Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Meningsvormende raad I

donderdag 15 februari 2024

20:00 - 23:00
Locatie

Raadszaal Nieuwveen

Voorzitter
Bas Oostwouder

Agendapunten

  1. 1

    Spreekrecht inwoners en belanghebbenden:

    • Op grond van art. 67 van het reglement van orde kunnen inwoners en belanghebbenden gebruik maken van het spreekrecht, gedurende maximaal vijf minuten (in totaal maximaal een half uur). Inspraak is niet geagendeerd als apart agendapunt, per agendapunt wordt de mogelijkheid geboden.
    • Aanmelden kan tot 8 uur voor de vergadering bij de griffie (0172-521308 of griffier@nieuwkoop.nl).
      Tip: Meest voor de hand liggende moment om in te spreken is bij de oriënterende raad die een week voor deze meningsvormende raad wordt gehouden. Dan heeft u waarschijnlijk de meeste invloed.

    Voor raadsleden geldt in de meningsvormende raad dat technische vragen (verduidelijkingsvragen of vragen naar feiten) en politieke vragen (vragen aan portefeuillehouders) alléén gesteld kunnen worden als er nieuwe informatie is gekomen ná de oriënterende raad.
    Aan hand van onderlinge discussie tussen de raadsleden reageert de portefeuillehouder kort (1 á 2 minuten). De reactie van de portefeuillehouder kan aanleiding geven voor een interruptie en indien nodig maximaal één vraag (zonder vervolgvraag). Tot slot kunnen raadsleden weer met elkaar meningen uitwisselen
    .

  2. 1.A

  3. 2
    Vaststellen agenda
  4. 3

    B&W stelt de raad voor:
    1. De geactualiseerde integrale visie en plaatsingsbeleid laadinfrastructuur vast te stellen, met als grootste wijzigingen:
    - Het verdichten van het laadnetwerk door de maximale loopafstand tot een laadpaal te beperken tot 100 meter;
    - Het vaststellen van de eisen om de bestaande laadinfrastructuur op een locatie te mogen uitbreiden (aantal unieke gebruikers, en verbruik).
    2. Geen vervolg te geven aan de pilot waarin een verlengde private huisaansluiting in de vorm van kabelgoot werd toegestaan.


    Samenvatting: Op 17 december 2020 is de integrale visie en plaatsingsbeleid laadinfrastructuur door uw raad vastgesteld. In deze visie staat hoe de gemeente Nieuwkoop bijdraagt aan het faciliteren en stimuleren van laadinfrastructuur in onze gemeente. Omdat de ontwikkelingen op laadinfrastructuur snel gaan, het aantal elektrische voertuigen sneller stijgt dan in 2020 was geprognotiseerd, en er steeds meer behoefte komt naar andere laadoplossingen, is de visie en het plaatsingsbeleid van de gemeente Nieuwkoop geactualiseerd. De grootste wijziging die worden doorgevoerd is het beperken van de maximale loopafstand tot een beschikbare laadpaal, om het openbaar laadnetwerk te verdichten en te voldoen aan de vraag voor de komende jaren. De raad wordt voorgesteld om de geactualiseerde integrale visie en plaatsingsbeleid laadinfrastructuur vast te stellen.


    Vooraf aangeleverd discussieonderwerp door CDA: “Hoe kijken de fracties aan tegen een verlenging van de pilot VPA (Verlengde Private Aansluiting), gekoppeld aan de goede evaluatie hiervan”
    Vooraf aangeleverd discussieonderwerp door D66: "Hoe kijken de fracties aan tegen het onderzoeken van wat de laadbehoefte is over de tijd, met als uitgangspunt het verbod op de verkoop van nieuwe brandstofauto’s per 2035? Dit om te voorkomen dat we als gemeente in een later stadium van deze transitie voor onvoorziene verassingen komen te staan."

  5. 4

    B&W stelt de raad voor (1) Het stedenbouwkundig kader IKC Nieuwveen vast te stellen zoals omschreven en weergegeven in het boekwerk Nieuwveen, Ruimtelijk Kader IKC van 24 augustus 2023, dat in opdracht van de gemeente Nieuwkoop is opgesteld en als bijlage bij het raadsvoorstel is bijgevoegd (2) Het onder 1 genoemde stedenbouwkundig kader als basis te laten dienen voor het op te stellen Omgevingsplan IKC Nieuwveen en het ontwerp van het IKC.


    Samenvatting: Een van de eerste stappen om te komen tot de ontwikkeling van een nieuw IKC in Nieuwveen is het opstellen van de ruimtelijke kaders. Dit wordt een stedenbouwkundig kader genoemd. Het geeft aan waar het gebouw kan komen en wat de maximale bouwmassa kan zijn. Dit kader is in nauwe samenspraak met de gebruikers van IKC Nieuwveen (school en kinderopvang), de dorpsraad, direct omwonenden en overige inwoners opgesteld. Het plan kan, na enkele doorgevoerde aanpassingen voortkomend uit het inspraaktraject, op veel draagvlak rekenen vanuit de kern Nieuwveen.


    Vooraf aangeleverd discussieonderwerp door NN: parkeren.

  6. 5

    B&W stelt de raad voor (1) in te stemmen met de ‘Nota van zienswijzen bestemmingsplan IKC Woerdense Verlaat’; (2) met inachtneming van het besluitpunt onder 1 en op grond van artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening het bestemmingsplan IKC Woerdense Verlaat gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerp (versie 24 augustus 2023 met code NL.IMRO.0569.bpWVikcwoerdensev-on01); (3) op grond van artikel 7.19, eerste lid, van de Wet milieubeheer voor dit bestemmingsplan geen milieueffectrapportage op te stellen; (4) op grond van artikel 6.12, tweede lid, van de Wet ruimtelijke ordening geen exploitatieplan vast te stellen; (5) het college van burgemeester en wethouders te machtigen voor de afhandeling van de bestemmingsplanprocedure na vaststelling.


    Samenvatting: Dit bestemmingsplan voorziet in de ontwikkeling van een IKC met dorpshuis (Beatrix) in de kern Woerdense Verlaat op de locatie van het huidige gebouw Beatrix. Op de huidige locatie van basisschool De Meent zijn 14 koopwoningen voorzien. Dit heeft geleid tot een ontwerpbestemmingsplan dat zes weken ter inzage heeft gelegen. In deze periode heeft iedereen de gelegenheid gehad om middels een zienswijze te reageren. Gedurende de terinzagelegging zijn er zienswijzen ingediend. Deze zienswijzen hebben geleid tot het voorstel tot aanpassing van het ontwerpbestemmingsplan. Daarnaast heeft nader onderzoek eveneens geleid tot het voorstel tot ambtshalve wijzigingen ten aanzien van het ontwerpbestemmingsplan. Dit raadsvoorstel ziet op de beantwoording van deze zienswijzen en het voorstel aan de gemeenteraad om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan (versie 24 augustus 2023 met code NL.IMRO.0569.bpWVikcwoerdensev-on01).

  7. 6

    B&W stelt de raad voor (1) de grondexploitatie GZ 13 De Meent, te Woerdense Verlaat per 1 maart 2024 te openen; (2) een bedrag van € 19.000 van het krediet ‘IKC Woerdense Verlaat voorbereiding‘ over te hevelen naar de grondexploitatie De Meent per 1 maart 2024; (3) Begrotingswijziging nr. 2024-04 vast te stellen.


    Samenvatting: De gemeente moet conform BBV-regelgeving en de Nota Grondbeleid 2021 een grondexploitatie openen met een raadsbesluit. De voorliggende grondexploitatie De Meent is opgesteld en voorgesteld wordt om deze per 1 maart 2024 te openen. Ook is in de Nota Grondbeleid 2021 opgenomen dat een grondexploitatie bij voorkeur gelijktijdig met het stedenbouwkundig plan en/of het bestemmingsplan wordt vastgesteld. De vaststelling van het bestemmingsplan ‘IKC Woerdense Verlaat staat geagendeerd voor dezelfde raadsvergadering. Het doel van het opstellen van een grondexploitatie is om alle kosten en opbrengsten die bij een ruimtelijke ontwikkeling worden gemaakt inzichtelijk te maken en te houden. Daarmee wordt inzicht gegeven in het (te verwachten) financiële resultaat van de beoogde ontwikkeling. Met het openen van de grondexploitatie De Meent kunnen maximaal 14 woningen worden gerealiseerd op de huidige locatie van basisschool de Meent. Het woningbouwprogramma richt zich op starters, jonge gezinnen en senioren en zal bestaan uit goedkope koopappartementen en betaalbare kooprijwoningen. Na de verhuizing naar de nieuwe school zal de huidige school gesloopt worden en het plangebied bouwrijp gemaakt worden. Na de bouw wordt het plangebied woonrijp gemaakt.

  8. 7

    B&W stelt de raad voor (1) het bestemmingsplan ‘Oude Nieuwveenseweg 127, Nieuwveen’ (NL.IMRO.0569.bpNVWoudnwvweg127-va01) ongewijzigd vast te stellen en (2) het college te machtigen voor afhandeling van de planologische procedure.


    Samenvatting: Voorgestelde aanpassing van het bestemmingsplan ziet toe op de locatie Oude Nieuwveenseweg 127 in Nieuwveen. Hiermee wordt de planologische mogelijkheid geboden om binnen de bestaande bouwmassa van het hoofdgebouw (maximaal 150m² op basis van de bouwregels uit het moederplan; het bestemmingsplan ‘Kern Nieuwveen, Zevenhoven en Noordeinde’) een extra woning toe te voegen. Hierbij zal uitgegaan worden van een maximale bouw- en goothoogte van 10 meter, respectievelijk 6 meter. Tot slot wordt de oriëntatie van de woning ten opzichte van openbare weg aangepast met een vormverandering van het bouwvlak. Het bestemmingsplan ‘Oude Nieuwveenseweg 127, Nieuwveen’ heeft in ontwerp ter visie gelegen. Er zijn geen zienswijzen ontvangen. Wel zijn enkele vooroverlegreacties ontvangen. Deze reacties geven geen aanleiding tot aanpassing van het bestemmingsplan. Uw raad wordt  voorgesteld om het bestemmingsplan ‘Oude Nieuwveenseweg 127, Nieuwveen’ ongewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerp.

  9. 9

    B&W stelt de raad voor het controleprotocol 2023-2026 vast te stellen.


    Samenvatting: De accountant heeft aangegeven dat een nieuw controleprotocol wenselijk is.

  10. 10

    B&W stelt de raad voor het Normenkader 2023 vast te stellen.


    Samenvatting: Om vast te stellen welke externe en interne wet- en regelgeving moet worden betrokken bij de uitvoering van de rechtmatigheidscontrole, wordt jaarlijks het zogenaamde Normenkader vastgesteld door de gemeenteraad. Met het vaststellen van het Normenkader geeft de gemeenteraad het kader aan waarbinnen de controle op de rechtmatigheid plaatsvindt. Voorgesteld wordt om het Normenkader 2023 vast te stellen.

  11. 11

    B&W stelt de raad voor De Verordening tot tweede wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2024 vast te stellen.


    Samenvatting: In de raadsvergadering van 14 december 2023 heeft de gemeenteraad onder meer de Tarieventabel Leges vastgesteld behorende bij de Legesverordening 2024. In genoemde tarieventabel is een ongerechtigheid geslopen. Bij de artikelen 2.5.1.2 t/m 2.5.1.7 zijn de te hanteren percentage voor 2024 per abuis niet vermeld en uitsluitend de minimumbedragen. Deze percentages staan wel in de kolom 2023 vermeld. Het is verstandig om deze omissie te herstellen om hiermede discussie bij legesbezwaren te voorkomen.


    Stukken 13-02 toegevoegd.

  12. 12

    AB- en/of DB-leden kunnen mededelingen doen over de diverse gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt.


    Raads- en collegeleden kunnen vooraf onderwerpen aanmelden om te bespreken waarbij de focus moet liggen op input leveren aan B&W.

  13. 13

    a. Mededelingen
    b. Stand van zaken 'bijzondere projecten' en 'begeleidingsgroepen'
    c. Toezeggingen

  14. 14

    Op grond van artikel 71 van het reglement van orde kunnen vragen aan het college gesteld worden die niet vooraf aangekondigd zijn. Indien de vragen niet direct beantwoord worden dan worden ze binnen 30 dagen schriftelijk door het college beantwoord.

  15. 15

    De actielijst van de meningsvormende raad I van 18 januari 2024