Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluitvormende raadsvergadering

donderdag 25 april 2024

20:00 - 23:00
Locatie

Raadszaal Nieuwveen

Voorzitter
Robbert-Jan van Duijn

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda (2024-028)
  3. 3

    Op grond van artikel 41 van het Reglement van Orde kunnen inwoners en belanghebbenden inspreken gedurende maximaal vijf minuten (in totaal maximaal een half uur); dit kan alleen als er door deze persoon niet in een eerdere vergadering over dit onderwerp is ingesproken. Aanmelden kan tot 8 uur voor de vergadering bij de griffie via 0172-521308 of griffier@nieuwkoop.nl.

  4. 4

    De besluitenlijst van de besluitvormende raadsvergadering van 28 maart 2024.

  5. 5

    Op grond van artikel 44 van het reglement van orde kan de griffie tot 48 uur voor de vergadering de lijst aanvullen.


    De afhandeling van de volgende brieven is gewijzigd:

    • Brief 133 over Protest tegen huidige ontwikkelingen Dorpshart Ter Aar gewijzigd op verzoek van SBN met de toevoeging 'raad informeren'
    • Brief 144 over Distantiëren van protestbrief inzake project Dorpshart Ter Aar gewijzigd op verzoek van SBN met de toevoeging 'raad informeren'
    • Brief 148 over Conceptplan & inventarisatie Ligplaatsen Voorwetering Nieuwkoop en Noorden (ivm gesprek B&W 15-4) gewijzigd op verzoek van SBN met de toevoeging 'raad informeren'
    • Brief 161 over bevindingen VRHM brand Ter Aar gewijzigd op verzoek van de VVD van A naar 'E, evt toelichting VRHM / Agendacie’
  6. 6

    De gemeenteraad kan op grond van artikelen 87 t/m 89 Gemeentewet de geheimhouding van stukken opleggen en/of opheffen.


    Samenvatting: Op 1 april 2023 zijn er nieuwe regels voor de geheimhouding van informatie in werking getreden. Voor geheime stukken/informatie aangeboden door het college van B&W of de burgemeester ná 1 april kan de gemeenteraad de geheimhouding, na overleg met B&W, eventueel opheffen. Ook kan het zijn dat de gemeenteraad zelf over verkregen stukken/informatie of over eigen stukken/informatie geheimhouding oplegt.

  7. 6.A
    HAMERSTUKKEN
  8. 7

    B&W stelt de raad voor:
    1. Het bestemmingsplan ‘Geerweg 61-63, Ter Aar’ (NL.IMRO.0569.bpTARgeerweg6163-va01) gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerp.
    2. Het college te machtigen voor afhandeling van de planologische procedure.


    Samenvatting: Verzocht is om het bestemmingsplan aan te passen voor de locatie Geerweg 61-63 in Ter Aar. Met het aanpassen van het bestemmingsplan wordt het mogelijk om de bestaande bedrijfswoning te gebruiken als burgerwoning. Daarnaast wordt het mogelijk om de woning op een andere plek te herbouwen. De nieuwe woning zal voldoen aan de huidige normen op het gebied van duurzaamheid. Naast het omzetten en het herbouwen van de bestaande bedrijfswoning wordt bedrijfsbebouwing gesloopt. Ook wordt de bestaande ontsluiting van de caravanstalling verplaatst.Het bestemmingsplan ‘Geerweg 61-63, Ter Aar’ heeft in ontwerp ter visie gelegen. Er zijn geen zienswijzen ontvangen. Wel zijn reacties ontvangen van vooroverlegpartners. Een van deze reacties leidt tot een aanpassing van het bestemmingsplan. Het gaat om een aanpassing van de klimaatparagraaf in de toelichting van het bestemmingsplan. Verzocht wordt om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerp.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld. 
    De raad stemde unaniem voor.

  9. 7.A
    DISCUSSIESTUKKEN
  10. 8

    B&W stelt de raad voor:
    1. Het beleidsdocument “Herijking Transitievisie Warmte gemeente Nieuwkoop” vast te stellen.
    2. De focus van de gemeente Nieuwkoop blijft op ‘aardgasvrij gereed’ zolang het Wetsvoorstel Collectieve Warmte (WCW) en het Wetsvoorstel Gemeentelijke Instrumenten Warmtetransitie (WGIW) nog niet zijn vastgesteld.
    3. De gemeente Nieuwkoop zet in op het realiseren van publieke collectieve warmtenetten als deze de laagste maatschappelijke kosten hebben en deze financieel en organisatorisch haalbaar zijn.
    4. De gemeente Nieuwkoop hanteert als uitgangspunt bij toekomstige warmtenetten een publiek meerderheidsbelang. Daarbij kan een uitzondering gemaakt worden voor warmtegemeenschappen van afnemers die samen hun eigen warmtevoorziening willen ontwikkelen.
    5. De volgende herijking van de Transitievisie Warmte vindt over twee jaar plaats.


    Samenvatting: In 2021 heeft de gemeente Nieuwkoop de eerste Transitievisie Warmte vastgesteld. Hierin is aangegeven op welke manier gebouwen en woningen in de gemeente Nieuwkoop naar duurzame vormen van verwarmen kunnen gaan. Bij de vaststelling in 2021 is een amendement opgenomen om de herijking al na twee jaar uit te voeren in plaats van na vijf jaar. Deze herijking bouwt voort op de analyse uit 2021. De afgelopen twee jaar vonden ingrijpende ontwikkelingen plaats in het vakgebied van de warmtetransitie en specifiek in de betaalbaarheid van warmtenetten. Een belangrijk onderdeel wat nog mist, is de vaststelling van de Wet Collectieve Warmte en de Wet Gemeentelijke Instrumenten Warmtetransitie. Deze wetten zijn een essentiële schakel in het aanwijzen van wijken voor aardgasvrij. Daarom zullen we over 2 jaar opnieuw herijken.
    Deze herijking geeft een update van de ontwikkelingen en de stand van zaken. Zo zijn de warmtebronnen en warmteclusters geactualiseerd. Daarnaast wordt ingegaan op de kansen voor collectieve warmtevoorzieningen. Voor het eigendom en beheer van warmtenetten bestaat de keuze tussen een publiek of privaat meerderheidsbelang. Met een publiek meerderheidsbelang kunnen maatschappelijke waarden beter geborgd worden dan bij privaat eigendom. Wel is het de vraag of publieke organisaties over voldoende uitvoeringskracht en financiële middelen beschikken. Een warmtebedrijf is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de taken op het gebied van de warmtevoorziening. Deelneming in een warmtebedrijf heeft impact op de gemeentelijke organisatie. Daarnaast moeten woningen voldoende geïsoleerd en aardgasvrij-gereed zijn. Daarom zet de gemeente in op wijkaanpakken om inwoners te ondersteunen bij het verduurzamen van de woning.

    Besluit

    Het raadsvoorstel wordt aangenomen met unanieme stem. 
    De motie 'subsidies voorjaarsnota kabinet' wordt aangenomen met unanieme stem.

    De motie gaat over het z.s.m. in beeld krijgen van de subsidies uit de Voorjaarsnota van het kabinet.

  11. 9

    De raad besluit:
    1. In te stemmen met de volgende opdrachten aan het college (aanbevelingen 1 tot en met 5):
    a. Institutionaliseer en bestendig het contact met externe (markt)partijen om de opgave in Nieuwkoop gezamenlijk aan te pakken;
    b. Breng in 2024 nieuwe plancapaciteit in beeld om de doelstellingen tot 2030 en verder te kunnen realiseren en leg op basis van deze inventarisatie een voorstel aan de raad om daarna richting te geven;
    c. Ga aan de slag met de voorbereiding voor het opstellen van een nieuwe woonvisie voor de periode van vijf jaar (2026 tot 2031) en leg hiervoor een startnotitie aan de gemeenteraad voor;
    d. Evalueer in 2025 de doeltreffendheid en doelmatigheid van het team woningbouw en informeer de gemeenteraad over de uitkomsten hiervan;
    e. Herijk de inzet van het woonfonds zodat het weer bijdraagt aan de woningbouwdoelstellingen en leg een voorstel hiervoor uiterlijk in Q3 2024 ter vaststelling voor aan de gemeenteraad.
    2. In te stemmen met de volgende opdrachten aan de gemeenteraad (aanbevelingen (6 en 7):
    a. Organiseer bij de eerste bespreking van de woningbouwmonitor een moment om met elkaar te spreken over de kwaliteit en volledigheid van de monitor en hieruit input mee te geven aan college en ambtelijke organisatie om deze verder te verbeteren;
    b. Organiseer een Jaargesprek Wonen met de gemeenteraad om meer te sturen op de beleidsdoelen aan de voorkant en verzoek het college om dit gesprek van inhoud te voorzien door vooraf een raadsinformatiebrief te sturen over de voortgang van de beleidsdoelen.


    Samenvatting: De onafhankelijke rekenkamer van de gemeenteraad van Nieuwkoop heeft onderzoek gedaan naar de uitvoering van de woonvisie en versnelling van de woningbouwopgave (7 februari 2024). Het onderzoek maakt inzichtelijk waar Nieuwkoop staat in het realiseren van ambities en doelen op het gebied van wonen zoals deze zijn vastgelegd in de woonvisie 2016 – 2025. Het geeft ook een eerste analyse van de ingezette versnelling woningbouw. In dit raadsvoorstel zijn de conclusies van dit onderzoek opgenomen. De raad wordt voorgesteld de aanbevelingen vast te stellen en opdrachten te geven richting college en gemeenteraad zelf.

    Besluit

    Amendement is aangenomen met 18 stemmen (NN, CDA, SGP-CU, VVD en SBN) voor en 2 tegen (D66).


    Het geamendeerde voorstel is unaniem aangenomen.


    Stemverklaring D66

    Stemverklaring D66 waarom ze tegen amendement, maar voor het geamendeerde voorstel stemmen. Ze vinden het jammer dat evaluatiemoment is geschrapt.

  12. 10

    B&W stelt de raad voor:
    Het huidige beleid voor het inzamelen van huishoudelijk afval voor de periode 2024 – 2026 te continueren, meer specifiek:
    1. De wijze van inzamelen van het restafval te handhaven (minicontainers 1 x per twee weken en verzamelcontainers voor de gestapelde bouw).
    2. Het behouden van de huidige tariefstructuur van de afvalstoffenheffing: Een ‘relatief’ hoog vastrecht en bescheiden variabele tarieven voor restafval.
    3. Doorgaan met bronscheiding van PMD.
    4. De huidige wijze van inzamelen voor de komende drie jaar vaststellen.
    5. De PMD-inzameling bij de gestapelde bouw verbeteren. De PMD-zakken wekelijks inzamelen in plaats van elke veertien dagen. De jaarlijkse kosten hiervoor bedragen € 20.092 (€ 1,63 per huishouden). Deze kosten dekken uit een verhoging van de afvalstoffenheffing.
    6. Het college wordt gevraagd ontwikkelingen op het gebied van inzamelmiddelen, inzameling en verwerking van afval actief te blijven volgen. Als mogelijke maatregelen bijdragen aan de doelstellingen van Nieuwkoop deze separaat aan de raad voorleggen ter besluitvorming. Als eerste zal dit een demontagehal voor grof huishoudelijk restafval zijn.


    Samenvatting: Met de invoering van tariefdifferentiatie per 1 januari 2020 heeft de gemeente Nieuwkoop een flinke stap gezet naar een betere afvalscheiding. De doelstelling van 75 % hergebruik wordt gerealiseerd en de hoeveelheid restafval is afgenomen tot 112 kilogram per inwoner per jaar. Uit de landelijke en regionale benchmark blijkt dat tariefdifferentiatie in combinatie met bronscheding van PMD voor een weinig stedelijke gemeente als Nieuwkoop een goed functionerend systeem is. De kosten van het systeem zijn vergelijkbaar met andere Cyclus-gemeenten en buurgemeenten. Ook is er voldoende draagvlak bij de inwoners. In de oriënterende gemeenteraad van 11 januari 2024 zijn de resultaten van diftar gepresenteerd. Ook is bekeken welke verdere verbeteringen mogelijk zijn in de komende periode. In dit raadsvoorstel worden de keuzes voorgelegd voor besluitvorming.

    Besluit

    Stemming over Afvalbeleid: unaniem aangenomen
    Stemming motie over het vergunningsvrij bouwen van een containerombouw: unaniem aangenomen.
    Toezegging wethouder n.a.v. motie Natuurlijk Nieuwkoop.

    Natuurlijk Nieuwkoop dient een motie in over onderzoek doen naar het scheiden uit het restafval en centraal inzamelen van luiers en incontinentiemateriaal. Wethouder doet toezegging kosten en baten van dit idee in kaart te brengen.

  13. 11

    B&W stelt de raad voor een bedrag van €3.500.000 ter beschikking te stellen om de starterslening in de gemeente Nieuwkoop voort te zetten.


    Samenvatting: De raad wordt voorgesteld om €3.500.000 beschikbaar te stellen om de starterslening in Nieuwkoop voort te zetten. Met de starterslening wordt het verschil tussen het maximale hypotheekbedrag en de totale aankoopsom van de woning gefinancierd.

    Besluit

    Raadsvoorstel unaniem aangenomen.
    Motie over een onderzoek naar de starterslening voor de periode na 2026: unaniem aangenomen.

  14. 12

    B&W stelt de raad voor:
    1. De ‘Woonzorgvisie gemeente Nieuwkoop 2024’ (versie 4 maart 2024) vast te stellen.
    2. Daarbij tevens de separate bijlagen van de ‘Woonzorgvisie gemeente Nieuwkoop 2024’ vast te stellen:
    • Richtlijn levensloopbestendige woningen.
    • Richtlijn geclusterde woonvormen voor ouderen.
    • Afwegingskader voor woonzorginitiatieven.
    3. De woonzorgvisie in een addendum op te nemen bij de woonvisie 2016-2025 tezamen met het addendum (2024) van bestaand, afgestemd en besloten beleid vast te stellen waarmee de woonvisie up to date is.


    Samenvatting: De landelijke ontwikkelingen op het gebied van wonen en zorg veranderen snel. Vanuit het Rijk is de oproep gedaan om binnen gemeenten een woonzorgvisie hiervoor te ontwikkelen, als onderdeel van de gemeentelijke woonvisie. De huidige woonvisie van de gemeente Nieuwkoop is vastgesteld in 2016 en loopt af in 2025. Veel van de thema’s die deze voorliggende woonzorgvisie staan voeren wij al uit, maar om te voldoen aan de vraag vanuit het Rijk laten wij dit - aangevuld met enkele nieuwe inzichten - tussentijds vastleggen in een woonzorgvisie, mede omdat er ook een maatschappelijke noodzaak voor het opstellen van een woonzorgvisie is. De woonzorgvisie geeft inzicht in de ontwikkeling van ouderen en aandachtsgroepen, welke uitdagingen er de komende jaren zich aan Nieuwkoop gaan presenteren en hoe wij als gemeente hiermee omgaan. Het uitgangspunt van de woonzorgvisie is om de bewoners vanuit de eigen regie goed te laten wonen, met zorg die op een betaalbare en verantwoorde manier ingericht kan worden. Met het vaststellen van de woonzorgvisie, de richtlijnen, het afwegingskader en de eerder genomen besluiten in het addendum, is de woonvisie van de gemeente voor nu weer up-to-date. Dit is nodig om met de juiste afwegingskaders de woonagenda goed in te richten.

    Besluit

    Stemming raadsvoorstel: CDA, SGP-CU, SBN en VVD voor (15 vóór). Natuurlijk Nieuwkoop en D66 tegen (5 tegen).


    Diverse toezeggingen van de wethouders.

    Wethouder De Ridder zegt toe dat voorstellen voor woonconcepten op een bepaalde locatie altijd terugkomen naar de raad. 
    Wethouder De Kleer zegt toe om een keer richting raad memo te sturen hoe het staat met de welzijnsbezoeken, wat komt daar uit? Terugkoppeling hoe dat de afgelopen jaren is gelopen. 
    Wethouder De Kleer zegt toe terug te komen op de vraag of en zo ja hoe deze woonzorgvisie is voorgelegd aan Sociaal domein adviesraad.

  15. 13

    B&W stelt de raad voor: (1) Aan het college van burgemeester en wethouders toestemming te verlenen voor het vaststellen van het als bijlage 1 bijgevoegde besluit 13e wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst West-Holland (2) Het raadsbesluit aan het college van burgemeester en wethouders te verzenden.


    Samenvatting: Nadat iedere deelnemer van de Omgevingsdienst West-Holland zienswijzen heeft kunnen indienen tegen de 13de wijziging Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst West-Holland worden de deelnemers nu gevraagd in te stemmen met de wijzigingen als gevolg van de ingebrachte zienswijzen en de regeling vast te stellen. Op grond van artikel 51, vierde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen dient de raad het college toestemming te verlenen voor het mogen vaststellen van de regeling.


    Dit voorstel is niet besproken in de oriënterende en meningsvormende raad maar is rechtstreeks op deze agenda geplaatst.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld (unaniem).

  16. 14

    B&W stelt de raad voor (1) Geen gebruik te maken van de mogelijkheid zienswijzen in te dienen (2) Het college van burgemeester en wethouders dit besluit kenbaar te laten maken aan het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst West-Holland.


    Samenvatting: Als gevolg van de 13e wijziging van de GR ODWH dient met deze 14e wijziging de stemverhouding te worden aangepast. Hiermee wordt voldaan aan de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) die voorschrijft dat het dagelijks bestuur geen meerderheid van stemmen mag hebben in het algemeen bestuur.


    Dit voorstel is niet besproken in de oriënterende en meningsvormende raad maar is rechtstreeks op deze agenda geplaatst.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld (unaniem).

  17. 15

    B&W stelt de raad voor:
    1. Vast te stellen dat de gemeenten Kaag en Braassem en Nieuwkoop samen zoeken naar een geschikte locatie voor de duurzame opvang van 367 asielzoekers buiten Bestaand Stads en Dorps (BSD)-gebied.
    2. Vast te stellen dat het besluit over de definitieve locatie wordt genomen door de colleges van beide gemeenten en dat dit besluit voor het zomerreces van 2024 wordt bekrachtigd door de raad van de gemeente waarin deze locatie zich bevindt.
    3. Vast te stellen dat een klankbordgroep, te formeren vanuit de raden van Nieuwkoop en Kaag en Braassem, wordt betrokken bij de definitie van onderwerpen en (rand)voorwaarden, inclusief communicatie richting de samenleving, van een te sluiten bestuursovereenkomst tussen de colleges van beide gemeenten met het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) en de eigenaar van de geselecteerde locatie.


    Samenvatting: Aan de hand van dit raadsvoorstel “Invulling Spreidingswet” besluit de raad om de aan haar opgelegde taakstellingen voor duurzame asielopvang conform de Spreidingswet en het Capaciteitsbesluit uit te voeren via een samenwerking tussen de gemeenten Kaag en Braassem en Nieuwkoop. Belangrijkste argumenten voor de samenwerking is dat zo een schaalgrootte wordt gecreëerd waarbij het COA de gemeenten maximaal (financieel) kan ontzorgen en er een situatie ontstaat waarbij de provincie in principe bereid is ontheffing te verlenen voor een locatie buiten het bestaand stad- en dorpsgebied (BSD), hetgeen de voorkeur heeft van de colleges van beide gemeenten.


    Dit voorstel is niet besproken in de oriënterende en meningsvormende raad maar is rechtstreeks op deze agenda geplaatst.

    Besluit

    Stemming voorstel: unaniem aangenomen. 
    Stemverklaringen van SBN en VVD.
    Moties:

    • Stemming motie SBN Invulling Spreidingswet 14 stemmen voor (SBN, CDA, VVD, SGP-CU), 5 stemmen tegen (NN, D66) 
    • Stemming motie VVD Invulling Spreidingswet: 14 stemmen voor (SBN, CDA, VVD en SGP-CU) en 5 stemmen tegen (NN, D66) 
    • Stemming motie SBN crisisnoodopvang: 14 stemmen voor (SBN, CDA, VVD, SGP-CU), 5 stemmen tegen (NN, D66)

    Stemverklaringen raadsvoorstel: 

    • SBN: legt uit dat spreidingswet niet democratisch tot stand is gekomen. Neemt met ‘mes op de keel’ een beslissing. Stemt met pijn in ‘t hart in, anders kan het gevolg nog schadelijker zijn voor onze inwoners. 
    • VVD: stemt in, maar we moeten grenzen stellen.
  18. 16

    Op grond van artikel 60 van het reglement van orde kunnen raadsleden gebruik maken van het vragen-half-uur als zij dit 24 uur van te voren hebben aangekondigd.

  19. 17

    Op grond van artikel 10 van het reglement van orde kunnen portefeuillehouders mededelingen aan de raad doen tijdens deze vergadering.