Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Meningsvormende raad I

donderdag 23 mei 2024

20:00 - 23:00
Locatie

Raadszaal Nieuwveen

Voorzitter
Romy van Dijk / Paul Platen

Agendapunten

  1. 1

    Spreekrecht inwoners en belanghebbenden:

    • Op grond van art. 67 van het reglement van orde kunnen inwoners en belanghebbenden gebruik maken van het spreekrecht, gedurende maximaal vijf minuten (in totaal maximaal een half uur). Inspraak is niet geagendeerd als apart agendapunt, per agendapunt wordt de mogelijkheid geboden.
    • Aanmelden kan tot 8 uur voor de vergadering bij de griffie (0172-521308 of griffier@nieuwkoop.nl).
      Tip: Meest voor de hand liggende moment om in te spreken is bij de oriënterende raad die een week voor deze meningsvormende raad wordt gehouden. Dan heeft u waarschijnlijk de meeste invloed.
  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3

    B&W stelt de raad voor:
    1. De selectieprocedure voor de locatie Ter Aar Noordoost, zoals besloten op 13 april 2023 als afgerond te beschouwen.
    2. In te stemmen met het inrichtingsplan voor de locatie Ter Aar Noordoost met flexwoningen en de daarvoor beoogde fasering.
    3. De grondexploitatie GZ 14 Flexwonen Ter Aar Noordoost (fase 1), te Ter Aar per 1 juli 2024 te openen.
    4. Het resterende bedrag van € 894.000 in de Reserve flexibele woonvormen te storten in de Reserve reservering woningbouw.
    5. Ter dekking van het nadelige saldo van de grondexploitatie een bedrag van € 911.000 toe te voegen aan de Voorziening nadelige saldi grondexploitaties en dit bedrag ten laste te brengen van de Reserve reservering woningbouw.
    6. Een bedrag van € 119.000 toe te voegen aan de Reserve onvoorzien grondexploitaties ten laste van de Algemene reserve.
    7. In te stemmen met de onttrekking van de strategische grond 05 Oostkanaalweg, Ter Aar (6.793m2) en deze gronden in te brengen in de grondexploitatie GZ 14 Flexwonen Ter Aar Noordoost (fase 1).
    8. Een bedrag van circa € 48.000 (voorbereidingskosten) in te brengen in de grondexploitatie GZ 14 Flexwonen Ter Aar Noordoost (fase 1) per 1 juli 2024.
    9. Begrotingswijziging nr. 2024-05 vast te stellen.


    Samenvatting: Het college van Burgemeester & Wethouders heeft afgelopen zomer vijf mogelijke locaties geselecteerd om verder te onderzoeken als locatie voor flexwoningen. Eén van die locaties is de voormalige locatie van volkstuinvereniging De Geschikte Peer (in het gebied Ter Aar Noordoost). Met dit raadsvoorstel vragen wij de gemeenteraad aanvullend op het locatiebesluit dat op 14 december genomen werd, in te stemmen met de manier waarop de locatie wordt ingericht met flexwoningen en de daarvoor beoogde fasering, en te besluiten om een grondexploitatie vast te stellen voor de realisatie van het bouw- en woonrijp maken van de eerste fase.


    Vooraf aangeleverde discussiepunten:
    1. Deadline fase 2 (Natuurlijk Nieuwkoop)
    2. Proces fase 2
    (Natuurlijk Nieuwkoop)
    3. Maatregelen sociale veiligheid entree gebied (Samen Beter Nieuwkoop)
    4. Verkeersveiligheid Pieter de Vogel rotonde (Samen Beter Nieuwkoop)
    5. Moeten wij als gemeente planfase 1 als leerpunt zien, mede nu een mogelijke financiële schadeclaim door Woondiensten Aarwoude daarmee is / wordt afgewenteld. Vinden de fracties dat de gronduitgifte m.b.t. planfase 2 ook om niet beschikbaar moet worden gesteld? (VVD)

  4. 4

    B&W stelt de raad voor (1) De Nota van Beantwoording voor het bestemmingsplan Hart van Vrouwenakker te Vrouwenakker vast te stellen (2) Het bestemmingsplan Hart van Vrouwenakker gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het Ontwerpbestemmingsplan Hart van Vrouwenakker (3) Het college te machtigen voor afhandeling van de planologische procedure.


    Samenvatting: Voor Hart van Vrouwenakker (voorheen Vrouwenakker-West) is via een aanbestedingsprocedure in juni 2023 het winnend ontwerp van de woonbuurt Vrouwenakker-West van VORM geselecteerd en gecontracteerd. Daarna is de planologische procedure voor het bestemmingsplan voorbereid. Hiervoor is op 21 december 2023 het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd voor de duur van 8 weken onder IMRO nummer: NL.IMRO.0569.bpVrouwenakerWest-on01. Er zijn vijf (5) zienswijzen ingediend. Op 27 februari 2024 heeft de hoorzitting bij de hoorcommissie van uw raad plaatsgevonden inzake de zienswijzen. De Nota van Beantwoording geeft een beschouwing op de standpunten uit de zienswijzen en onderbouwt welke zienswijzen zijn weerlegd en waarom. Ook geeft de Nota van Beantwoording aan welke zienswijzen hebben geleid tot aanpassingen van het bestemmingsplan en waarom. Daarnaast zijn in de Nota van Beantwoording nog enkele wijzigingen opgenomen die ‘ambtshalve’ nodig werden geacht. Het college van B&W stelt aan de gemeenteraad voor om de Nota van Beantwoording voor het bestemmingsplan Hart van Vrouwenakker vast te stellen en het college te machtigen voor afhandeling van de planologische procedure. Dat betekent dat de standpunten uit de Nota van Beantwoording worden verwerkt als aanpassing op het ontwerpbestemmingsplan. Dit leidt tot het definitieve bestemmingsplan. De vastgestelde Nota van Beantwoording leidt dus tot de voorgestelde aanpassingen in het bestemmingsplan. Het daarmee vastgestelde bestemmingsplan wordt medio juni 2024 voor 6 weken ter inzage gelegd onder IMRO nummer: NL.IMRO.0569.bpVrouwenakerWest-va01.Indien dit niet leidt tot beroep, zal het bestemmingsplan eind juli 2024 onherroepelijk zijn.

  5. 5

    B&W stelt de raad voor de benodigde 'Verklaring van geen bedenkingen (VVGB)' aan het college van burgemeester en wethouders te verlenen voor de realisatie van natuurgebied Ruygeborg II fase I.


    Samenvatting: Burgemeester en wethouders zijn voornemens een omgevingsvergunning te verlenen voor de aanleg van natuurgebied Ruygeborg II fase I op diverse percelen tussen de adressen Noordenseweg 29 te Nieuwkoop, Hogedijk 7 te Noorden en Molenweg 5A te Zevenhoven. Tijdens de terinzagelegging van de ontwerpbeschikking zijn zienswijzen ingediend. Voor de verlening dient de gemeenteraad gevraagd te worden of de zienswijzen aanleiding geven of het standpunt omtrent de benodigde VVGB herzien moet worden. Met dit voorstel wordt de gemeenteraad gevraagd definitief in te stemmen met het verlenen van de benodigde 'Verklaring van geen bedenkingen (VVGB)' aan het college van burgemeester en wethouders voor de realisatie van natuurgebied Ruygeborg II fase I

  6. 6

    B&W stelt de raad voor:
    1. De geactualiseerde grondexploitaties per 1 januari 2024 van de projecten vast te stellen conform gewaarmerkte bijlagen;
    2. De Voorziening nadelige saldi grondexploitaties te verlagen met € 995.000, ten gunste van het Jaarrekeningresultaat 2023 en de gemeenteraad voor te stellen hiervan € 188.000 terug te storten in de Reserve reservering woningbouw via de resultaatbestemming bij de jaarrekening 2023;
    3. Een bedrag van € 805.000 vrij te laten vallen uit de Reserve onvoorzien grondexploitaties en dit bedrag toe te voegen aan de Algemene reserve (boekjaar 2023);
    4. Een bedrag van € 361.000 vrij te laten vallen uit de Voorziening afgesloten complexen en dit bedrag toe te voegen aan de Algemene reserve (boekjaar 2023);
    5. Het tussentijds winstnemen per 31 december 2023 voor de grondexploitatie GZ 10 Schoterhoek II (€ 261.000) en dit te verwerken in de jaarrekening 2023. En bij de resultaatbestemming van de jaarrekening 2023 het bedrag van € 261.000 te storten in de Reserve winstneming (boekjaar 2023);
    6. Het risicobedrag voor het aandeel grondexploitatie dat wordt gebruikt bij de berekening van het benodigde Weerstandsvermogen te verhogen van € 5.343.000 naar € 5.365.000;
    7. Begrotingswijziging nr. 2024-06 vast te stellen.


    Samenvatting: De grondexploitaties worden jaarlijks geactualiseerd conform de regels van de commissie BBV en in de Nota Grondbeleid 2021 is vastgelegd. Bij de positieve grondexploitaties is sprake van een verwacht positief resultaat van € 10,2 miljoen, NCW per 1 januari 2024. Ten opzichte van de actualisatie 2023 resulteert dit in een voordeel van € 7,7 miljoen. Voor de negatieve grondexploitaties is er sprake van een verwacht negatief resultaat van € 30,3 miljoen, NCW per 1 januari 2024. Dit betekent een verslechtering van € 1,1 miljoen ten opzichte van de actualisatie 2023. De voortgang van de projecten is, met uitzondering van enkele beroepsprocedures, in overeenstemming met de planning die in 2023 is geschetst. Deze actualisatie heeft ook gevolgen voor de Voorziening Nadelige saldi grondexploitaties, die met € 995.000 kan worden verlaagd. De gemeenteraad wordt voorgesteld om hiervan € 188.000 terug te storten in de Reserve reservering woningbouw. De Reserve onvoorzien grondexploitaties kan worden verlaagd van € 308.000 naar € 80.000 en er kan € 361.000 vrijvallen uit de Voorziening afgesloten complexen. Als laatste kan de winstneming van € 261.000 worden toegevoegd aan de Reserve winstneming.

  7. 7

    B&W stelt de raad voor:
    De strategische koers 2024 – 2040 gebiedsontwikkeling woningbouw vast te stellen, met daarin:
    a. De volgende te behalen resultaten (projecten):
    - Het afronden van de lopende projecten tot en met 2030: Buytewech Noord, Noordeinde, Lindelaan, Teylerspark II, Dorpshart Ter Aar, Woerdense Verlaat ter hoogte van de school, Vrouwenakker West, Land van Koppen fase 3 en IKC Langeraar.
    - Opstarten van nieuwe kleine projecten in de periode 2024 – 2030: De Kleine Verwondering (5 percelen grond binnen de kern Nieuwveen), Langeraar Westzijde fase 1 (Altior-locatie inclusief de Schakel), Achterweg, rondom IKC Nieuwveen en de Wel.
    - Na afronding van de verkennende fase het project Ter Aar Zuidoost (particulier initiatief) vanaf 2024 in samenhang met de verkeers- en ontsluitingsproblematiek rondom de Kerkweg in Ter Aar verder uitwerken.
    - Flexwonen: afronden fase 1 Ter Aar Noordoost plaatsen van 18 flexwoningen – 2025.
    b. De volgende inspanningen (activiteiten, geen projecten) uit te voeren:
    - Afronden van het verkennend onderzoek en het in kaart brengen van het vervolgproces voor Ter Aar Noordoost en Langeraar westzijde (fase 2 en 3) – 2024 – 2025.
    - Het benutten van mogelijkheden van flexibele woonvormen – 2024 - 2025.
    - Deelnemen aan regionale overleggen (bijvoorbeeld: versnellingstafel en ambtelijke werkgroep wonen).
    - Voeren van gesprekken met de provincie over vraagstukken rondom gebiedsontwikkeling woningbouw.
    - Voeren van periodiek overleg met woningcorporaties over de prestaties en ontwikkelingen.
    - Volgen van de woningmarkt om tijdig in te kunnen spelen op veranderingen.
    - Vergroten van onze kennis en vaardigheden om de woningbouw te kunnen blijven versnellen.
    - Optimaliseren van de samenwerking binnen en buiten de gemeentelijke organisatie.
    - Binnen de projecten het omgevingsgericht werken gebruiken om de communicatie en participatie per projectfase te bepalen en uit te voeren – per projectfase en per project.
    - Weten wat er speelt in de samenleving door bijvoorbeeld relevante informatie uit participatietrajecten te delen en mee te nemen in andere projecten of beleidsvorming, omgevingsgericht te werken en te evalueren.
    - Monitoren op basis van doelstelling/doelgerichtheid, planning, kwaliteit, haalbaarheid, tempo, efficiëntie, flexibiliteit en van de gebruikte middelen. Hierover één keer per jaar via een raadsinformatiebrief en via de gebruikelijke planning & controlcyclus te rapporteren


    Samenvatting: In de periode 2019 – 2040 zijn minimaal 2.300 woningen nodig om in de lokale woningbehoefte te kunnen voorzien. Daarnaast is een gevarieerd woningaanbod nodig, waarbij betaalbaarheid en woonvormen voor ouderen (woonzorgvisie Nieuwkoop) aandacht vragen. Bovendien is onze integrale woningbouwprogramma Nieuwkoop 2020 volledig in uitvoering. Alle projecten uit dit programma zijn in uitvoering dan wel afgerond. Verder moeten we concluderen dat we geen 2.300 woningen realiseren met de projecten vanuit het integraal woningbouwprogramma, de particuliere initiatieven (periode 2019 tot en met 2040) en de nu lopende projecten van woningcorporaties. We weten ook dat een woningbouwproject, in het meest gunstige geval, gemiddeld zeven jaar duurt. Door dit voorstel vast te stellen hebben we met de ‘strategische koers 2024 – 2040 gebiedsontwikkeling woningbouw’ voor komende jaren een kompas voor het bouwen van nog meer toekomstbestendige woningen.


    Vooraf aangeleverde discussiepunten :
    1. Versnellen ja, bochten afsnijden nee (Natuurlijk Nieuwkoop)
    2. In kaart brengen locaties na 2040 (Natuurlijk Nieuwkoop)
    3. Flexwoningen (Natuurlijk Nieuwkoop)
    4. Kansen voor verdichting & verhoging bij zachte bouwplannen aangrijpen (D66)
    5. (Blijven) werken aan locaties voor flexwoningen (D66)

    6. Versnellen door eerder en participatiever te werken en door best practices toe te passen (Samen Beter Nieuwkoop)
    7. Samen komen tot een lijst met toekomstige bouwlocaties (Samen Beter Nieuwkoop)

  8. 8

    B&W stelt de raad voor vast te stellen (1) 'Verkenningsstudie: Nieuwveen, De Kleine Verwondering' (2) Notitie ‘De Kleine Verwondering. Uitgangspunten en resultaat verkenningsstudie mogelijkheden woningbouwprogramma’.


    Samenvatting: Gemeente Nieuwkoop heeft net als de rest van Nederland te maken met een groot tekort aan woningen. Binnen de kern Nieuwveen zijn er vijf percelen die mogelijk in aanmerking voor woningbouw. Er is een verkenningsstudie uitgevoerd om de mogelijkheden rondom woningbouw en verschillende maatschappelijke behoeften binnen de kern Nieuwveen te onderzoeken. Bij de verkenningsstudie zijn onder andere de kaders vanuit het collegeprogramma meegenomen. Met het hier voorliggende voorstel geeft de gemeenteraad een richtinggevend kader met betrekking tot het gewenste woningbouw en/of maatschappelijk programma voor het project De Kleine Verwondering

  9. 9

    B&W stelt de raad voor:
    1. Het Beleidskader zonne-energie Gemeente Nieuwkoop vast te stellen, waaronder:
    a. De zoekgebieden zonne-energie
    b. De ruimtelijke voorwaarden binnen het locatiespecifieke spoor (trede 2 en 3 zonneladder)
    c. De ruimtelijke voorwaarden en maatschappelijke criteria binnen het gebiedsgerichte spoor (trede 4 zonneladder)
    d. De Nieuwkoopse routes naar lokaal eigendom, zijnde: Greendeal in combinatie met een energiegemeenschap of maatschappelijke tender
    2. De lijst adviesrecht te wijzigen door de volgende passages uit de relevante categorie te verwijderen: “en weiden met zonnepanelen” alsmede ”en voor zover sprake is van weiden met zonnepanelen, de geprojecteerde oppervlakte van de panelen meer bedraagt dan 2500 m2



    Samenvatting: Aansluitend op het raadsbesluit RES 1.0 Holland Rijnland is een beleidskader zonne-energie opgesteld met als doel om duurzame productie van elektriciteit lokaal mogelijk te maken. Het beleidskader is een ‘ruimtelijk ordening instrument’ dat de voorwaarden beschrijft voor het plaatsen van opstellingen van zonnepanelen. Het geeft aan hoe de gemeente de regie houdt op het proces te komen tot een gebiedsontwikkeling waar zonnevelden deel van uit maken. Het geeft inzicht in de ruimtelijke mogelijkheden en de manier waarop dat goed ingepast kan worden in het landschap. Het beleidskader is géén instrument om te bepalen hoe zonne-energie wordt opgewekt en wat daar technisch voor nodig is. Het zegt ook niets over netcongestie, dunne kabels en andere uitdagingen rondom het elektriciteitsnet. Wel biedt het mogelijkheden om lokaal eigendom en financiële participatie van inwoners voor elkaar te krijgen. Met dit beleidskader worden zoekgebieden aangewezen en ruimtelijke voorwaarden voorgesteld die gekoppeld zijn aan het locatiespecifieke en gebiedsgerichte spoor. Er zijn maatschappelijke criteria in opgenomen en voorstellen gedaan voor Nieuwkoopse routes naar lokaal eigendom. Dit beleidskader werkt de voorwaarden op basis waarvan medewerking kan worden verleend nader uit ten opzichte van het omvangscriterium waarop eerder het adviesrecht van de raad van toepassing is verklaard. Dit raadsvoorstel voorziet dan ook in het verwijderen van de passages over zonnevelden uit de lijst adviesrecht als tweede besluitpunt.
    Vooraf aangeleverde discussiepunten:
    1. Woerdense Verlaat (Natuurlijk Nieuwkoop)
    2. Delen van lusten en lasten (Natuurlijk Nieuwkoop)

    3.Omgevingsregeling aan de orde stellen (Natuurlijk Nieuwkoop, al in OR)
    4. Inzet landbouwgrond - voor toelichting zie bijlage (SGP-CU)
    5. Het opruimen van zonnepanelen na gebruik (D66
     o.a. al in OR)
    6. Beleidskader verrijken door (planologische) ruimte te bieden voor innovatieve technieken bij zonne-energie (VVD, o.a. al in OR)

  10. 10

    AB- en/of DB-leden kunnen mededelingen doen over de diverse gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt.


    Raads- en collegeleden kunnen vooraf onderwerpen aanmelden om te bespreken waarbij de focus moet liggen op input leveren aan B&W.

  11. 11

    a. Mededelingen
    b. Stand van zaken 'bijzondere projecten' en 'begeleidingsgroepen'
    c. Toezeggingen

  12. 12

    Op grond van artikel 71 van het reglement van orde kunnen vragen aan het college gesteld worden die niet vooraf aangekondigd zijn. Indien de vragen niet direct beantwoord worden dan worden ze binnen 30 dagen schriftelijk door het college beantwoord.

  13. 13

    De actielijst van de meningsvormende raad I van 11 april 2024