Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluitvormende raadsvergadering

donderdag 6 juni 2024

20:00 - 23:00
Locatie

Raadszaal Nieuwveen

Voorzitter
Robbert-Jan van Duijn

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2

    Bij agendapunt 10 zijn vooraf al twee concept moties aangeleverd. Waarschijnlijk zal bij het vaststellen van de agenda een raadslid verzoeken om van dit 'hamerstuk' een 'discussiestuk' te maken.

  3. 3

    Op grond van artikel 41 van het Reglement van Orde kunnen inwoners en belanghebbenden inspreken gedurende maximaal vijf minuten (in totaal maximaal een half uur); dit kan alleen als er door deze persoon niet in een eerdere vergadering over dit onderwerp is ingesproken. Aanmelden kan tot 8 uur voor de vergadering bij de griffie via 0172-521308 of griffier@nieuwkoop.nl.

  4. 4

    De besluitenlijst van de besluitvormende raadsvergadering van 25 april 2024.

  5. 5

    Op grond van artikel 44 van het reglement van orde kan de griffie tot 48 uur voor de vergadering de lijst aanvullen.
    De afhandeling van brief 200 over de vraag om inzicht in proces van loting Teylerspark is gewijzigd op verzoek van Natuurlijk Nieuwkoop door de toevoeging van 'raad informeren': B, raad informeren

  6. 6

    De gemeenteraad kan op grond van artikelen 87 t/m 89 Gemeentewet de geheimhouding van stukken opleggen en/of opheffen.
    Besluit:
    1. De geheimhouding op te heffen
    a. van de volgende stukken die door de gemeenteraad zelf zijn opgelegd op basis van de oude wetgeving (Art. 25 Gemeentewet van voor 1 april 2023) - zie raadsbesluit
    b. van de volgende stukken die door het college van burgemeester & wethouders zijn opgelegd op basis van de huidige wetgeving (Art. 87 t/m 89 Gemeentewet van na 1 april 2023) - zie raadsbesluit


    Samenvatting: De gemeenteraad heeft in 2012 besloten om periodiek de lijst met stukken waarop geheimhouding rust te evalueren en daarbij te beoordelen of de geheimhouding al dan niet kan worden opgeheven. Dit raadsvoorstel gaat over het opheffen van geheimhouding op concrete stukken afkomstig van het college van B&W.
    Als de gemeenteraad zelf geheimhouding wil opleggen op stukken, dan kan dat bij het bijbehorende raadsbesluit.

  7. 6.A
    HAMERSTUKKEN
  8. 7

    B&W stelt de raad voor (1) De Nota van Beantwoording voor het bestemmingsplan Hart van Vrouwenakker te Vrouwenakker vast te stellen (2) Het bestemmingsplan Hart van Vrouwenakker gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het Ontwerpbestemmingsplan Hart van Vrouwenakker (3) Het college te machtigen voor afhandeling van de planologische procedure.


    Samenvatting: Voor Hart van Vrouwenakker (voorheen Vrouwenakker-West) is via een aanbestedingsprocedure in juni 2023 het winnend ontwerp van de woonbuurt Vrouwenakker-West van VORM geselecteerd en gecontracteerd. Daarna is de planologische procedure voor het bestemmingsplan voorbereid. Hiervoor is op 21 december 2023 het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd voor de duur van 8 weken onder IMRO nummer: NL.IMRO.0569.bpVrouwenakerWest-on01. Er zijn vijf (5) zienswijzen ingediend. Op 27 februari 2024 heeft de hoorzitting bij de hoorcommissie van uw raad plaatsgevonden inzake de zienswijzen. De Nota van Beantwoording geeft een beschouwing op de standpunten uit de zienswijzen en onderbouwt welke zienswijzen zijn weerlegd en waarom. Ook geeft de Nota van Beantwoording aan welke zienswijzen hebben geleid tot aanpassingen van het bestemmingsplan en waarom. Daarnaast zijn in de Nota van Beantwoording nog enkele wijzigingen opgenomen die ‘ambtshalve’ nodig werden geacht. Het college van B&W stelt aan de gemeenteraad voor om de Nota van Beantwoording voor het bestemmingsplan Hart van Vrouwenakker vast te stellen en het college te machtigen voor afhandeling van de planologische procedure. Dat betekent dat de standpunten uit de Nota van Beantwoording worden verwerkt als aanpassing op het ontwerpbestemmingsplan. Dit leidt tot het definitieve bestemmingsplan. De vastgestelde Nota van Beantwoording leidt dus tot de voorgestelde aanpassingen in het bestemmingsplan. Het daarmee vastgestelde bestemmingsplan wordt medio juni 2024 voor 6 weken ter inzage gelegd onder IMRO nummer: NL.IMRO.0569.bpVrouwenakerWest-va01.Indien dit niet leidt tot beroep, zal het bestemmingsplan eind juli 2024 onherroepelijk zijn.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

    Wethouder De Ridder bevestigd op verzoek van raadsleden dat de kwekerij van de familie Westerbos planologisch niet wordt belemmerd: het dezelfde planologische rechten en mogelijkheden behoudt.

  9. 8

    B&W stelt de raad voor de benodigde 'Verklaring van geen bedenkingen (VVGB)' aan het college van burgemeester en wethouders te verlenen voor de realisatie van natuurgebied Ruygeborg II fase I.


    Samenvatting: Burgemeester en wethouders zijn voornemens een omgevingsvergunning te verlenen voor de aanleg van natuurgebied Ruygeborg II fase I op diverse percelen tussen de adressen Noordenseweg 29 te Nieuwkoop, Hogedijk 7 te Noorden en Molenweg 5A te Zevenhoven. Tijdens de terinzagelegging van de ontwerpbeschikking zijn zienswijzen ingediend. Voor de verlening dient de gemeenteraad gevraagd te worden of de zienswijzen aanleiding geven of het standpunt omtrent de benodigde VVGB herzien moet worden. Met dit voorstel wordt de gemeenteraad gevraagd definitief in te stemmen met het verlenen van de benodigde 'Verklaring van geen bedenkingen (VVGB)' aan het college van burgemeester en wethouders voor de realisatie van natuurgebied Ruygeborg II fase I

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.


    Motie 'Ontsluitingsvariant Land van Koppen' aangenomen met unanieme stem.
    Stemverklaringen van SBN, D66 en CDA.

    Motie 'Ontsluitingsvariant Land van Koppen' van SBN, VVD en Natuurlijk Nieuwkoop om o.a. B&W met provincie in gesprek te laten gaan over ontsluitingsvariant 3A.

  10. 9

    B&W stelt de raad voor:
    1. De geactualiseerde grondexploitaties per 1 januari 2024 van de projecten vast te stellen conform gewaarmerkte bijlagen;
    2. De Voorziening nadelige saldi grondexploitaties te verlagen met € 995.000, ten gunste van het Jaarrekeningresultaat 2023 en de gemeenteraad voor te stellen hiervan € 188.000 terug te storten in de Reserve reservering woningbouw via de resultaatbestemming bij de jaarrekening 2023;
    3. Een bedrag van € 805.000 vrij te laten vallen uit de Reserve onvoorzien grondexploitaties en dit bedrag toe te voegen aan de Algemene reserve (boekjaar 2023);
    4. Een bedrag van € 361.000 vrij te laten vallen uit de Voorziening afgesloten complexen en dit bedrag toe te voegen aan de Algemene reserve (boekjaar 2023);
    5. Het tussentijds winstnemen per 31 december 2023 voor de grondexploitatie GZ 10 Schoterhoek II (€ 261.000) en dit te verwerken in de jaarrekening 2023. En bij de resultaatbestemming van de jaarrekening 2023 het bedrag van € 261.000 te storten in de Reserve winstneming (boekjaar 2023);
    6. Het risicobedrag voor het aandeel grondexploitatie dat wordt gebruikt bij de berekening van het benodigde Weerstandsvermogen te verhogen van € 5.343.000 naar € 5.365.000;
    7. Begrotingswijziging nr. 2024-06 vast te stellen.


    Samenvatting: De grondexploitaties worden jaarlijks geactualiseerd conform de regels van de commissie BBV en in de Nota Grondbeleid 2021 is vastgelegd. Bij de positieve grondexploitaties is sprake van een verwacht positief resultaat van € 10,2 miljoen, NCW per 1 januari 2024. Ten opzichte van de actualisatie 2023 resulteert dit in een voordeel van € 7,7 miljoen. Voor de negatieve grondexploitaties is er sprake van een verwacht negatief resultaat van € 30,3 miljoen, NCW per 1 januari 2024. Dit betekent een verslechtering van € 1,1 miljoen ten opzichte van de actualisatie 2023. De voortgang van de projecten is, met uitzondering van enkele beroepsprocedures, in overeenstemming met de planning die in 2023 is geschetst. Deze actualisatie heeft ook gevolgen voor de Voorziening Nadelige saldi grondexploitaties, die met € 995.000 kan worden verlaagd. De gemeenteraad wordt voorgesteld om hiervan € 188.000 terug te storten in de Reserve reservering woningbouw. De Reserve onvoorzien grondexploitaties kan worden verlaagd van € 308.000 naar € 80.000 en er kan € 361.000 vrijvallen uit de Voorziening afgesloten complexen. Als laatste kan de winstneming van € 261.000 worden toegevoegd aan de Reserve winstneming.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  11. 10

    B&W stelt de raad voor:
    De strategische koers 2024 – 2040 gebiedsontwikkeling woningbouw vast te stellen, met daarin:
    a. De volgende te behalen resultaten (projecten):
    - Het afronden van de lopende projecten tot en met 2030: Buytewech Noord, Noordeinde, Lindelaan, Teylerspark II, Dorpshart Ter Aar, Woerdense Verlaat ter hoogte van de school, Vrouwenakker West, Land van Koppen fase 3 en IKC Langeraar.
    - Opstarten van nieuwe kleine projecten in de periode 2024 – 2030: De Kleine Verwondering (5 percelen grond binnen de kern Nieuwveen), Langeraar Westzijde fase 1 (Altior-locatie inclusief de Schakel), Achterweg, rondom IKC Nieuwveen en de Wel.
    - Na afronding van de verkennende fase het project Ter Aar Zuidoost (particulier initiatief) vanaf 2024 in samenhang met de verkeers- en ontsluitingsproblematiek rondom de Kerkweg in Ter Aar verder uitwerken.
    - Flexwonen: afronden fase 1 Ter Aar Noordoost plaatsen van 18 flexwoningen – 2025.
    b. De volgende inspanningen (activiteiten, geen projecten) uit te voeren:
    - Afronden van het verkennend onderzoek en het in kaart brengen van het vervolgproces voor Ter Aar Noordoost en Langeraar westzijde (fase 2 en 3) – 2024 – 2025.
    - Het benutten van mogelijkheden van flexibele woonvormen – 2024 - 2025.
    - Deelnemen aan regionale overleggen (bijvoorbeeld: versnellingstafel en ambtelijke werkgroep wonen).
    - Voeren van gesprekken met de provincie over vraagstukken rondom gebiedsontwikkeling woningbouw.
    - Voeren van periodiek overleg met woningcorporaties over de prestaties en ontwikkelingen.
    - Volgen van de woningmarkt om tijdig in te kunnen spelen op veranderingen.
    - Vergroten van onze kennis en vaardigheden om de woningbouw te kunnen blijven versnellen.
    - Optimaliseren van de samenwerking binnen en buiten de gemeentelijke organisatie.
    - Binnen de projecten het omgevingsgericht werken gebruiken om de communicatie en participatie per projectfase te bepalen en uit te voeren – per projectfase en per project.
    - Weten wat er speelt in de samenleving door bijvoorbeeld relevante informatie uit participatietrajecten te delen en mee te nemen in andere projecten of beleidsvorming, omgevingsgericht te werken en te evalueren.
    - Monitoren op basis van doelstelling/doelgerichtheid, planning, kwaliteit, haalbaarheid, tempo, efficiëntie, flexibiliteit en van de gebruikte middelen. Hierover één keer per jaar via een raadsinformatiebrief en via de gebruikelijke planning & controlcyclus te rapporteren


    Samenvatting: In de periode 2019 – 2040 zijn minimaal 2.300 woningen nodig om in de lokale woningbehoefte te kunnen voorzien. Daarnaast is een gevarieerd woningaanbod nodig, waarbij betaalbaarheid en woonvormen voor ouderen (woonzorgvisie Nieuwkoop) aandacht vragen. Bovendien is onze integrale woningbouwprogramma Nieuwkoop 2020 volledig in uitvoering. Alle projecten uit dit programma zijn in uitvoering dan wel afgerond. Verder moeten we concluderen dat we geen 2.300 woningen realiseren met de projecten vanuit het integraal woningbouwprogramma, de particuliere initiatieven (periode 2019 tot en met 2040) en de nu lopende projecten van woningcorporaties. We weten ook dat een woningbouwproject, in het meest gunstige geval, gemiddeld zeven jaar duurt. Door dit voorstel vast te stellen hebben we met de ‘strategische koers 2024 – 2040 gebiedsontwikkeling woningbouw’ voor komende jaren een kompas voor het bouwen van nog meer toekomstbestendige woningen.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.
    Motie 'Doorpakken met flexwoningen'; verworpen
    Stemverklaring VVD

    Motie doorpakken met flexwoningen verworpen met de stemmen van NN en D66 vóór en SBN,CDA, VVD en SGP-CU tegen.
    Motie voor hoogbouw en verdichting (D66 en VVD) is ingetrokken.

  12. 11

    B&W stelt de raad voor vast te stellen (1) 'Verkenningsstudie: Nieuwveen, De Kleine Verwondering' (2) Notitie ‘De Kleine Verwondering. Uitgangspunten en resultaat verkenningsstudie mogelijkheden woningbouwprogramma’.


    Samenvatting: Gemeente Nieuwkoop heeft net als de rest van Nederland te maken met een groot tekort aan woningen. Binnen de kern Nieuwveen zijn er vijf percelen die mogelijk in aanmerking voor woningbouw. Er is een verkenningsstudie uitgevoerd om de mogelijkheden rondom woningbouw en verschillende maatschappelijke behoeften binnen de kern Nieuwveen te onderzoeken. Bij de verkenningsstudie zijn onder andere de kaders vanuit het collegeprogramma meegenomen. Met het hier voorliggende voorstel geeft de gemeenteraad een richtinggevend kader met betrekking tot het gewenste woningbouw en/of maatschappelijk programma voor het project De Kleine Verwondering

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  13. 12

    B&W stelt de raad voor dat de warmte-koude opslag rondom het Kind Centrum de Poel zoals benoemd in het raadsvoorstel Warmtevoorziening IKC de Poel (2023-075) de toekomstbestendige warmtevoorziening wordt vanwege de grote kansrijkheid voor een warmtenet in Langeraar.


    Samenvatting: In Langeraar wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een Integraal Kindcentrum (IKC De Poel) met 20 appartementen. Deze ontwikkeling biedt een unieke kans om een kleinschalig warmtenet aan te leggen, waarmee ook 342 bestaande woningen kunnen worden voorzien van duurzame warmte. Dit gaat via een zeer lage temperatuur warmtenet op basis van Warmte-Koude Opslag (WKO) en Aquathermie uit de Langeraarse Plassen. In september 2023 gaf de raad opdracht om het warmtenet verder uit te werken en te starten met de aanleg van de WKO. Via dit raadsbesluit vragen wij u in te stemmen met de WKO als warmtevoorziening voor IKC de Poel, conform uw besluit in september 2023 en te starten met de aanleg. Opvolgend zal de raad in 2024 gevraagd worden om een besluit over de uitbreiding van een warmtenet naar omliggende bestaande bouw.
    Sinds uw besluit in 2023 zijn uiteenlopende onderwerpen rondom het beoogde warmtenet verder onderzocht en uitgewerkt. Via dit raadsvoorstel deelt het college de technische mogelijkheden en kansen van het warmtenet en de beoogde financiën. De Rijksoverheid werkt aan wetgeving die gemeenten een ondernemende rol geeft in de ontwikkeling van warmtenetten. Warmtebedrijven komen in publiek eigendom. Het ligt daarmee voor de hand dat de gemeente voor een belangrijk deel eigenaar van het warmtenet Langeraar wordt. Omdat nog niet alle wet- en regelgeving bekend is, in combinatie met ontwikkelingen rondom de voorjaarsnota (waarborgfonds), maakt dat het college na de zomer 2024 terugkomt over een besluit over de uitbreiding van het warmtenet naar omliggende bestaande bouw met bijbehorend financieel voorstel.  Participatie is een belangrijk onderdeel van het ontwikkelen van een warmtenet. De afgelopen maanden waren er meerdere informatieavonden en peilingen in Parola. De stemming onder inwoners was over het algemeen positief maar zij stelden wel voorwaarden op het gebied van betaalbaarheid. Volgens de kostenberekeningen is een warmtenet in veel gevallen de oplossing met de laagste jaarlijkse energiekosten. Woondiensten Aarwoude heeft de intentie uitgesproken om 162 woningen aan te sluiten op het warmtenet. Dit verhoogt de haalbaarheid van het warmtenet. De ontwikkeling van IKC de Poel zorgt voor de mogelijkheid om via een warmtenet bestaande bouw duurzaam van warmte te voorzien. Hiermee kan de gemeente Nieuwkoop een grote stap zetten in het aardgasvrij maken van wijken en ervaring op te doen met een publiek warmtenet. Vergelijkbaar met Schoterhoek II is hiervoor een pioniersrol van de gemeente nodig.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  14. 13

    B&W stelt de raad voor
    1. Kennis te nemen van de Begroting 2025 en meerjarenraming 2026-2028
    2. Gebruik te maken van het indienen van zienswijzen.
    3. Het besluit kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur van de Omgevingsdienst West-Holland volgens bijgevoegde conceptbrief.
    4. De financiële mutaties te verwerken in de Begroting 2025-2028.


    Samenvatting: De Omgevingsdienst West-Holland heeft haar Begroting 2025 en meerjarenraming 2026-2028 opgesteld voor haar deelnemers. De deelnemers krijgen de gelegenheid om zienswijzen in te dienen

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  15. 14

    B&W stelt de raad voor een zienswijze in te dienen op de begroting 2025 en de 1e begrotingswijziging 2024 van SVHW en deze kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur volgens de bijgevoegde conceptbrief.


    Samenvatting: Het Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW) voert voor de gemeente Nieuwkoop de belastingheffing en de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) uit. Het algemeen bestuur van SVHW heeft de jaarrekening 2023 vastgesteld. Deze is voor kennisgeving aangeboden aan de deelnemende gemeenten. Op 10 april 2024 stelde het Algemeen bestuur van de SVHW de ontwerp- begroting 2025 en de 1e wijziging begroting 2024 vast. De deelnemende gemeenten kunnen tot en met 5 juli 2024 hun zienswijzen kenbaar maken met betrekking tot de ontwerpbegroting en de 1e begrotingswijziging van SVHW. Het college stelt de raad voor een zienswijze in te dienen.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  16. 15

    B&W stelt de raad voor middels bijgevoegde brief (bijlage 2) de zienswijze over de eerste begrotingswijziging 2024 kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur van Hecht.


    Samenvatting: Door een hogere loonstijging in de cao-afspraken van 2023 dan via de FKGR gecompenseerd, heeft het dagelijks bestuur van Hecht in het najaar van 2023 een begrotingswijziging voorgesteld. Hecht heeft daarin beargumenteerd dat het niet in staat was de stijging van ca. € 3.700k zelf op te kunnen lossen met eigen middelen. Deze begrotingswijziging is in het najaar 2023 voor zienswijzen aan de gemeenteraden aangeboden. Uw raad heeft niet positief geadviseerd over deze begrotingswijziging. Het Algemeen Bestuur heeft deze begrotingswijziging in 2023 niet goedgekeurd waardoor een tekort is ontstaan dat ten laste van het eigen vermogen is gebracht. Hiermee wordt opnieuw een begrotingswijziging van €3.709k voorgelegd om de cao-afspraken in 2024 te compenseren. Het college stelt de raad voor om bijgaande zienswijze (bijlage 2) kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur van Hecht. De zienswijze geeft een positief geluid ten aanzien van compensatie, maar geeft wel de kritische kanttekening mee dat het zwaartepunt van haar argumentatie moet liggen in het aanzuiveren van het eigen vermogen.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  17. 16

    B&W stelt de raad voor middels bijgevoegde brief (bijlage 2) de zienswijze over de conceptprogrammabegroting 2025 kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur van Hecht.


    Samenvatting: Het Dagelijks Bestuur van Hecht biedt de gemeenteraden van de regio Hollands Midden de gelegenheid om een zienswijze kenbaar te maken over de conceptprogrammabegroting 2025. Hecht is de gemeenschappelijke regeling die (wettelijke) taken uitvoert op het gebied van volksgezondheid voor de gemeente. Het college stelt de raad voor om gebruik te maken van deze mogelijkheid. Aandachtspunten zijn de dialoog die Hecht met gemeenten en partners start over haar taken, het eigen vermogen en solvabiliteit en de CAO-afspraken die aflopen in maart 2025.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  18. 17

    B&W stelt de raad voor:
    1. De selectieprocedure voor de locatie Ter Aar Noordoost, zoals besloten op 13 april 2023 als afgerond te beschouwen.
    2. In te stemmen met het inrichtingsplan voor de locatie Ter Aar Noordoost met flexwoningen en de daarvoor beoogde fasering.
    3. De grondexploitatie GZ 14 Flexwonen Ter Aar Noordoost (fase 1), te Ter Aar per 1 juli 2024 te openen.
    4. Het resterende bedrag van € 894.000 in de Reserve flexibele woonvormen te storten in de Reserve reservering woningbouw.
    5. Ter dekking van het nadelige saldo van de grondexploitatie een bedrag van € 911.000 toe te voegen aan de Voorziening nadelige saldi grondexploitaties en dit bedrag ten laste te brengen van de Reserve reservering woningbouw.
    6. Een bedrag van € 119.000 toe te voegen aan de Reserve onvoorzien grondexploitaties ten laste van de Algemene reserve.
    7. In te stemmen met de onttrekking van de strategische grond 05 Oostkanaalweg, Ter Aar (6.793m2) en deze gronden in te brengen in de grondexploitatie GZ 14 Flexwonen Ter Aar Noordoost (fase 1).
    8. Een bedrag van circa € 48.000 (voorbereidingskosten) in te brengen in de grondexploitatie GZ 14 Flexwonen Ter Aar Noordoost (fase 1) per 1 juli 2024.
    9. Begrotingswijziging nr. 2024-05 vast te stellen.


    Samenvatting: Het college van Burgemeester & Wethouders heeft afgelopen zomer vijf mogelijke locaties geselecteerd om verder te onderzoeken als locatie voor flexwoningen. Eén van die locaties is de voormalige locatie van volkstuinvereniging De Geschikte Peer (in het gebied Ter Aar Noordoost). Met dit raadsvoorstel vragen wij de gemeenteraad aanvullend op het locatiebesluit dat op 14 december genomen werd, in te stemmen met de manier waarop de locatie wordt ingericht met flexwoningen en de daarvoor beoogde fasering, en te besluiten om een grondexploitatie vast te stellen voor de realisatie van het bouw- en woonrijp maken van de eerste fase.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.
    Stemverklaringen van D66 en VVD.

  19. 17.A
    DISCUSSIESTUKKEN
  20. 18

    B&W stelt de raad voor (1) De aanvraag subsidie Impulsaanpak Winkelgebieden in te dienen (2) Op grond van het bepaalde in artikel 9.1, lid 1, onder b, van de Omgevingswet een gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen op de onroerende zaken in het centrumgebied van Ter Aar, zoals vermeld in de bij dit voorstel behorende voorkeursrechtbeschikking en op de bij deze beschikking behorende grondtekening, nummer 2024041401, en perceelslijst.


    Samenvatting: Op 22 juni 2023 heeft uw raad het Masterplan Dorpshart Ter Aar vastgesteld, middels een geamendeerd besluit. Dit voorstel beschrijft vanaf dat punt de voortgang van het project. Zo wordt toegelicht hoe het besluit en het amendement zijn uitgewerkt, hoe participatie vorm heeft gekregen en welke aanpassingen zijn vastgesteld voor de verdere uitwerking van het project. Ook wordt voorgesteld een subsidieaanvraag te doen voor het project en een gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen op gronden in het Dorpshartgebied.


    5-6 is een nieuwe versie van bijlage 6 (grondtekening) en 7 (perceellijst) toegevoegd samen met een toelichting van de vakafdeling, dit betreft een administratieve aanpassing.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.
    Motie 'Toegangsweg uit het Masterplan Dorpshart Ter Aar'. Aangenomen (met de stem van SGP-CU tegen).

    Motie 'Toegangsweg uit het Masterplan Dorpshart Ter Aar' van SBN, VVD en CDA o.a. over verkeersbewegingen, veiligheid en sluipverkeer als weg over Beukenpad wordt verwijderd.

  21. 19

    B&W stelt de raad voor:
    1. Het Beleidskader zonne-energie Gemeente Nieuwkoop vast te stellen, waaronder:
    a. De zoekgebieden zonne-energie
    b. De ruimtelijke voorwaarden binnen het locatiespecifieke spoor (trede 2 en 3 zonneladder)
    c. De ruimtelijke voorwaarden en maatschappelijke criteria binnen het gebiedsgerichte spoor (trede 4 zonneladder)
    d. De Nieuwkoopse routes naar lokaal eigendom, zijnde: Greendeal in combinatie met een energiegemeenschap of maatschappelijke tender
    2. De lijst adviesrecht te wijzigen door de volgende passages uit de relevante categorie te verwijderen: “en weiden met zonnepanelen” alsmede ”en voor zover sprake is van weiden met zonnepanelen, de geprojecteerde oppervlakte van de panelen meer bedraagt dan 2500 m2



    Samenvatting: Aansluitend op het raadsbesluit RES 1.0 Holland Rijnland is een beleidskader zonne-energie opgesteld met als doel om duurzame productie van elektriciteit lokaal mogelijk te maken. Het beleidskader is een ‘ruimtelijk ordening instrument’ dat de voorwaarden beschrijft voor het plaatsen van opstellingen van zonnepanelen. Het geeft aan hoe de gemeente de regie houdt op het proces te komen tot een gebiedsontwikkeling waar zonnevelden deel van uit maken. Het geeft inzicht in de ruimtelijke mogelijkheden en de manier waarop dat goed ingepast kan worden in het landschap. Het beleidskader is géén instrument om te bepalen hoe zonne-energie wordt opgewekt en wat daar technisch voor nodig is. Het zegt ook niets over netcongestie, dunne kabels en andere uitdagingen rondom het elektriciteitsnet. Wel biedt het mogelijkheden om lokaal eigendom en financiële participatie van inwoners voor elkaar te krijgen. Met dit beleidskader worden zoekgebieden aangewezen en ruimtelijke voorwaarden voorgesteld die gekoppeld zijn aan het locatiespecifieke en gebiedsgerichte spoor. Er zijn maatschappelijke criteria in opgenomen en voorstellen gedaan voor Nieuwkoopse routes naar lokaal eigendom. Dit beleidskader werkt de voorwaarden op basis waarvan medewerking kan worden verleend nader uit ten opzichte van het omvangscriterium waarop eerder het adviesrecht van de raad van toepassing is verklaard. Dit raadsvoorstel voorziet dan ook in het verwijderen van de passages over zonnevelden uit de lijst adviesrecht als tweede besluitpunt.

    Besluit

    Gewijzigd door amendement vastgesteld (met de stem van SGP‑CU tegen).
    Amendement  'Aanvulling teksten beleidskader' aangenomen met alle stemmen voor.
    Motie 'Ontzorg Woerdense Verlaat' aangenomen met alle stemmen voor.

    CDA dient mede namens SBN en VVD een amendement in om de tekst in het beleidskader iets aan te vullen.


    Natuurlijk Nieuwkoop dient mede namens SBN een motie ‘ontzorg Woerdense Verlaat' in.

  22. 20

    B&W stelt de raad voor:
    1. Het beleidsplan bomen 2024-2033 vast te stellen en het college opdracht te geven uitvoering te geven aan dit plan;
    2. De kwaliteit van het boombestand op langere termijn te verbeteren door het scenario ‘vervangen in 15 jaar’ te kiezen;
    3. Het college op te dragen de mogelijkheid te onderzoeken om het draagvlak voor beschermwaardige houtopstanden te vergroten en medio 2025 een voorstel voor te leggen aan de gemeenteraad.


    Samenvatting: In het Beleidsplan bomen 2024-2033 maken we afspraken hoe we ons boombestand onderhouden en ontwikkelen. Met de invoering van de Omgevingswet wordt zichtbaar dat er beleid en regels nodig zijn voor alle gemeentelijke bomen, niet alleen beschermwaardige bomen. In dit beleidsplan leggen we de benodigde afspraken vast. Dit vinden we belangrijk want bomen leveren een belangrijke bijdrage aan de ambities en doelstellingen van de gemeente Nieuwkoop voor een aantrekkelijke- en gezonde leefomgeving, biodiversiteit en klimaatadaptatie. Het college stelt voor het Beleidsplan bomen 2024-2033 vast te stellen. Het is mogelijk doelstellingen versneld te bereiken door bomen met een verminderde gezondheid eerder te vervangen. In dit raadsvoorstel is dit uitgewerkt in drie scenario’s (vervangen in 15 jaar, in 10 jaar en in 5 jaar). Het college stelt voor om voor het scenario ‘vervangen in 15 jaar’ te kiezen. Grotere en oudere bomen, waardevolle bosschages en landschappelijke beplantingen dragen vaak meer bij aan de doelstellingen aantrekkelijke- en gezonde leefomgeving, biodiversiteit en klimaatadaptatie. Het college kan deze houtopstanden extra beschermen door ze op de lijst beschermaardige houtopstanden te plaatsen. Het college stelt voor te onderzoeken hoe we het draagvlak van beschermwaardige houtopstanden kunnen vergroten zodat we beter kunnen inzetten op het langdurig behoud van beschermwaardige houtopstanden.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.
    Motie 'Bomen! Aanplanten maximaal aantal bomen en bossages' aangenomen (met de stem van SGP‑CU tegen).

  23. 21

    B&W stelt de raad voor (1) In te stemmen met de voorgestelde zienswijze (2) Deze in te sturen naar het algemeen bestuur van Holland Rijnland.
    Samenvatting: De gemeente Nieuwkoop is aangesloten bij de gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland. De jaarlijkse begroting van deze GR wordt vastgesteld door het algemeen bestuur van Holland Rijnland, maar de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten worden in staat gesteld vooraf hun zienswijze op de ontwerpbegroting kenbaar te maken. Met de hier gevraagde besluiten stelt de gemeente Nieuwkoop haar zienswijze op de begroting van Holland Rijnland voor 2025 vast en stuurt zij deze in naar het algemeen bestuur van de GR.


    Dit onderwerp staat rechtstreeks op de agenda.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  24. 22

    De commissie controle geloofsbrieven van fractieassistenten van Nieuwkoop stelt, na controle van de geloofsbrieven, de raad voor Jos Zeelen (D66) toe te laten als fractieassistent van de raad van de gemeente Nieuwkoop.


    Samenvatting: Een fractieassistent is een persoon, niet zijnde een raadslid, die is aangewezen door de fractie om haar bij te staan bij het verrichten van haar werk ten behoeve van de raad. Fractieassistenten hebben dezelfde rechten en plichten als raadsleden met uitzondering van het nemen van raadsbesluiten. D66 stelt voor om Jos Zeelen te benoemen als fractieassistent.


    Dit onderwerp staat rechtstreeks op de agenda.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  25. 22.B

    Natuurlijk Nieuwkoop dient samen met VVD een motie in "Parkeren Regthuysplein, handhaven met fluwelen hand"

  26. 22.C

    Samen Beter Nieuwkoop dient samen met VVD en CDA een motie in "verkeersveiligheid Pieter de Vogelrotonde en omgeving"

  27. 22.D

    Samen Beter Nieuwkoop dient samen met SGP-ChristenUnie een motie in "beroepsprocedure Ziendeweg"

  28. 23

    Op grond van artikel 60 van het reglement van orde kunnen raadsleden gebruik maken van het vragen-half-uur als zij dit 24 uur van te voren hebben aangekondigd.

  29. 24

    Op grond van artikel 10 van het reglement van orde kunnen portefeuillehouders mededelingen aan de raad doen tijdens deze vergadering.