Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluitvormende raadsvergadering

donderdag 24 februari 2022

20:00 - 21:00
Locatie

Digitaal via Teams

Voorzitter
Robbert-Jan van Duijn

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda (2022-013)
  3. 3

    Op grond van artikel 41 van het Reglement van Orde kunnen inwoners en belanghebbenden inspreken gedurende maximaal vijf minuten (in totaal maximaal een half uur); dit kan alleen als er door deze persoon niet in een eerdere vergadering over dit onderwerp is ingesproken. Aanmelden kan tot 8 uur voor de vergadering bij de griffie via 0172-521308 of griffier@nieuwkoop.nl.

  4. 4

    De besluitenlijst van de besluitvormende raadsvergadering van 3 februari 2022.

  5. 5

    Op grond van artikel 44 van het reglement van orde kan de griffie tot 48 uur voor de vergadering de lijst aanvullen.

  6. 6

    De gemeenteraad wordt verzocht op grond van artikel 25 van de Gemeentewet de geheimhouding te bekrachtigen van de geheime stukken (zie concept raadsbesluit).

  7. 6.a
    Hamerstukken
  8. 7

    Het college van burgemeester & wethouders stelt de raad voor het volgende te besluiten:

    1. In te stemmen met de Nota van Zienswijzen;
    2. Het bestemmingsplan Koetshuisplantsoen (NL.IMRO.0569.bpNKPkoetshuis-on01) ten opzichte van het ontwerp gewijzigd vast te stellen, zodat het aangepaste stedenbouwkundig plan gerealiseerd kan worden.

    Samenvatting: Met ingang van 3 november 2021 heeft het bestemmingsplan Koetshuisplantsoen voor een periode van 6 weken ter inzage gelegen. Tijdens deze periode kon een ieder zienswijzen ten aanzien van het plan naar voren brengen. Daarnaast zijn de wettelijke overlegpartners geraadpleegd. Tegen het plan zien 4 zienswijzen ingediend, waarvan 2 namens meerdere personen. In de Nota van Zienswijzen wordt inhoudelijk op de zienswijzen ingegaan. Eén van de zienswijzen (namens meerdere personen) is aanleiding om de raad voor te stellen het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerpbestemmingplan.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  9. 8

    Het college van burgemeester & wethouders stelt de raad voor het volgende te besluiten:

    1. In te stemmen met het stedenbouwkundig kader IKC Langeraar en Papenveer zoals omschreven en weergegeven in het boekwerk Stedenbouwkundig kader IKC Langeraar en Papenveer dat in opdracht van de gemeente Nieuwkoop is opgesteld door Mark van der Heide Urban Design en als bijlage bij het raadsvoorstel is bijgevoegd;
    2. Het onder 1 genoemde stedenbouwkundig kader als basis te laten dienen voor wijziging van het geldende bestemmingsplan en het ontwerp van de gebouwen.
    3. In te stemmen met het vergroten van het aantal vierkante meters voor kinderopvang in het IKC naar 441 m2 BVO en het investeringskrediet te verhogen met het bedrag genoemd in de vertrouwelijke financiële bijlage.
    4. In te stemmen met het organiseren van volledige tijdelijke huisvesting voor basisschool Aeresteijn en opvang van 0-4 jarigen van SKL op het terrein naast R.K.S.V. Altior.
    5. Het financiële effect van de wijziging van de rekenrente en de dekking ervan mee te nemen bij de meerjarenbegroting vanaf 2026.

    Samenvatting: In maart 2021 heeft de gemeenteraad een locatie gekozen voor het IKC in Langeraar, de huidige locatie van basisschool Aeresteijn. Inmiddels is het stedenbouwkundig kader voor dit IKC, Kindcentrum De Poel, gereed.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  10. 9

    Het college van burgemeester & wethouders stelt de raad voor het volgende te besluiten:

    1. Geen exploitatieplan op te stellen;
    2. In te stemmen met de Nota van Zienswijzen Weteringplein
    3. Het bestemmingsplan Weteringplein (NL.IMRO.0569.bpNWVweteringplein-on01) ten opzichte van het ontwerp gewijzigd vast te stellen, waarbij de resultaten van het nader bodemonderzoek verwerkt worden in paragraaf 4.2 van de toelichting van het plan.

    Samenvatting: Met ingang van 3 november 2021 heeft het bestemmingsplan Weteringplein voor een periode van 6 weken ter inzage gelegen. Tijdens deze periode kon een ieder zienswijzen ten aanzien van het plan naar voren brengen. Daarnaast zijn de wettelijke overlegpartners geraadpleegd. Tegen het plan zijn door twee personen zienswijzen ingediend. In de Nota van Zienswijzen wordt inhoudelijk op de zienswijzen ingegaan. De zienswijzen vormen geen aanleiding om het plan gewijzigd vast te stellen. Ambtshalve wordt voorgesteld om de toelichting van het plan gewijzigd vast te stellen.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  11. 10

    Het college van burgemeester & wethouders stelt de raad voor het volgende te besluiten:
    1. Het bestemmingsplan ‘Korteraarseweg 126, Korteraar’ (met IMRO-codering NL.IMRO.0569.bpTARkortarswg126-va01) gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerp. De aanpassingen bestaan uit:
    • Een tekstuele aanpassing aan de toelichting, waarbij de zinsnede wordt geschrapt dat een omwonende akkoord is met het plan.
    • Een aanpassing aan de verbeelding, waarbij een klein deel van perceel 3917 een woonbestemming heeft gekregen (zonder bouwmogelijkheden) om parkeren hier mogelijk te maken.
    2. In te stemmen met bijgaande nota van beantwoording van ingekomen vooroverlegreacties en zienswijzen;
    3. Het college van burgemeester en wethouders te machtigen voor afhandeling van de bestemmingsplanprocedure na vaststelling.


    Samenvatting: De voorgestelde aanpassing van het bestemmingsplan ziet toe op verplaatsing van een bestaand bouwblok. Het bouwblok op het perceel kadastraal bekend gemeente Ter Aar, sectie b, 3917, wordt evenwijdig verplaatst naar het perceel kadastraal bekend gemeente Ter Aar, sectie b, 4480. De aanwezige carport en kapberg op dit perceel worden gesloopt, zodat hier de woning Korteraarseweg 126 gerealiseerd kan worden. Ter plaatse van het perceel kadastraal bekend gemeente Ter Aar, sectie b, 3917 wordt de bestemming omgezet in ‘Tuin’.
    Het bestemmingsplan ‘Korteraarseweg 126, Korteraar’ heeft in de periode 11 november 2021 tot en met 23 december 2021 in ontwerp ter visie gelegen. In het kader van het wettelijk vooroverleg hebben de gemeente Alphen aan den Rijn, de gemeente De Ronde Venen, het hoogheemraadschap van Rijnland, Liander en de Veiligheidsregio Hollands Midden gereageerd. Ook is een zienswijze ingekomen van een omwonende. Deze zienswijze heeft geleid tot een tekstuele aanpassing aan de toelichting en een aanpassing aan de verbeelding.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  12. 11

    Het college van burgemeester & wethouders stelt de raad voor het volgende te besluiten:
    1. In te stemmen met bijgaande nota van beantwoording van ingekomen vooroverlegreacties en zienswijzen;
    2. Het bestemmingsplan ‘Oude Nieuwveenseweg 135, Nieuwveen’ (met IMRO-codering: NL.IMRO.0569.bpNieuwvensewg135-va01) gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerp. De aanpassingen bestaan uit:
    • Een tekstuele aanpassing aan de toelichting, waarbij de paragraaf over het volkshuisvestelijk beleid is geactualiseerd ten aanzien van de woningbehoefte.
    • Een aanpassing van de planregels waarbij de bepaling 4.5.2. verwijzing is gemaakt naar het doelgroepenbeleid.
    • Een aanpassing van de verbeelding waarbij het bestaande bouwvlak is vergroot ten opzichte van het ontwerp. Het bouwvlak wordt één meter breder aan de oostzijde en één meter dieper aan de zuidzijde. Daarnaast wordt het bouwvlak 0,5 meter in zuidelijke richting verschoven.
    3. Het college van burgemeester en wethouders te machtigen voor afhandeling van de bestemmingsplanprocedure na vaststelling,


    Samenvatting: Het initiatief voorziet in sanering van de bedrijfslocatie Oude Nieuwveenseweg 135 te Nieuwveen waarbij de reeds aanwezige bedrijfsbebouwing wordt vervangen door woningbouw, specifiek 6 betaalbare koopappartementen voor starters en ouderen. Hiervoor moet het bestemmingsplan ‘Kern Nieuwveen, Zevenhoven en Noordeinde’ aangepast worden, waarbij de bestemming ‘Bedrijf’ omgezet wordt in de bestemming ‘Wonen’ en ‘Tuin’. Aanpassing van het bestemmingsplan kan uitsluitend door middel van het doorlopen van een uitgebreide planologische procedure.
    Het bestemmingsplan ‘Oude Nieuwveenseweg 135, Nieuwveen’ heeft in de periode 4 november 2021 tot en met 16 december 2021 in ontwerp ter visie gelegen. In het kader van het wettelijk vooroverleg hebben het Hoogheemraadschap van Rijnland, Liander, Oasen, de Veiligheidsregio Hollands-Midden en Waterschap Amstel, Gooi & Vecht gereageerd. Ook is een zienswijze gegeven. De ingekomen vooroverlegreacties en de ingekomen zienswijze hebben niet geleid tot een aanpassing van het bestemmingsplan. Wel worden ambtshalve aanpassingen voorgesteld aan de toelichting, de planregels en aan de verbeelding.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  13. 12

    Het college van burgemeester & wethouders stelt de raad voor het volgende te besluiten:

    1. Geen wensen en bedenkingen in te dienen ten aanzien van deelname van de VRHM aan de stichting risicobeheer
    2. de VRHM hiervan in kennis te stellen, overeenkomstig bijgaande concept-brief.

    Samenvatting: Het Algemeen bestuur van de VRHM is voornemens deel te nemen aan een op te richten Stichting Risicobeheer. Alvorens zij hierover besluit is zij op grond van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen verplicht hierover vooraf de deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling in de gelegenheid te stellen hierover wensen en bedenkingen kenbaar te maken. Voorgesteld wordt geen wensen en bedenkingen in te dienen en de VRHM hiervan op de hoogte te stellen.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  14. 12.a
    Discussiestukken
  15. 13

    Doorgeschoven vanuit de vergadering van 3 februari 2022.


    B&W stelt de raad voor:
    1. De Verordening doelgroepen woningbouw Nieuwkoop 2022 (bijlage 3 bij het raadsvoorstel) vast te stellen, met als meest relevante wijzigingen ten opzichte van de Verordening doelgroepen woningbouw Nieuwkoop 2020:
    a. De prijsgrens van goedkope koopwoningen tot € 200.000 te wijzigen naar € 255.000 en hiernaar te refereren met de term ‘sociale koopwoning 1’.
    b. Aanvullend een prijsgrens op te nemen voor betaalbare koopwoningen tot € 355.000 en hiernaar te refereren met de term ‘sociale koopwoning 2’.
    c. In verband met conflicterende wetgeving geen doelgroep aan te wijzen voor sociale koopwoningen.
    d. De instandhoudingstermijn voor sociale koopwoningen 1 en 2 te wijzigen van 5 naar 10 jaar.
    2. De Verordening Woonfonds Nieuwkoop 2022 (bijlage 5 bij het raadsvoorstel) vast te stellen, met als meest relevante wijziging ten opzichte van de Verordening Woonfonds Nieuwkoop 2020:
    a. In de definitie van een goedkope koopwoning te verwijzen naar de doelgroepenverordening, in plaats van het benoemen van een bedrag.
    b. De prijscategorieën in artikel 2 te actualiseren.


    Samenvatting: Het realiseren van volwaardige, toekomstbestendige koopwoningen met een V.O.N.-prijs beneden € 200.000 is onder de huidige marktomstandigheden niet haalbaar. Dit vraagt om aanpassingen aan het woonbeleid. Het voorstel is om de doelgroepenverordening en de verordening Woonfonds hierop aan te passen. Het beoogde effect is om, ondanks de prijsstijgingen, toch betaalbare woningen publiekrechtelijk te kunnen afdwingen en in stand te houden voor de doelgroep.
    Concreet stellen we voor de prijsgrens van goedkope koopwoningen te verhogen van € 200.000 naar € 255.000. In de doelgroepenverordening refereren we naar deze categorie met de term ‘sociale koopwoning 1’. Daarnaast nemen we ook de categorie betaalbare koopwoningen in de verordening op, waarbij een prijsgrens van ten hoogste € 355.000 geldt. Naar deze tweede categorie refereren we in de verordening met de term ‘sociale koopwoning 2’. Het gebruik van de termen sociale koopwoning 1 en 2 is ons door het ministerie van BZK voorgeschreven, omdat hiermee nauw wordt aangesloten op het Besluit ruimtelijke ordening.
    Vanuit jurisprudentie die in de loop van de tijd is ontstaan, is gebleken dat het Besluit ruimtelijke ordening en de Huisvestingswet elkaar tegenspreken. Het gevolg van deze conflicterende wetgeving is dat voor koopwoningen geen doelgroep door de gemeente mag worden aangewezen. Pas wanneer de Huisvestingswet is aangepast, wordt het mogelijk om via de doelgroepenverordening een doelgroep voor goedkope en betaalbare koopwoningen aan te wijzen. Daarom is ervoor gekozen om in de nu voorgestelde verordening geen doelgroep aan te wijzen voor de categorieën sociale koopwoning 1 en sociale koopwoning 2. We stellen voor om de instandhoudingstermijn van goedkope koopwoningen te verhogen van 5 naar 10 jaar. Deze instandhoudingstermijn willen we ook voor betaalbare koopwoningen hanteren. We willen de woningen namelijk zo lang mogelijk betaalbaar houden. Tot slot is de te maken wijziging aan de verordening Woonfonds vooral een aanpassing van technische aard. In de huidige verordening wordt het bedrag van € 200.000 genoemd, zonder verwijzing naar de doelgroepenverordening. Dit willen we rechtzetten. Daarnaast worden ook de prijsgrenzen van andere woningcategorieën geactualiseerd conform de meest recent vastgestelde grondprijzenbrief.

    Besluit

    Het voorstel wordt gewijzigd door het amendement vastgesteld met de stemmen van D66 tegen.

    Het CDA heeft na de BR van 3 februari 2022 wederom mede namens alle andere partijen een amendement ingediend over het niet verhogen van de instandhoudingtermijn van goedkope koopwoningen.
    Het amendement wordt aangenomen met unanieme stem.
    Stemverklaring D66: De maatregelen die in de verordening worden genoemd t.a.v. de koopmarkt zijn draconisch. Starters worden er niet mee geholpen. Daarom stemmen zij tegen.

  16. 13.a

    Het CDA heeft een motie aangekondigd over 'postcodes'

    Besluit

    De motie over 'postcodes' wordt aangenomen met unanieme stem.

  17. 14

    Op grond van artikel 60 van het reglement van orde kunnen raadsleden gebruik maken van het vragen-half-uur als zij dit 24 uur van te voren hebben aangekondigd.

    Besluit

    CDA stelt vragen over kleine windmolens.

  18. 15

    Op grond van artikel 10 van het reglement van orde kunnen portefeuillehouders mededelingen aan de raad doen tijdens deze vergadering.