Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluitvormende raadsvergadering

donderdag 27 september 2018

20:00 - 23:00
Locatie

Raadszaal Nieuwveen

Voorzitter
Frans Buijserd

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 1.A

    De meeste raadsvoorstellen zijn eerder besproken in de meningsvormende raad I van 13 september 2018.

  3. 2
    Vaststellen agenda (2018-081)
  4. 3

    Op grond van artikel 41 van het Reglement van Orde kunnen inwoners en belanghebbenden inspreken gedurende maximaal vijf minuten (in totaal maximaal een half uur); dit kan alleen als er door deze persoon niet in een eerdere vergadering over dit onderwerp is ingesproken. Aanmelden kan tot 8 uur voor de vergadering bij de griffie via 0172-521308 of griffier@nieuwkoop.nl.

  5. 4

    De besluitenlijst van de besluitvormende raadsvergadering van 12 juli 2018 vaststellen.

  6. 5

    Op grond van artikel 44 van het reglement van orde kan de griffie tot 48 uur voor de vergadering de lijst aanvullen.


    Wijzigingen ten opzichte van eerdere versie:

    • brief 426 t/m 439 zijn toegevoegd.
    • Brief 413 van een inwoner over borden ‘scholen zijn weer begonnen’ is op verzoek van Natuurlijk Nieuwkoop gewijzigd van ‘A’ naar 'B, raad informeren'.
    • Brief 419 van de Provincie Zuid Holland over bewoning recreatiewoningen is op verzoek van VVD gewijzigd van 'A' naar 'E, agenderen in MR'.
    • Brief 426 van een inwoner over voortgang gebruik loods is op verzoek van VVD gewijzigd van 'B' naar 'B, raad informeren'.
    • Brief 434 van een inwoner met afschrift WOB verzoek over de Meije is op verzoek van VVD gewijzigd van 'B' naar 'B, raad informeren'.
  7. 6

    De gemeenteraad wordt verzocht op grond van artikel 25 van de Gemeentewet de geheimhouding te bekrachtigen van de geheime stukken (zie concept raadsbesluit).

  8. 6.A
    HAMERSTUKKEN
  9. 7

    B&W stelt de raad voor om een incidenteel bedrag van € 50.000,- voor 2018 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het project digitale handtekening en lean maken van de werkprocessen in het kader van de Digitale Agenda 2020. En om een incidenteel bedrag van € 40.000,- voor 2018 beschikbaar te stellen voor het upgraden van de vergunningssoftware naar Squit 2020 om op tijd klaar te zijn voor de Omgevingswet. Tot slot om B&W opdracht te geven in samenwerking met de raad nieuwe servicenormen te formuleren, die aansluiten bij een voortschrijdende digitalisering van de dienstverlening en bij de beleving van de klant.


    Samenvatting: Om in de pas te blijven lopen met de landelijke ontwikkelingen (Digitale Agenda 2020) en aan de wet- en regelgeving te blijven voldoen is het noodzakelijk om voor de uitvoering van digitaliseringsprojecten bij Publiekszaken in het kader van de dienstverlening incidenteel budget beschikbaar te stellen. Daarnaast hebben we een aantal jaren geleden servicenormen vastgesteld, die beschrijven wat de inwoner van onze dienstverlening mag verwachten. Deze servicenormen gaan we actualiseren.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  10. 7.A
    DISCUSSIESTUKKEN
  11. 8

    B&W stelt de raad voor om in te stemmen met het Voorlopig Ontwerp IKC / Sporthal Ter Aar d.d. 12-07-2018. En om in te stemmen met het verdiept bouwen van de sporthal en de meerkosten die hieraan verbonden zijn en zoals in de toelichting genoemd. Tot slot om in te stemmen met de in dit raadsvoorstel genoemde uitkomsten van de onderzoekspunten zoals opgenomen in het raadsbesluit G18.0196 (1-2-2018, 2018-009)


    Samenvatting:
    Bij het vaststellen van het bestemmingsplan Ter Aar Vernieuwd Verbonden in de raadsvergadering van 1 februari 2018 is besloten dat het concept ontwerp ter vaststelling wordt aangeboden aan de gemeenteraad. Samen met dit concept ontwerp worden de resultaten bekendgemaakt ten aanzien van de onderzoekspunten zoals geformuleerd bij het raadsbesluit vaststelling bestemmingsplan Ter Aar Vernieuwd Verbonden (G18.0196/2018-009).


    Met dit Voorlopig Ontwerp wordt tegemoet gekomen aan de opdracht om te onderzoeken of verdiept bouwen mogelijk is. Ten aanzien van de sporthal is dit mogelijk en ook van toegevoegde waarde. Voor de overige functies in het gebouw is verdiept bouwen geen optie. Op basis van de gebruikers en hun wensen (programma), het realiseren van een passend gebouw voor de kern Ter Aar en de omgeving waarin het staat (onderzoekspunt), is het ontwerp tot stand gekomen zoals dit nu wordt gepresenteerd. Binnen het beschikbare budget en de hieraan gekoppelde ambitie met de wensen van de gebruikers, is het niet mogelijk een gebouw te realiseren met een beperkter volume dan nu is ontworpen.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

    De motie van SBN wordt ingetrokken omdat zij door de reactie van wethouder Wolters vertrouwen hebben dat er een goed participatieproces zal zijn.

  12. 9

    De Rekenkamer stelt de raad voor om B&W opdracht te geven een strategie te ontwikkelen waarmee doelen met betrekking tot de klimaat- en energietransitie worden gerealiseerd en gemonitord. Tot slot dringt de Rekenkamer er op aan de aanbevelingen gericht aan hen uit te laten voeren.


    Samenvatting: Dit onderzoek naar de klimaat- en energietransitie van de gemeente Nieuwkoop is uitgevoerd door de Rekenkamer Nieuwkoop. De Rekenkamer adviseert op verzoek van de gemeenteraad of op eigen initiatief de gemeenteraad over uiteenlopende onderwerpen.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  13. 10

    B&W stelt de raad o.a. voor : het bestemmingsplan ‘Oostkanaalweg 30, Ter Aar vast te stellen, waarbij op het perceel Oostkanaalweg 14 de bestemming omgezet wordt van ‘Agrarisch – Glastuinbouw’ in ‘Agrarisch – Onbebouwd’ en op het perceel Oostkanaalweg 30 een drietal woningen wordt toegelaten;


    Samenvatting: Met het voorliggende bestemmingsplan ‘Oostkanaalweg 30, Ter Aar’ wordt beoogd om drie woningen te realiseren op het perceel Oostkanaalweg 30 te Ter Aar in het kader van het ‘Ruimte voor Ruimte’-principe na omzetting van de bestemming ‘Agrarisch-Glastuinbouw’ in ‘Agrarisch’. Onderdeel van het verzoek is de bestaande bedrijfswoning op het perceel om te zetten in een burgerwoning.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  14. 11

    Het presidium stelt de raad voor het vergaderschema 2019 van de gemeenteraad, versie 31 juli 2018, vast te stellen. Waarbij de agendacommissie de vrijheid heeft om de verschillende vergaderingen anders in te plannen bijvoorbeeld als er te weinig of te veel agendapunten zijn of de actualiteit daarom vraagt.


    Samenvatting: Elk jaar wordt er een vergaderschema voor de raadsvergaderingen vastgesteld. Uit het schema blijkt dat de vaste vergaderavond de donderdagavond blijft. De agendacommissie heeft de vrijheid om de verschillende vergaderingen anders in te plannen bijvoorbeeld als er te weinig of te veel agendapunten zijn of de actualiteit daarom vraagt.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  15. 12

    B&W stelt de raad voor de verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden en fractieassistenten gemeente Nieuwkoop 2018 vast te stellen conform bijgevoegde verordening met terugwerkende kracht tot 1 maart 2018 onder gelijktijdige intrekking van de verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden gemeente Nieuwkoop 2014.


    Samenvatting: Door een nieuwe modelverordening voor de rechtspositie van wethouders, raads- en commissieleden en het raadsbesluit van 12 juli 2018 waarin besloten is om fracties een vergoeding te geven voor de aanschaf van mobiele apparaten is het noodzakelijk een nieuwe verordening vast te stellen.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

    De motie van D66 wordt ingetrokken omdat de motie al gedurende het debat is uitgevoerd door overleg college en griffie. In de agendacommissie zal ook voor bijeenkomsten buiten de gemeente vaststellen waar een (reiskosten)vergoeding mogelijk is.

  16. 13

    Op grond van artikel 60 van het reglement van orde kunnen raadsleden gebruik maken van het vragen-half-uur als zij dit 24 uur van te voren hebben aangekondigd.

  17. 14

    Op grond van artikel 10 van het reglement van orde kunnen portefeuillehouders mededelingen aan de raad doen tijdens deze vergadering.

  18. 15.A

    Bijlagen