Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Oriënterende raad

donderdag 15 mei 2025

20:00 - 22:00
Locatie

Raadszaal Nieuwveen

Toelichting

Het doel van deze Oriënterende Raad is om informatie te verzamelen door het stellen van vragen aan het college van B&W, inwoners / belanghebbenden en/of stakeholders.

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2

    Insprekers moeten zich uiterlijk 8 uur van te voren - het liefst eerder - aanmelden via griffier@nieuwkoop.nl. Inspreken kan gedurende maximaal vijf minuten over elk onderwerp, ongeacht of het wel of niet op de agenda van deze Oriënterende Raad staat. Bij meer dan zes insprekers wordt de spreektijd ingekort. Het wordt aanbevolen om vooraf via de griffie de spreektekst aan te leveren en te bedenken wat de belangrijkste boodschap aan de raad is voor als de voorzitter verzoekt af te ronden. De vergadering wordt live uitgezonden en is later ook terug te zien. Insprekers komen dus in beeld. Terugkijken kan via www.raadnieuwkoop.nl.


    De raadvoorstellen waarvoor zich insprekers hebben aangemeld worden als eerste behandeld.


    Na het gesprek met de inspreker, schuiven de portefeuillehouder (burgemeester en/of wethouder) en eventueel uitgenodigde stakeholders aan. Aan stakeholders stelt de raad vragen om inzichtelijk te krijgen hoe zij (vanuit hun expertise) tegen het raadsvoorstel aankijken. Aan de portefeuillehouder stelt de raad 'politieke' vragen. Politieke vragen zijn vragen om helder te krijgen waarom bepaalde (politieke) keuzes zijn gemaakt en die als doel hebben uiteindelijk een standpunt te vormen omtrent het voorstel. Technische vragen - dat wil zeggen vragen naar feiten of verduidelijkingsvragen - worden niet beantwoord tijdens de Oriënterende Raad, maar worden altijd schriftelijk afgedaan.


    Iedere fractie kan maximaal twee vragen stellen. Fracties worden verzocht zich te beperken met vervolgvragen. Als iedere fractie geweest is, kan bezien worden of er nog technische vragen zijn.

  3. 2.A

    De definitieve verdeling van bespreek en niet-bespreekstukken wordt bepaald door agendacommissie op 24 april 2025.


    Over deze raadsvoorstellen vergadert de raad in deze Oriënterende Raad niet. Ze komen wel volgende week aan bod in de Meningsvormende Raad en in de Besluitvormende Raadsvergadering (over drie weken). Als inwoner of anderszins belanghebbende kunt u echter gewoon over deze raadsvoorstellen inspreken tijdens deze OR.

  4. 2.A.1

    B&W stelt de raad voor:
    1. De geactualiseerde grondexploitaties per 1 januari 2025 van de projecten vast te stellen conform gewaarmerkte bijlagen;
    2. De Voorziening nadelige saldi grondexploitaties te verlagen met € 63.000, ten gunste van het Jaarrekeningresultaat 2024 en de gemeenteraad voor te stellen, hiervan via de resultaatbestemming bij de jaarrekening 2024 € 17.000 terug te storten in de Reserve reservering woningbouw (boekjaar 2025);
    3. Een bedrag van € 87.000 vrij te laten vallen uit de Reserve onvoorzien grondexploitaties en dit bedrag toe te voegen aan de Algemene reserve (boekjaar 2024);
    4. Een bedrag van € 592.000 vrij te laten vallen uit de Voorziening afgesloten complexen en dit bedrag toe te voegen aan de Algemene reserve (boekjaar 2024);
    5. Het met ingang van 31 december 2024 afsluiten van de grondexploitatie GZ 01 Noordse Buurt en het negatieve resultaat van € 29.375.000 ten laste te brengen van de Voorziening nadelige saldi grondexploitaties met overdracht van een bedrag van € 679.000 aan kosten naar de Voorziening afgesloten complexen en een bedrag van € 1.708.000 aan opbrengsten naar de MVA (Materiële Vaste Activa) op de balans. En dit te verwerken in de jaarrekening 2024;
    6. Het tussentijds winstnemen per 31 december 2024 voor de grondexploitatie GZ 07 Teylerspark fase 2 (€ 1.089.000) en het terugdraaien van winst bij de grondexploitatie GZ 10 Schoterhoek II (€ 54.000), en dit te verwerken in de jaarrekening 2024. En bij de resultaatbestemming van de jaarrekening 2024 het bedrag van € 1.035.000 te storten in de Reserve winstneming (boekjaar 2024);
    7. Het risicobedrag voor het aandeel grondexploitatie dat wordt gebruikt bij de berekening van het benodigde Weerstandsvermogen te verlagen van € 5.365.000 naar € 1.787.000;
    8. Begrotingswijziging nr. 2025-11 vast te stellen.


    Samenvatting: De grondexploitaties worden jaarlijks geactualiseerd conform de regels van de commissie BBV en in de Nota Grondbeleid 2021 is vastgelegd. Bij de positieve grondexploitaties is sprake van een verwacht positief resultaat van € 9,8 miljoen, NCW per 1 januari 2025. Ten opzichte van de actualisatie 2024 resulteert dit in een nadeel van € 0,3 miljoen. Voor de negatieve grondexploitaties is er sprake van een verwacht negatief resultaat van € 2,6 miljoen, NCW per 1 januari 2025. Dit is een verslechtering van circa € 1,1 miljoen ten opzichte van vorig jaar. De voortgang van de projecten is, met uitzondering van een beroepsprocedure en vertraagde tenderprocedure, in overeenstemming met de planning die in 2024 is geschetst. De actualisatie heeft gevolgen voor de Voorziening nadelige saldi grondexploitaties, die met € 63.000 kan worden verlaagd. De gemeenteraad wordt voorgesteld om hiervan € 17.000 terug te storten in de Reserve reservering woningbouw. De Reserve onvoorzien grondexploitaties kan worden verlaagd van € 199.000 naar € 112.000 en er kan € 592.000 vrijvallen uit de Voorziening afgesloten complexen. Als laatste kan de winstneming van € 1.0350.000 worden toegevoegd aan de Reserve winstneming.

  5. 2.A.2

    B&W stelt de raad voor (1) Gebruik te maken van de mogelijkheid een zienswijze in te dienen op de regionale Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2026. (2) De bijgevoegde concept zienswijze vast te stellen en te versturen aan het Dagelijks Bestuur Holland Rijnland.
    Samenvatting: In de regio Holland Rijnland zijn afspraken gemaakt over de woonruimteverdeling. Deze afspraken zijn vastgelegd in de ‘Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2024'. Afgelopen periode is er gewerkt aan een geactualiseerde huisvestingsverordening: ‘Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2026’. De concept verordening ligt van 1 april 2025 t/m 27 juni 2025 ter inzage. Tijdens deze periode kan de gemeenteraad een zienswijze indienen. Het college van B&W stelt voor een zienswijze in te dienen. De concept zienswijze is als bijlage toegevoegd bij het raadsvoorstel.

  6. 2.A.3

    B&W stelt de raad voor (1) de voorgestelde zienswijze vast te stellen (2) deze in te sturen naar het algemeen bestuur van Holland Rijnland.
    Samenvatting: De gemeente Nieuwkoop is aangesloten bij de gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland. De jaarlijkse begroting van deze GR wordt vastgesteld door het algemeen bestuur van Holland Rijnland, maar de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten worden in staat gesteld vooraf hun zienswijze op de ontwerpbegroting kenbaar te maken. Met de hier gevraagde besluiten stelt de gemeente Nieuwkoop haar zienswijze op de ontwerpbegroting van Holland Rijnland voor 2026 vast en stuurt zij deze in naar het algemeen bestuur van de GR.

  7. 2.A.4

    B&W stelt de raad voor kennis te nemen van de jaarrekening en geen zienswijze in te dienen op de begroting 2026 en de 1e begrotingswijziging 2025 van SVHW en dit kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur volgens de bijgevoegde conceptbrief.
    Samenvatting: Het Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW) voert voor de gemeente Nieuwkoop de belastingheffing en de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) uit. Het algemeen bestuur van SVHW heeft de jaarrekening 2024 vastgesteld. Deze is voor kennisgeving aangeboden aan de deelnemende gemeenten. Op 9 april 2025 stelde het Algemeen bestuur van de SVHW de ontwerp- begroting 2026 en de 1e wijziging begroting 2025 vast. De deelnemende gemeenten kunnen tot en met 2 juli 2025 hun zienswijzen kenbaar maken met betrekking tot de ontwerpbegroting en de 1e begrotingswijziging van SVHW. Het college stelt de raad voor geen zienswijze in te dienen.

  8. 2.A.5

    B&W stelt de raad voor een zienswijze te geven over de conceptprogrammabegroting 2026 Hecht middels bijgevoegde brief (bijlage 2) en deze te zenden aan het Dagelijks Bestuur van Hecht.
    Samenvatting: Het Dagelijks Bestuur van Hecht biedt de gemeenteraden van de regio Hollands Midden de gelegenheid om hun zienswijzen kenbaar te maken over de conceptprogrammabegroting 2026. Hecht is de gemeenschappelijke regeling die (wettelijke) taken uitvoert op het gebied van Volksgezondheid en zorg en veiligheid voor de gemeente. Het college stelt de raad voor om gebruik te maken van deze mogelijkheid middels bijgevoegde brief (bijlage 2). Aandachtspunten zijn het AB-besluit van 2 april jl. als uitwerking van de Takendialoog en terugkeer van enkele taken van de GHOR naar Hecht.

  9. 2.B

    De definitieve verdeling van bespreek en niet-bespreekstukken wordt bepaald door agendacommissie op 24 april 2025.

  10. 2.B.1

    B&W stelt de raad voor:
    1. Het herbevestigen van het doel in de ‘beleidsvisie gebruik recreatiewoningen’ om de functie van de parken om te zetten van recreatie naar ‘wonen op een park’ met de inzichten en de stand van zaken van nu.
    2. Herijking van de beleidsvisie op de drie randvoorwaarden uit 2018, specifiek punt c:
    a) instemming van de belangenverenigingen van de parken met de uitvoering en financiering van de benodigde maatregelen in het kader van de herbestemming, bijv. op het gebied van brandveiligheid, parkeren, opstellen van het bestemmingsplan en bouwkwaliteit van de woningen;
    b) instemming van de provincie Zuid-Holland met de beoogde herbestemming van de parken tot wonen;
    c) overeenstemming met provincie Zuid-Holland, dat herbestemming geen negatieve impact heeft op het gemeentelijk woningbouwprogramma.
    Aan punt c. kan deels worden voldaan. De omzetting heeft wel impact op de totale woningvoorraad.
    3. Herijking van het uitgangspunt uit de beleidsvisie 2018 dat medewerking aan een functieomzetting tot woonpark voor de gemeente kostenneutraal is;
    a) Met inachtneming dat er enige gemeentelijke capaciteit ingezet moet worden en dat er middelen nodig zijn voor projectleiding en externe expertise.
    b) Kostenneutraal blijft het uitgangspunt.
    4. Het onderdeel verevening verder uit te werken en het resultaat daarvan als voorstel voor te leggen aan de raad.
    5. Voor de voortzetting van het traject jaarlijks € 80.000 ter beschikking te stellen voor de komende drie jaar (2025, 2026 en 2027), voor de inhuur van een gemeentelijk projectleider, externe expertise op het gebied van verevening en de inzet van het Expertteam Transformatie Vakantieparken van het Rijk (RVO).
    6. De extra kosten voor dit project te verwerken bij de reguliere P&C cyclus (Kadernota 2026).
    7. In te stemmen met de brief aan Gedeputeerde Staten met het verzoek om de zeven parken op te nemen in de Omgevingsverordening op de lijst IX en hieraan een redelijke termijn van max 5 jaar te verbinden voor realisatie.
    Samenvatting: In 2018 heeft de gemeenteraad de ‘beleidsvisie gebruik recreatiewoningen’ vastgesteld met ‘wonen op een park’ als voorkeursstrategie. Vanaf dat moment startte een actief lobbytraject bij de provincie Zuid-Holland om mee te werken aan de functieomzetting van recreatiewoning naar permanent wonen van de zeven parken in Zevenhoven. In 2024 is door de provincie aangegeven onder voorwaarden mee te werken aan de functieomzetting. In de omzetting van de recreatiewoningen naar permanent wonen zijn er 4 fases te onderscheiden. Met de uitspraak van de provincie is gestart met fase 1 ‘onderzoeken randvoorwaarden van de gekozen strategie’. Voordat we verder kunnen met het project, is een besluit van de raad nodig over het herbevestigen van het doel van de ‘beleidsvisie gebruik recreatiewoningen’ om de functie van de parken om te zetten van recreatie naar wonen met de inzichten en de stand van zaken van nu. Ook vragen we de raad om budget vrij te maken voor de inhuur van een projectleider en externe expertise. Onder leiding van een projectleider kan het proces door.

  11. 2.B.2

    B&W stelt de raad voor:
    1. Akkoord te gaan met de overname in eigendom, onder de voorwaarden uit het bijgevoegde overdrachtsdocument, van een deel van de N460 (Oostkanaalweg tussen 5.53 tot hmp 5.95) en een deel van de N461 (Westkanaalweg gelegen tussen hmp 5.82 en 7.20) in Ter Aar;
    2. In te stemmen met een daarbij horende eenmalige financiële vergoeding van € 249.999,- vanuit de provincie Zuid-Holland richting de gemeente Nieuwkoop.
    Samenvatting: In 2020 hebben gezamenlijk het gemeentelijke verkeers- en vervoersplan (GVVP) vastgesteld. In het GVVP hebben wij diverse verkeerskundige maatregelen opgenomen om het gebiedsvreemd verkeer te weren door Ter Aar. Om deze maatregelen te kunnen gaan uitvoeren is het noodzakelijk om een deel van de Westkanaalweg en Oostkanaalweg in beheer over te nemen van de provincie. De gesprekken die wij de afgelopen jaren hebben gevoerd met de provincie heeft geresulteerd in het voorliggende overdrachtsdocument waarin de belangrijkste voorwaarden tot overname van de weg zijn opgesomd. Wij vragen aan u om akkoord te gaan met deze voorwaarden zodat het eigendom van een deel van de N460 (Oostkanaalweg tussen 5.53 tot hmp 5.95) en een deel van de N461 (Westkanaalweg gelegen tussen hmp 5.82 en 7.20) overgedragen kan worden richting de gemeente.

  12. 2.B.3

    B&W stelt de raad voor de reeds geplande onttrekking van € 280.000 excl. btw uit de Voorziening Wegen (V015) naar voren te halen van 2026 naar 2025 en dit administratief in de begroting laten verwerken.
    Samenvatting: In de periode 2012 t/m 2015 is de Voorweg in Noorden gereconstrueerd, in opdracht van de provincie Zuid-Holland. Onder de weg is een zogeheten palenmatras met een betonconstructie gerealiseerd, om de extreme zettingen van de weg te verhelpen. Doordat zowel provincie als gemeente voor 50% eigenaar zijn van de Voorweg, zijn de kosten ook gelijkmatig verdeeld. Al vrij snel na oplevering van het project ontstonden er scheuren in het wegdek en is er een beroep gedaan op de garantie van de aannemer. De aannemer heeft hierop diverse acties ondernomen, maar de scheurvorming blijft. Onderzoek wijst nu uit dat grootschaligere aanpak benodigd is om de problemen echt te kunnen verhelpen. Bij de voorgestelde aanpak moet het asfalt volledig worden verwijderd en moeten er dilatatievoegen worden gecreëerd. Hierdoor krijgt de betonconstructie ruimte om te krimpen en uit te zetten. De kosten voor het verwijderen en terugbrengen van de deklaag wordt tussen de gemeente en de provincie verrekent, dit conform de afschrijvingstermijn. In het Wegenbeheerplan staat het onderhoud gepland voor 2026.

  13. 2.B.4

    B&W stelt de raad voor:
    1. Vaststellen van het beleids- en beheerplan spelen 2026 – 2030, een leven lang spelen conform gewaarmerkte bijlage het beleids- en beheerplan spelen 2026-2030, een leven lang spelen gedateerd 8-04-2025;
    2. In te stemmen met een éénmalige storting van €50.000 in de voorziening speelvoorziening voor het realiseren van de ambitie: een leven lang spelen;
    3. Vast te stellen de storting in de voorziening speelvoorziening jaarlijks te indexeren via de reguliere P&C cyclus;
    4. Vaststellen van de begrotingswijziging nr. 2025-10.
    Samenvatting: De gemeente Nieuwkoop heeft 127 speelplaatsen met 537 speel- en sporttoestellen. Dit areaal dient te worden onderhouden zodat de speelplaatsen voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Om dit beheer goed te organiseren wordt elke vijf jaar een beleids- en beheerplan spelen opgesteld. Het beleids- en beheerplan zorgt ervoor dat de kinderen en volwassenen een leven lang buiten kunnen spelen en bewegen. Door uitbreiding van het areaal en stijgende kosten van materialen en infrastructurele werkzaamheden zijn de kosten voor het beheer toegenomen. In het beleids- en beheerplan worden het areaal, de nieuwe ambities en de bijhorende financiële middelen beschreven.

  14. 3

    Verzoek aan raadsleden om uiterlijk woensdag 9:00 uur vóór deze bijeenkomst de onderwerpen voor de rondvraag aan te leveren bij de griffie; die worden dan onder dit agendapunt opgenomen.

  15. 4

    Als onderwerpen niet aan bod zijn gekomen schuiven ze door naar de volgende Oriënterende Raad of rechtstreeks naar de Meningsvormende Raad.