstellende Visie op Wonen in Vrouwenakker-West welke op 3 februari 2022 door de raad is vastgesteld. Het woningbouwprogramma bevat minimaal 70 en maximaal 90 woningen alsmede een Wonen met Zorg complex voor Intramurale zorg (24 uurs zorg).

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  11. 9

    B&W stelt de raad voor om deze verordening vast te stellen.


    Samenvatting: Met een verordening vestigen van alleenrecht voor specifieke diensten met een sociale dimensie wordt de wettelijke grondslag gecreëerd om partijen opdrachten te gunnen, zonder dat een aanbestedingsprocedure wordt gevolgd. Het betreft dan bedrijven met een maatschappelijke doelstelling( zoals bedrijven die zich inzetten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt). De partij aan wie uitsluitend recht wordt verleend is dan exclusief bevoegd om het werk, de levering of de dienst uit te voeren.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.
    Stemverklaring D66

    Stemverklaring D66: Dit betreft een brede voorstelling met een smalle doelstelling. Desondanks het dringende advies aan B&W om de raad te consulteren als deze verordening voor een ander doel dan inhuur van Rijnvicus wordt benut door B&W.

  12. 10

    B&W stelt de raad voor (1) De nota activa en afschrijvingen gemeente Nieuwkoop 2017 in te trekken en (2) De financiële verordening gemeente Nieuwkoop 2023 vast te stellen.


    Samenvatting: College, raad en organisatie zijn al langere tijd met elkaar in gesprek om tot een vereenvoudiging van de P&C cyclus te komen. De afgelopen maand heeft de raad de uitgangspunten voor de vereenvoudiging vastgesteld. Deze uitgangspunten zijn verwerkt in een nieuwe financiële verordening die nu ter besluitvorming voorligt. Daarnaast is het college vanaf 2023 verantwoordelijk voor het opnemen van een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening. Op deze nieuwe verantwoordelijkheid dient de financiële verordening aangepast te worden.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  13. 11

    B&W stelt de raad voor de Verordening controle financiële beheer en organisatie gemeente Nieuwkoop 2023 vast te stellen.


    Samenvatting: In verband met de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording door het college verandert de rol van de accountant bij de controle van de jaarstukken van de gemeente. Hierdoor moet de controleverordening aangepast worden.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  14. 11.A
    DISCUSSIESTUKKEN
  15. 12

    B&W stelt de raad onder andere voor om: (1) het uitgangspunt om in de regio Hollands Midden in eerste instantie 2.200 asielzoekers duurzaam (minimaal vijf jaar) op te vangen te onderschrijven, gebaseerd op het aan de Provinciale Regietafel Vluchtelingen Zuid-Holland (PRT) overeengekomen aantal van 10.000 op te vangen asielzoekers, (2) het aantal op te vangen asielzoekers binnen respectievelijk Holland Rijnland en Midden-Holland te verdelen over de betreffende gemeenten op basis van het aantal inwoners per gemeente, waarbij bij wederzijdse instemming tussen gemeenten de verdeling kan worden aangepast, (3) het onderzoeken van de mogelijkheden in hoeverre duurzame, grotere opvanglocaties een functie kunnen vervullen op het gebied van voorzieningen voor duurzame kleinschaligere opvanglocaties.


    Samenvatting: vooruitlopend op de inwerkingtreding van de ‘spreidingswet’ hebben de burgemeesters en wethouders wonen van de achttien gemeenten in het gebied van de Veiligheidsregio Hollands Midden afspraken gemaakt om te komen tot een regionale invulling en ontwikkeling van een aanpak voor duurzame (minimaal vijf jaar) asielopvang van – in eerste instantie – 2200 asielzoekers. Deze afspraken worden ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraden van alle achttien gemeenten. Op basis van deze afspraken zal met (de gemeenten die vallen onder) respectievelijk de regio’s Holland Rijnland en Midden-Holland verder vorm en inhoud worden gegeven aan deze afspraken. Gezien de al zeer grote druk op de woningmarkt in alle gemeenten in de regio, is financiële én planologische ondersteuning van de provincie Zuid-Holland hierin noodzakelijk.

    Besluit

    Het voorstel wordt ongewijzigd vastgesteld na hoofdelijke stemming op verzoek van SBN met de stemmen van SBN tegen.
    2 ingediende moties worden verworpen
    Stemverklaring VVD.

    Stemverklaring VVD: Bij het debat valt te tellen dat hun motie ‘Nieuwkoopse opvatting’ het niet zal halen; maar desondanks hechten zij waarden aan invulling door B&W aan de genoemde punten.


    De motie ‘Nieuwkoopse opvatting’ wordt na hoofdelijke stemming verworpen met de stemmen van VVD en CDA voor.


    De motie ‘koppeling aan meer bouwruimte’ wordt na hoofdelijke stemming verworpen met de stemmen van SBN voor.

  16. 13

    B&W stelt de raad voor om te kiezen voor optie 3, waarbij we de door de Rijksoverheid geadviseerde doelgroep (huishoudens met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum) en richtbedrag (€ 1.300 per huishouden) aanhouden.


    Samenvatting: Op 10 november 2022 is een motie aangenomen van Natuurlijk Nieuwkoop, SBN en D66 waarin verzocht werd om de inkomensgrens voor energietoeslag voor 2023 te verruimen van 120% naar 130% van het sociaal minimum. Voorgesteld werd om € 70.000 in te zetten vanuit de duurzaamheidsreserve (restant vouchers huurders). Hier ligt nog geen raadsbesluit aan ten grondslag.
    Voor 2023 stelt het Rijk weer middelen beschikbaar voor energietoeslag, maar op dit moment is nog onduidelijk welk bedrag Nieuwkoop zal ontvangen. De verwachting is dat daar in mei (mei circulaire) meer duidelijkheid over komt. Het vergroten van de doelgroep is een keuze van gemeenten, de financiële consequenties daarvan zijn ook voor rekening van de gemeenten zelf. Door de doelgroep uit te breiden neemt de omvang van de doelgroep met ca 450 huishoudens toe. Als gevolg van de uitbreiding van de doelgroep, maar ook de onzekerheid over het Rijksbudget voor 2023 zal een keuze gemaakt moeten worden over de hoogte van de toeslag in 2023, dan wel een heroverweging van de motie. Dit voorstel bevat drie opties.

    Besluit

    Het voorstel wordt gewijzigd door het amendement vastgesteld met de stemmen van VVD tegen.
    Stemverklaring CDA.

    Het amendement wordt aangenomen met de stemmen van VVD tegen.
    Stemverklaring CDA: Dit is een mooi gebaar voor de doelgroep. Zij vragen nog aandacht voor wat nog meer nodig is.

  17. 14

    B&W stelt de raad voor om (1) Kennis te nemen van de monitoring van de voortgang van het duurzaamheidsprogramma 2021- 2024. (2) In te stemmen met de uitvoering van scenario 3 (uitbreiding van de formatie met 5 fte) voor uitvoering van de gemeentelijke taken met betrekking tot duurzaamheid en de energietransitie. (3) De financiële consequenties van 1. de ontvangst van Rijksmiddelen (€ 502.000 baten), 2. de formatie-uitbreiding ten behoeve van Duurzaamheid (€ 245.000 lasten) en 3. het restant van de te ontvangen middelen te storten in de reserve Duurzaamheid (€ 167.000 lasten) voor het jaar 2023 te verwerken in de begroting 2023. En de financiële consequenties voor de jaren erna te verwerken in de MJB 2024-2027. (4) Een budget van structureel € 50.000 beschikbaar te stellen voor de inhuur van externe expertise en advies op het gebied van duurzaamheid en energietransitie en dit te dekken ten laste van de uitvoeringsmiddelen klimaat en energiebeleid. (5) Een budget van incidenteel (2023) € 40.000 beschikbaar te stellen voor werving en selectie en dit te dekken ten laste van de uitvoeringsmiddelen klimaat en energiebeleid. (6) Begrotingswijziging nr. 2023-05 vast te stellen.


    Samenvatting: Op 18 maart 2021 is het duurzaamheidsprogramma 2021-2024 vastgesteld. In dit uitvoeringsprogramma is opgenomen dat de voortgang halverwege de looptijd wordt gemonitord en dat dit teruggekoppeld wordt aan de gemeenteraad. Voor deze monitoring zijn de prestatieindicatoren geanalyseerd. Op niet alle onderwerpen is de gewenste voortgang bereikt, maar bij de provinciale/landelijke taakstellingen met deadlines zijn de doelen behaald. De afgelopen twee jaar hebben er maatschappelijke en politieke veranderingen plaatsgevonden op het gebied van klimaat en energiebeleid. Ook kwamen er meerdere moties hierover vanuit de gemeenteraad. De hoeveelheid werkzaamheden buiten het duurzaamheidsprogramma om is daarmee sterk toegenomen.
    Het Rijk heeft voor de periode van 2023 t/m 2030, via een subsidieregeling, jaarlijks maximaal ruim €500.000 toegezegd aan de gemeente Nieuwkoop voor personele kosten voor klimaat en energiebeleid. Deze middelen kan de gemeente Nieuwkoop inzetten voor het aannemen van medewerkers die werken aan de uitvoering van het gemeentelijke duurzaamheidsbeleid. De ambities van de raad, monitoring van het duurzaamheidsprogramma en de doelstellingen van het Rijk geven aan dat er een enorme opgave ligt op het gebied van klimaat- en energiebeleid. De ambtelijke capaciteit is momenteel onvoldoende om deze opgave uit te voeren. Bovendien bestaat de huidige formatie, op basis van besluitvorming bij de vaststelling van het duurzaamheidsprogramma, voor een deel uit een tijdelijke toevoeging tot eind 2023. Om te voldoen aan de doelen van het Rijk is een structurele uitbreiding van capaciteit noodzakelijk. Er zijn drie scenario's uitgewerkt voor de invulling van de te ontvangen middelen.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.
    Stemverklaring D66

    Stemverklaring D66: Fijn dat er inzet is voor uitbreiding capaciteit (fte’s en externe inhuur). Als het t.z.t. beter op een andere manier mogelijk is, dan staat D66 hier open voor.

  18. 15

    B&W stelt de raad onder andere voor om: (1) de inhoud van het rapport (inclusief de bijlagen): Onderzoek naar de mogelijkheden en randvoorwaarden voor flexwoningen in de gemeente Nieuwkoop als uitgangspunt te laten dienen voor de realisatie van flexwoningen, (2) de doelgroepen voor flexwonen als volgt te verdelen: 35% voor jongeren tot 28 jaar; 40% voor (her)starters en andere woningzoekenden en 25% voor nieuwkomers met een verblijfsvergunning, (3) In te stemmen met de in het rapport beschreven selectieprocedure op basis waarvan het college een besluit neemt over locaties voor flexwoningen.


    Samenvatting: in Nederland en daarmee ook in de gemeente Nieuwkoop is een groot tekort aan met name betaalbare woningen voor woningzoekenden. Echter het bouwen van woningen kost tijd. Door procedures en bouwtijd gaat hier vaak een flink aantal jaren overheen. Samen met woningcorporaties heeft de gemeente de taak om te voorzien in voldoende betaalbare woongelegenheid.
    Doordat de nood zo hoog is, is er vanuit het Rijk en de Provincie meer ruimte en stimulans gegeven voor het bouwen van flexwoningen. Flexwoningen kunnen sneller dan permanente woningen gebouwd worden. Ook biedt het mogelijkheden op locaties die (nog) niet beschikbaar of niet geschikt zijn voor permanente woningbouw.

    Besluit

    Gewijzigd door twee amendementen vastgesteld
    De motie om de toekomstige bewoners van flexwoningen toe te voegen aan adviespanels
    wordt aangenomen met de stemmen van SBN en SGP-CU tegen.
    Wethouder De Ridder doet een aantal toezeggingen.

    Het amendement behoud inschrijftijd wordt aangenomen met de stemmen van Jop van der Pijl tegen.
    Het amendement behoud rol van de raad bij locatiekeuze wordt aangenomen met unanieme stem voor.

  19. 16

    B&W stelt de raad voor om het bestemmingsplan vast te stellen conform de bij dit voorstel behorende Nota van Zienswijzen en B&W te machtigen voor afhandeling van de bestemmingsplanprocedure na vaststelling.


    Samenvatting: Het bestemmingsplan Noordenseweg 68, Nieuwkoop heeft als ontwerp ter inzage gelegen. Dit bestemmingsplan voorziet in het mogelijk maken van de bouw van vier woningen op de plek waar nu één woning is toegelaten. Met dit plan wordt (mede) invulling gegeven aan afspraken die zijn gemaakt omtrent de verplaatsing van een milieuhinderlijk bedrijf elders uit de kern Nieuwkoop naar het bedrijventerrein. Rond deze verplaatsing zijn afspraken gemaakt over compenserende woningbouw.


    Een link naar het wijzigingsplan voor locatie Zuideinde 123 https://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents/NL.IMRO.0569.wpNKPzuideinde123-on01/t\_NL.IMRO.0569.wpNKPzuideinde123-on01.html op verzoek van D66

    Besluit

    Dit voorstel is bij het vaststellen van de agenda van deze agenda afgevoerd.

    In de agendacommissie zal aan orde komen wanneer het geagendeerd wordt; al dan niet na meer achtergrondinformatie.

  20. 17

    B&W stelt de raad voor (1) Geen zienswijze op 1e wijziging gemeenschappelijke regeling in te dienen (2) De reactie kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur volgens de bijgevoegde conceptbrief. (3) Indien er geen zienswijzen zijn ingediend door de deelnemers van SVHW die leiden tot een wijziging van de 1e wijziging GR SVHW 2023, in te stemmen met de ongewijzigde 1e wijziging Gemeenschappelijke Regeling SVHW 2023.


    Samenvatting: Ten aanzien van de gemeentelijke herindeling van de gemeente Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne in de gemeente Voorne aan Zee dient de GR SVHW 2023 te worden aangepast naar een 1e wijziging GR SVHW 2023. Per 1 juli 2023 dient de 1e wijziging van kracht en gepubliceerd te zijn. Met de wijzigingen worden geen inhoudelijke of beleidsmatige wijzigingen beoogd of doorgevoerd.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  21. 17.A

    Samen Beter Nieuwkoop heeft aangekondigd om een motie in te dienen over het informeren van jong volwassenen.

    Besluit

    Motie is niet ingediend. Zie vaststellen van de agenda.

  22. 18

    Op grond van artikel 60 van het reglement van orde kunnen raadsleden gebruik maken van het vragen-half-uur als zij dit 24 uur van te voren hebben aangekondigd.

  23. 19

    Op grond van artikel 10 van het reglement van orde kunnen portefeuillehouders mededelingen aan de raad doen tijdens deze vergadering.