Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluitvormende raadsvergadering

donderdag 3 februari 2022

20:00 - 22:30
Locatie

Digitaal via Teams

Voorzitter
Robbert-Jan van Duijn

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda (2022-001)
  3. 3

    Op grond van artikel 41 van het Reglement van Orde kunnen inwoners en belanghebbenden inspreken gedurende maximaal vijf minuten (in totaal maximaal een half uur); dit kan alleen als er door deze persoon niet in een eerdere vergadering over dit onderwerp is ingesproken. Aanmelden kan tot 8 uur voor de vergadering bij de griffie via 0172-521308 of griffier@nieuwkoop.nl.

  4. 4

    De besluitenlijst van de besluitvormende raadsvergadering van 16 december 2021.

  5. 5

    Op grond van artikel 44 van het reglement van orde kan de griffie tot 48 uur voor de vergadering de lijst aanvullen.

  6. 6

    De gemeenteraad wordt verzocht op grond van artikel 25 van de Gemeentewet de geheimhouding te bekrachtigen van de geheime stukken (zie concept raadsbesluit).

  7. 6.a
    Hamerstukken
  8. 7

    B&W stelt de raad voor:
    1. De grens van de bebouwde kom op de weg ‘Vrouwenakker’, bekend als N231 in Vrouwenakker, ingevolge de Wegenverkeerswet en de Wegenwet te verplaatsen, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening.
    2. Gedeputeerde Staten van de Provincie Zuid-Holland, te verzoeken op grond van artikel 27, tweede lid, van de Wegenwet de nieuwe bebouwde komgrens op de weg ‘Vrouwenakker’, bekend als N231 in Vrouwenakker, vast te stellen.


    Samenvatting: De provincie Zuid-Holland heeft een verzoek ingediend om de bebouwde komgrens te verplaatsen. In de huidige situatie ligt de bebouwde komgrens van Vrouwenakker aan de N231 Vrouwenakker, na het passeren van een verkeersremmer in de vorm van een middengeleider. Om een logische plek te situeren voor de bebouwde komgrens, is het nodig om deze bebouwde komgrens in zuidelijke richting te verplaatsen.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld, zonder stemming.

  9. 8

    Besluit dat het college van B&W:
    1. de meerjarig geprojecteerde hoogte van de voorziening voor groot onderhoud (extern) moet toetsen op ‘redelijke noodzaak’. De onderliggende bedragen, volgend uit het meerjarige onderhoudsplan, dienen eenmalig (extern) te worden gevalideerd.
    2. de raad met een vaste frequentie en in een vast format moet informeren over (voorgenomen) wijzingen in (de uitvoering van) projecten die zijn opgenomen in het meerjarige plan, of die daaraan bij nader inzien mogelijk zouden moeten toegevoegd. In de bovenbedoelde rapportage moet ook melding gemaakt worden van afgesloten projecten, voorzien van een korte inhoudelijke en financiële evaluatie (waarin ook wordt ingegaan op mogelijke verbeterpunten in de externe communicatie).
    3. de materie van de grondexploitaties, hoe lastig dat ook is, in volgende PenC-documenten zodanig toegankelijk moet maken dat ieder raadslid zonder veel moeite kan begrijpen (a) waarmee zou moeten worden ingestemd c.q. welke alternatieven denkbaar zouden zijn (bij een actualisatie en bij de behandeling van een programmabegroting) en (b) wat het college precies verantwoordt (in de jaarrekening).
    4. moet zorgen voor een consequente en ‘sluitende’ vastlegging van geplande en bestede ambtelijke uren. De zogenoemde directieraming van een project dient niet alleen de out-of-pocket-kosten te omvatten, maar ook de (voorcalculatorische) uren maal integraal tarief van de bij het project betrokken ambtelijk medewerkers.
    5. de shortlist van te benaderen aannemers, om onnodige kwetsbaarheden te vermijden, zeker bij ‘grote’ projecten (stel met een directieraming vanaf € 250.000), mede moet opstellen of tenminste laten valideren door een onafhankelijke buitenstaander (bijvoorbeeld een wisselende deskundige, werkzaam bij een buurgemeente).
    6. bij het hanteren van alternatieve, innovatieve inschrijvingsdocumenten moet zorgen voor de expliciete instemming van het college.
    7. per project ook een interne evaluatie moet opstellen. Die evaluatie dient dan mede een analyse van de verschillen tussen ‘uitgebreide directieraming’ (inclusief vooraf ingeschatte ambtelijke uren maal tarief) en realisatie (van de combinatie uitgegeven en toegerekende Euro’s) te omvatten. Bespreek die evaluaties periodiek in het college, voorzien van mogelijke actie- of verbeter-punten.


    Samenvatting: De Rekenkamer heeft de werkwijze rond ‘investeringen met maatschappelijk nut’ onderzocht aan de hand van twee recent uitgevoerde projecten. De Rekenkamer heeft per saldo een positieve indruk opgedaan. Tegelijk geeft een aantal aantekeningen aanleiding om het college te verzoeken opvolging te geven aan de onderstaande aanbevelingen.

    Besluit

    Het voorstel wordt gewijzigd door het amendement vastgesteld, zonder stemming.
    Het amendement wordt aangenomen met unanieme stem, zonder stemming.

    SBN dient mede namens CDA en VVD een amendement in om de besluitpunten anders te verwoorden met behoud van een positieve grondhouding. Waardoor B&W goed de aanbevelingen kan implementeren de nodige vrijheid.

  10. 9

    B&W stelt de raad voor (1) Het vaststellen van de 'Lijst adviesrecht gemeenteraad Nieuwkoop'. (2) Voor deze aangewezen gevallen het adviesrecht van toepassing te verklaren vanaf de dag waarop de Omgevingswet in werking treedt.


    Samenvatting: De raad wordt voorgesteld in te stemmen met de 'Lijst adviesrecht gemeenteraad Nieuwkoop'. Dit in het kader van- en vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 juli 2022.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld, zonder stemming.

  11. 10

    B&W stelt de raad voor:

    1. De grondexploitatie GZ 104Lindelaan, te Nieuwkoop per 1 maart 2022 te openen;
    2. Ter dekking van het nadelige saldo van de grondexploitatie een bedrag van € 471.000 toe te voegen aan de Voorziening nadelige saldi grondexploitaties en dit bedrag ten laste te brengen van de Reserve reservering woningbouw;
    3. Een bedrag van € 170.000 toe te voegen aan de Reserve onvoorzien grondexploitatiesten laste van de Algemene reserve;
    4. Het voorbereidingskrediet ‘Herontwikkeling Ashram’ per 1 maart 2022af te sluiten en de gemaakte voorbereidingskosten ten laste te brengen van de grondexploitatie;
    5. Begrotingswijziging nr. 2022-03 vast te stellen.

    Samenvatting: De gemeente moet conform BBV-regelgeving en de Nota Grondbeleid 2021 een grondexploitatie openen met een raadsbesluit. De voorliggende grondexploitatie Lindelaan is opgesteld en zal per 1 maart 2022 worden geopend. Ook is in de Nota Grondbeleid 2021 opgenomen dat een grondexploitatie bij voorkeur gelijktijdig met het stedenbouwkundig planen/of het bestemmingsplan wordt vastgesteld. De vaststelling van het bestemmingsplan Lindelaan vind plaats in dezelfde raadsvergadering. Het doel van het opstellen van een grondexploitatie is om alle kosten en opbrengsten die bij een ruimtelijke ontwikkeling worden gemaakt inzichtelijk te maken en te houden. Daarmee wordt inzicht gegeven in het (te verwachten) financiële resultaat van de beoogde ontwikkeling. Met het openen van grondexploitatie Lindelaan worden maximaal 65 appartementen gerealiseerd. Het woningbouwprogramma richt zich op ouderen en jongeren en zal bestaan uit sociale huurwoningen, middel dure huurwoningen, goedkope koopwoningen en betaalbare koopwoningen. Daarvoor wordt het voormalige Ashram College gesloopt en wordt het plangebied bouw-en woonrijp gemaakt.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld, zonder stemming.

  12. 10.a
    Discussiestukken
  13. 11

    B&W stelt de raad voor:
    1. Op grond van artikel 7.19, eerste lid, van de Wet milieubeheer voor dit bestemmingsplan geen milieueffectrapportage op te stellen.
    2. De “Nota van beantwoording Zienswijzen bestemmingsplan Lindelaan Nieuwkoop” inclusief reactienota en ambtelijke wijzigingen (no. 13468), met daarin de voorgestelde wijzigingen, vast te stellen.
    3. Met inachtneming van de besluitpunten onder 1 en 2 het bestemmingsplan Lindelaan Nieuwkoop gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerp (versie 15 oktober 2021 met identificatienummer NL.IM- RO.0569.bpNKPLindelaan-on01).
    4. Het college van burgemeester en wethouders te mandateren voor het verwerken van de wijzigingen (besluitpunt 2) in het te wijzigen (ontwerp) bestemmingsplan (besluitpunt 3) alsmede voor verdere afhandeling van de bestemmingsplanprocedure na vaststelling.


    Samenvatting: Gedurende de periode van terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan Lindelaan Nieuwkoop is een zienswijze ingediend. Daarnaast is een aantal reacties op het plan gegeven, die niet als zienswijzen te kwalificeren zijn maar als reactie naar aanleiding van het wettelijk vooroverleg. Ook worden er, vanwege nader onderzoek, ambtshalve wijzigingen aan het ontwerpbestemmingsplan voorgesteld. Dit voorstel ziet op de beantwoording van deze zienswijze en reacties alsmede het voorstel aan de gemeenteraad om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld, zonder stemming.
    De aangepaste motie wordt aangenomen, zonder stemming.

    D66 dient mede namens NN en SGP CU een motie in over goedkope huurwoningen
    In een schorsing wordt de motie aangepast, waarbij het dictum breder wordt getrokken dan alleen bij de Lindelaan.

  14. 12

    B&W stelt de raad voor (1) Een krediet van € 460.000,- beschikbaar te stellen voor de aankoop van een perceel grond van circa 562 m2, gelegen aan het Nieuwveens Jaagpad. (2) De Visie op Wonen in Vrouwenakker-West 2025, versie 13 december 2021, vast te stellen.


    Samenvatting: De gemeente Nieuwkoop heeft in Vrouwenakker-West circa 3,5 hectare grond in bezit, bedoeld voor woningbouw, welke thans niet is ontsloten op de openbare weg. Door de aankoop van circa 562 m2 grond voor een weg, worden deze gronden ontsloten. Hiervoor wordt een krediet gevraagd om de aankoop mogelijk te maken. Ten behoeve van de ontwikkeling van Vrouwenakker-West tot woningbouwlocatie is een ontwikkelvisie op hoofdlijnen geschreven. De visie Wonen in Vrouwenakker-West 2025 gaat uit van de vier thema’s Groen – Gezamenlijkheid – Geluid - Gezondheid om te komen tot een gezonde, toekomstbestendige en groene leefomgevingskwaliteit voor een woonwijk met circa 70 tot 90 woningen.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld, zonder stemming.
    De motie CPO wordt aangenomen, zonder stemming.

    Het CDA dient mede namens NN, D66 en SGP CU een motie in over CPO (= Collectief Particulier Opdrachtgeverschap)

  15. 13

    B&W stelt de raad voor:
    1. De Verordening doelgroepen woningbouw Nieuwkoop 2022 (bijlage 3 bij het raadsvoorstel) vast te stellen, met als meest relevante wijzigingen ten opzichte van de Verordening doelgroepen woningbouw Nieuwkoop 2020:
    a. De prijsgrens van goedkope koopwoningen tot € 200.000 te wijzigen naar € 255.000 en hiernaar te refereren met de term ‘sociale koopwoning 1’.
    b. Aanvullend een prijsgrens op te nemen voor betaalbare koopwoningen tot € 355.000 en hiernaar te refereren met de term ‘sociale koopwoning 2’.
    c. In verband met conflicterende wetgeving geen doelgroep aan te wijzen voor sociale koopwoningen.
    d. De instandhoudingstermijn voor sociale koopwoningen 1 en 2 te wijzigen van 5 naar 10 jaar.
    2. De Verordening Woonfonds Nieuwkoop 2022 (bijlage 5 bij het raadsvoorstel) vast te stellen, met als meest relevante wijziging ten opzichte van de Verordening Woonfonds Nieuwkoop 2020:
    a. In de definitie van een goedkope koopwoning te verwijzen naar de doelgroepenverordening, in plaats van het benoemen van een bedrag.
    b. De prijscategorieën in artikel 2 te actualiseren.


    Samenvatting: Het realiseren van volwaardige, toekomstbestendige koopwoningen met een V.O.N.-prijs beneden € 200.000 is onder de huidige marktomstandigheden niet haalbaar. Dit vraagt om aanpassingen aan het woonbeleid. Het voorstel is om de doelgroepenverordening en de verordening Woonfonds hierop aan te passen. Het beoogde effect is om, ondanks de prijsstijgingen, toch betaalbare woningen publiekrechtelijk te kunnen afdwingen en in stand te houden voor de doelgroep.


    Concreet stellen we voor de prijsgrens van goedkope koopwoningen te verhogen van € 200.000 naar € 255.000. In de doelgroepenverordening refereren we naar deze categorie met de term ‘sociale koopwoning 1’. Daarnaast nemen we ook de categorie betaalbare koopwoningen in de verordening op, waarbij een prijsgrens van ten hoogste € 355.000 geldt. Naar deze tweede categorie refereren we in de verordening met de term ‘sociale koopwoning 2’. Het gebruik van de termen sociale koopwoning 1 en 2 is ons door het ministerie van BZK voorgeschreven, omdat hiermee nauw wordt aangesloten op het Besluit ruimtelijke ordening.


    Vanuit jurisprudentie die in de loop van de tijd is ontstaan, is gebleken dat het Besluit ruimtelijke ordening en de Huisvestingswet elkaar tegenspreken. Het gevolg van deze conflicterende wetgeving is dat voor koopwoningen geen doelgroep door de gemeente mag worden aangewezen. Pas wanneer de Huisvestingswet is aangepast, wordt het mogelijk om via de doelgroepenverordening een doelgroep voor goedkope en betaalbare koopwoningen aan te wijzen. Daarom is ervoor gekozen om in de nu voorgestelde verordening geen doelgroep aan te wijzen voor de categorieën sociale koopwoning 1 en sociale koopwoning 2. We stellen voor om de instandhoudingstermijn van goedkope koopwoningen te verhogen van 5 naar 10 jaar. Deze instandhoudingstermijn willen we ook voor betaalbare koopwoningen hanteren. We willen de woningen namelijk zo lang mogelijk betaalbaar houden. Tot slot is de te maken wijziging aan de verordening Woonfonds vooral een aanpassing van technische aard. In de huidige verordening wordt het bedrag van € 200.000 genoemd, zonder verwijzing naar de doelgroepenverordening. Dit willen we rechtzetten. Daarnaast worden ook de prijsgrenzen van andere woningcategorieën geactualiseerd conform de meest recent vastgestelde grondprijzenbrief.

    Besluit

    Het amendement en het voorstel worden nog niet in stemming gebracht, maar zal in de volgende BR worden geagendeerd.

  16. 14

    Voorgesteld wordt de volgende personen toe te laten als fractieassistent van de raad van de gemeente Nieuwkoop (1) Rowan van Leeuwen voor CDA en (2) Saskia van der Drift voor VVD.


    Samenvatting: Een fractieassistent is een persoon, niet zijnde een raadslid, die is aangewezen door de fractie om haar bij te staan bij het verrichten van haar werk ten behoeve van de raad. Fractieassistenten hebben dezelfde rechten en plichten als raadsleden met uitzondering van het nemen van raadsbesluiten. CDA stelt voor om Rowan van Leeuwen te benoemen als fractieassistent en de VVD stelt voor om Saskia van der Drift te benoemen als fractieassistent.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.
    Fractieassistenten: Rowan van Leeuwen (CDA) en Saskia van der Drift (VVD).

  17. 15

    Op grond van artikel 60 van het reglement van orde kunnen raadsleden gebruik maken van het vragen-half-uur als zij dit 24 uur van te voren hebben aangekondigd.


    De VVD heeft mondelinge vragen aangekondigd over permanente bewoning recreatiewoningen.

  18. 16

    Op grond van artikel 10 van het reglement van orde kunnen portefeuillehouders mededelingen aan de raad doen tijdens deze vergadering.