- Locatie
Raadszaal Nieuwveen
- Voorzitter
- Bas Oostwouder
- Toelichting
-
Het doel van deze Oriënterende Raad is om informatie te verzamelen door het stellen van vragen aan het college van B&W, inwoners / belanghebbenden en/of stakeholders.
Agendapunten
-
1Opening
-
2
Insprekers moeten zich uiterlijk 8 uur van te voren - het liefst eerder - aanmelden via griffier@nieuwkoop.nl. Inspreken kan gedurende maximaal vijf minuten over elk onderwerp, ongeacht of het wel of niet op de agenda van deze Oriënterende Raad staat. Bij meer dan zes insprekers wordt de spreektijd ingekort. Het wordt aanbevolen om vooraf via de griffie de spreektekst aan te leveren en te bedenken wat de belangrijkste boodschap aan de raad is voor als de voorzitter verzoekt af te ronden. De vergadering wordt live uitgezonden en is later ook terug te zien. Insprekers komen dus in beeld. Terugkijken kan via www.raadnieuwkoop.nl.
De raadvoorstellen waarvoor zich insprekers hebben aangemeld worden als eerste behandeld.
Na het gesprek met de inspreker, schuiven de portefeuillehouder (burgemeester en/of wethouder) en eventueel uitgenodigde stakeholders aan. Aan stakeholders stelt de raad vragen om inzichtelijk te krijgen hoe zij (vanuit hun expertise) tegen het raadsvoorstel aankijken. Aan de portefeuillehouder stelt de raad 'politieke' vragen. Politieke vragen zijn vragen om helder te krijgen waarom bepaalde (politieke) keuzes zijn gemaakt en die als doel hebben uiteindelijk een standpunt te vormen omtrent het voorstel. Technische vragen - dat wil zeggen vragen naar feiten of verduidelijkingsvragen - worden niet beantwoord tijdens de Oriënterende Raad, maar worden altijd schriftelijk afgedaan.
Iedere fractie kan maximaal twee vragen stellen. Fracties worden verzocht zich te beperken met vervolgvragen. Als iedere fractie geweest is, kan bezien worden of er nog technische vragen zijn.
-
2.A
De definitieve verdeling van bespreek en niet-bespreekstukken wordt bepaald door agendacommissie op 2 oktober 2025.
Over deze raadsvoorstellen vergadert de raad in deze Oriënterende Raad niet. Ze komen wel volgende week aan bod in de Meningsvormende Raad en in de Besluitvormende Raadsvergadering (over drie weken). Als inwoner of anderszins belanghebbende kunt u echter gewoon over deze raadsvoorstellen inspreken tijdens deze OR.
-
2.A.1
B&W stelt de raad voor:
1. Vaststellen verplaatsing grens van de bebouwde kom van Noordeinde op de straat Noordeinde in noordelijke richting met circa 25 meter, zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende kaart;
2. Vaststellen verplaatsing grens van de bebouwde kom van Noordeinde op de straat Noordeinde in zuidelijke richting met circa 25 meter, zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende kaart;
3. Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland te verzoeken op grond van artikel 27, tweede lid, van de Wegenwet, deze gewijzigde komgrens vast te stellen.
Samenvatting: In 2026/2027 wordt de straat Noordeinde in Noordeinde heringericht met snelheidsremmende maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Om deze maatregelen effectiever te maken, worden de bebouwde komgrenzen aan de noord- en zuidzijde van de straat Noordeinde van de kern Noordeinde aangepast.Bijlagen
-
2.A.2
B&W stelt de raad voor:
1. Het van rechtswege vervallen van het voorkeursrecht (gevestigd met het raadsbesluit van 22 september 2022 op de percelen, kadastraal bekend gemeente Ter Aar, sectie A, nummers 6420, 6421 en 7526) formeel te verklaren en vast te leggen door middel van dit raadsbesluit.
Samenvatting: Bij raadsbesluit van 22 september 2022 heeft de raad een voorkeursrecht gevestigd op een aantal percelen, kadastraal bekend gemeente Ter Aar, sectie A, nummers 6420, 6421 en 7526. Op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten geldt voor dit recht een wettelijke termijn van drie jaar. Deze termijn is per 24 september 2025 verstreken, waardoor het voorkeursrecht van rechtswege is vervallen. Om het voorkeursrecht in de openbare registers van het Kadaster door te halen, is een ‘Vervallenverklaring’ nodig van het bevoegde bestuursorgaan (de gemeenteraad).Bijlagen
-
2.A.3
B&W stelt de raad voor:
1. Het van rechtswege vervallen van het voorkeursrecht (gevestigd met het raadsbesluit van 22 september 2022 op de percelen, kadastraal bekend gemeente Ter Aar, sectie B, nummers 2286, 3552, 3882, 3998, 4000, 4074, 4239, 4240 en 5126) formeel te verklaren en vast te leggen door middel van dit raadsbesluit.
Samenvatting: Bij raadsbesluit van 22 september 2022 heeft de gemeenteraad een voorkeursrecht gevestigd op een aantal percelen, kadastraal bekend gemeente Ter Aar, sectie B, nummers 2286, 3552, 3882, 3998, 4000, 4074, 4239, 4240 en 5126. Op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten geldt voor dit recht een wettelijke termijn van drie jaar. Deze termijn is per 24 september 2025 verstreken, waardoor het voorkeursrecht van rechtswege is vervallen. Om het voorkeursrecht in de openbare registers van het Kadaster door te halen, is een ‘Vervallenverklaring’ nodig van het bevoegde bestuursorgaan (de gemeenteraad).Bijlagen
-
2.A.4
Onder voorbehoud van bespreking in het college van B&W, stukken volgen later.
-
2.B
De definitieve verdeling van bespreek en niet-bespreekstukken wordt bepaald door agendacommissie op 2 oktober 2025.
-
2.B.1
B&W stelt de raad voor:
1. De programmabegroting 2026-2029 vast te stellen en daarmee:
a. De financiële begroting 2026, inclusief de mutaties in de reserves en de investeringen;
b. De begroting 2027-2029 in meerjarenperspectief.
2. Af te wijken van de Financiële Verordening 2023 op de in artikel 4, lid 3 bepaalde omvang van de post voor onvoorziene uitgaven.
Samenvatting: Het college van Burgemeester en Wethouders presenteert de programmabegroting 2026-2029 en stelt aan de raad voor deze vast te stellen. Deze begroting is opgesteld op basis van de Kadernota 2026-2029.
Bespreking programmabegroting 2025-2028 in de volgende vier programma's:
- Ruimtelijke ontwikkeling
- Ruimtelijk beheer
- Sociaal Domein
- Alle rest, waaronder Bestuur & dienstverlening en Algemene dekkingsmiddelen
Bijlagen
-
2.B.2
B&W stelt de raad voor:
1. Het Gemeentelijk Rioleringsplan Nieuwkoop 2026-2030 vast te stellen;
2. De komende planperiode de rioolheffing jaarlijks met EUR 3,50 te verhogen en te indexeren, wat standaard ieder jaar wordt meegenomen;
3. De nieuwe afschrijvingstermijn vast te stellen, namelijk;
- Vrijvervalriolen 70 jaar
4. De financiële (budget neutrale) consequenties van het Gemeentelijk Rioleringsprogramma Nieuwkoop 2026-2030 mee te nemen in de Kadernota 2027 (jaarschijf 2026-2030).
Samenvatting: De eerder geldende Wet milieubeheer en Waterwet zijn per 1 januari 2024 opgegaan in de Omgevingswet. De Omgevingswet beschrijft echter dezelfde gemeentelijke zorgplichten die eerder ook golden. Ook is een onderbouwing nodig voor de rioolheffing die we verhalen op onze bewoners. Daarom maken wij opnieuw een GRP. Met dit GRP vertalen wij een aantal ambities uit de omgevingsvisie Nieuwkoop tot een praktisch werkplan voor het thema water en riolering. Met dit voorstel wordt u een nieuw Gemeentelijk rioleringsplan voor de periode 2026 t/m 2030 aangeboden.Bijlagen
-
3
Verzoek aan raadsleden om uiterlijk woensdag 9:00 uur vóór deze bijeenkomst de onderwerpen voor de rondvraag aan te leveren bij de griffie; die worden dan onder dit agendapunt opgenomen.
-
4
Als onderwerpen niet aan bod zijn gekomen schuiven ze door naar de volgende Oriënterende Raad of rechtstreeks naar de Meningsvormende Raad.