Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Oriënterende raad

donderdag 27 november 2025

20:00 - 22:00
Locatie

Raadszaal Nieuwveen

Voorzitter
Remco Hendriks
Toelichting

Het doel van deze Oriënterende Raad is om informatie te verzamelen door het stellen van vragen aan het college van B&W, inwoners / belanghebbenden en/of stakeholders.


Deze Oriënterende Raad bevat ook de meningsvormende bespreking van de zienswijze herziening provinciaal omgevingsbeleid. De oriënterende bespreking - het verzamelen van informatie door het stellen van vragen aan het college van B&W, inwoners / belanghebbenden en/of stakeholders - vond een week eerder plaats op 20 november.

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2

    Aan deze agenda is op 25-11 17.30 uur de tekst van de 80% versie van de conceptzienswijze toegevoegd en op 26-11 een nieuwe concept versie. Het raadsvoorstel zal nog niet gereed zijn. Dat komt mogelijk pas vlak voor de extra Besluitvormende Raadsvergadering van 4 december over dit onderwerp. De stukken van de provincie waarop gereageerd kan worden zijn al wel openbaar en vindt u op https://pzh.notubiz.nl/modules/1/ingekomen\_stukken/view (bij 20 oktober). Het zijn lijvige documenten. De volgende vier documenten zijn volgens ons het meest relevant voor de raad:

    • Ontwerp Nota van Motivering herziening omgevingsbeleid 2025.pdf
    • Omgevingsvisie na vaststelling herziening omgevingsbeleid 2025 (service document) (-zie renvooi-versie voor veranderingen)
    • ServicedocumentOmgevingsprogramma.pdf (zie document ontwerp wijziging voor de veranderingen)
    • Ontwerp wijziging Zuid-HollandseOmgevingsverordening herziening omgevingsbeleid -
      Deze documenten zijn als bijlage toegevoegd.

    Aangeleverde discussiepunten D66:

    1. 3-ha locatie woningbouw nabij Langeraar
    2. 30 i.p.v. 33% sociale huurwoningen
    3. Groenblauwe dooradering: voorkomen snippernatuur
    4. RES 1.0: alle gemeenten in de regio moeten hun verantwoordelijkheid nemen
      Aangeleverd discussiepunt VVD:
      5. Hoe kunnen wij (= gemeenteraad in samenspraak met B&W) de provinciale visie SANE (Samenhangende Aanpak Natuur en Economie) lokaal goed en verantwoord ‘laten landen’ ?
      Aangeleverd discussiepunt CDA:
      6. Gezondheid voor onze inwoners (zie artikel in AD vanmorgen over windturbines bij Dronten)
      Aangeleverd discussiepunt Natuurlijk Nieuwkoop:


    7. Zienswijze tekst t.a.v. windclusters in K&B [Zoekgebied 1 en 2 voor windenergie (IA.01.HR en IA.02.HR]

    Bijlagen

  3. 3

    Insprekers moeten zich uiterlijk 8 uur van te voren - het liefst eerder - aanmelden via griffier@nieuwkoop.nl. Inspreken kan gedurende maximaal vijf minuten over elk onderwerp, ongeacht of het wel of niet op de agenda van deze Oriënterende Raad staat. Bij meer dan zes insprekers wordt de spreektijd ingekort. Het wordt aanbevolen om vooraf via de griffie de spreektekst aan te leveren en te bedenken wat de belangrijkste boodschap aan de raad is voor als de voorzitter verzoekt af te ronden. De vergadering wordt live uitgezonden en is later ook terug te zien. Insprekers komen dus in beeld. Terugkijken kan via www.raadnieuwkoop.nl.


    De raadvoorstellen waarvoor zich insprekers hebben aangemeld worden als eerste behandeld, maar na de meningsvormende bespreking van het raadsvoorstel Zienswijze herziening provinciaal omgevingsbeleid.
    Na het gesprek met de inspreker, schuiven de portefeuillehouder (burgemeester en/of wethouder) en eventueel uitgenodigde stakeholders aan. Aan stakeholders stelt de raad vragen om inzichtelijk te krijgen hoe zij (vanuit hun expertise) tegen het raadsvoorstel aankijken. Aan de portefeuillehouder stelt de raad 'politieke' vragen. Politieke vragen zijn vragen om helder te krijgen waarom bepaalde (politieke) keuzes zijn gemaakt en die als doel hebben uiteindelijk een standpunt te vormen omtrent het voorstel. Technische vragen - dat wil zeggen vragen naar feiten of verduidelijkingsvragen - worden niet beantwoord tijdens de Oriënterende Raad, maar worden altijd schriftelijk afgedaan.


    Iedere fractie kan maximaal twee vragen stellen. Fracties worden verzocht zich te beperken met vervolgvragen. Als iedere fractie geweest is, kan bezien worden of er nog technische vragen zijn.

  4. 3.A

    De definitieve verdeling van bespreek en niet-bespreekstukken is bepaald door agendacommissie op 6 november 2025.


    Over deze raadsvoorstellen vergadert de raad in deze Oriënterende Raad niet. Ze komen wel volgende week aan bod in de Meningsvormende Raad en in de Besluitvormende Raadsvergadering (over drie weken). Als inwoner of anderszins belanghebbende kunt u echter gewoon over deze raadsvoorstellen inspreken tijdens deze OR.

  5. 3.A.1

    B&W stelt de raad voor:


    1. De Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Nieuwkoop, Omgevingsdienst West-Holland 2025 vast te stellen, conform de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte bijlage.


    Samenvatting: Bij de 13e wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst West-Holland is de verwijzing naar de Regionale commissie bezwaarschriften Leidse Regio om juridisch-technische reden komen te vervallen. Met dit voorstel wordt de instelling van de Bezwaarschriftencommissie voor de ODWH-milieutaken gebaseerd op de juiste wettelijke grondslag, artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht. Het aanwijzen van een adviescommissie voor bezwaarschriften wordt geregeld in een verordening. De gemeenteraad stelt verordeningen vast.

  6. 3.A.2

    Voorgesteld wordt te besluiten:


    1. Aan alle raadsleden en fractieassistenten vanaf het begin van de nieuwe raadsperiode na de gemeenteraadsverkiezingen 18 maart 2026 een notebook in bruikleen van de gemeente te geven;
    2. De gemeente zorgt voor een veilige inrichting in dezelfde streng beveiligde omgeving die voor de ambtelijke organisatie is ingezet, en door middel van de aanschaf van Microsoft Office E5 licenties en levert voor alle gebruikers een @raadnieuwkoop.nl mailadres en een OneDrive omgeving.
    3. Het beheer uitbesteden aan hetzelfde bedrijf dat voor de ambtelijke organisatie de opdracht heeft verworven en vanaf het begin de beheerperiode gelijk op te laten lopen met de contracttermijn die de ambtelijke organisatie heeft afgesloten.
    4. Niet aan te besteden, omdat het gaat om een uitbreiding van een bestaande contract voor het beheer van de ICT middelen van de gemeentelijke organisatie. Bij een volgende aanbesteding van ICT middelen alles tegelijkertijd uitvragen.
    5. a. Het investeringskrediet van € 50.000 en de € 21.000 structurele lasten voor de bovenstaande besluitpunten op te nemen in het ICT-beheerplan 2027-2030.
    b. De financiële gevolgen te verwerken in de kadernota 2027.
    6. Te schrappen artikel 5 lid 3 van de verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning.


    Samenvatting: Om raadswerk te kunnen uitvoeren hebben raadsleden ICT-middelen nodig. De gemeente moet daarbij voldoen aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), het Nationaal Cyber Security Center (NCSC), de Network and Information Security Directive 2 (NIS2) en aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

  7. 3.A.3

    Voorgesteld wordt te besluiten:


    1. De formatie van de griffie per 2026 tijdelijk uit te breiden, door de formatie van de functie raadsassistent te verhogen van 0,67 fte naar een bandbreedte van minimaal 0,78 fte en maximaal 0,89 fte, waarbij wordt vastgesteld dat uitbreiding van de formatie noodzakelijk is, maar de exacte omvang hiervan nog nader moet worden bezien en vastgesteld in afstemming tussen de griffier en de nieuwe raadsassistent.
    2. De hiermee gemoeide personeelslasten incidenteel te dekken binnen het totaal van personeelslasten, waarna zodra meer zicht bestaat op de feitelijk benodigde urenomvang de structurele dekking wordt betrokken bij de besluitvorming in de Kadernota 2027.



    Samenvatting: De huidige raadsassistent heeft een 24 uurs werkweek. Door haar aangekondigde vertrek ontstaat er een vacature. Met een uitbreiding naar een 32 uurs werkweek is er meer ruimte om extra administratieve en organisatorische werkzaamheden voor de gemeenteraad te verrichten.


    NB: Op 10 november 2025 is een nieuwe versie van dit raadsvoorstel hier geplaatst (met ander dekkingsvoorstel)

  8. 3.A.4

    De werkgeverscommissie stelt de raad voor het volgende te besluiten:


    1. De instructie griffier Nieuwkoop 2025, conform bijgaande en als zodanig gewaarmerkte bijlage, vast te stellen.


    Samenvatting: De huidige instructie voor de griffier Nieuwkoop is uit 2020 en is aan vernieuwing toe. Begin 2025 heeft de VNG een nieuw model voor een instructie opgesteld. Voorstel is de model-instructie van de VNG grotendeels over te nemen en de voorgelegde instructie voor de griffier van de gemeente Nieuwkoop 2025 vast te stellen. De instructie uit 2020 vervalt.

  9. 3.A.5

    B&W stelt de raad voor:
    1. De 10e verordening tot wijziging van de Verordening Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2015 vast te stellen, conform bijgaande en als zodanig gewaarmerkte bijlage.


    Samenvatting: In de Verordening Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2015 is het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en de Jeugdwet op integrale wijze vastgelegd.
    Als gevolg van een aantal wetswijzingen en uitspraken van de Centrale Raad van Beroep zijn wijzigingen in de verordening noodzakelijk. Het betreft hier de 10e wijziging.

  10. 3.A.6

    B&W stelt de raad voor:
    1. De begrotingswijziging 2025-19 vast te stellen en meerjarig begrotingswijziging 2026-1 en daarbij:


    a. De financiële gevolgen voor de begroting 2025 en de begroting 2026 en meerjarig zoals opgenomen in de begrotingswijzigingen;
    b. De budgetoverhevelingen van 2025 naar 2026/2027.
    c. Actualisatie kredieten en nieuw krediet voor de Voorweg


    2. Voor de jaren 2025, 2026 en 2027 af te wijken van de waarderingsgrondslag voor de Wethouderspensioensvoorziening. De voorziening te waarderen ter hoogte van de door het Ministerie van binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties geprognotiseerd benodigde vermogen voor inbreng bij het ABP op 1 januari 2028.
    3. In te stemmen met de nieuwe bestemmingsreserve afgesloten grondexploitaties.


    Samenvatting: Het college informeert de raad over de voortgang van de in de begroting 2025 vastgestelde budgetten. In de begrotingswijziging worden budget over- en onderschrijdingen vóór het einde van het jaar door de raad bekrachtigd. Het gaat met name om overschrijdingen die anders tot begrotingsonrechtmatigheden bij de jaarrekening zouden kunnen leiden. Tevens worden de effecten van de septembercirculaire voor het begrotingsjaar 2025 verwerkt. Tot slot worden de gewenste budgetoverhevelingen voorgelegd. De financieel technische wijzigingen zullen middels een begrotingswijziging worden verwerkt.

  11. 3.A.7

    B&W stelt de raad voor:
    1. De wijzigingen van de artikelen van de Verordening controle financiële beheer en organisatie gemeente Nieuwkoop 2023 vast te stellen conform bijgevoegde bijlage.
    2. Het controleprotocol gemeente Nieuwkoop 2023-2026, geactualiseerd in 2025, vast te stellen.
    3. De verantwoordingsgrens voor de rechtmatigheidsverantwoording vast te stellen op 2% van de totale lasten, exclusief de toevoegingen aan reserves.


    Samenvatting: In verband met de wijzigingen van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) 2025 veranderen de mogelijke goedkeuringstolerantie voor de jaarrekeningcontrole, de verantwoordingsgrens voor de rechtmatigheidsverantwoording, en hun omvangsbasis. Hierdoor moeten de controleverordening en het controleprotocol aangepast worden.

  12. 3.A.8

    Dit voorstel heeft al voorgelegen in de vorige raadscyclus, maar werd tijdens de Besluitvormende Raadsvergadering van 13 november (op verzoek van Samen Beter Nieuwkoop) van de agenda verwijderd. De raad vond verdere onderlinge beraadslaging (meningsvormende raad op 4 december) toch gewenst alvorens een besluit genomen kon worden.


    B&W stelt de raad voor:
    1. Vaststellen verplaatsing grens van de bebouwde kom van Noordeinde op de straat Noordeinde in noordelijke richting met circa 25 meter, zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende kaart;
    2. Vaststellen verplaatsing grens van de bebouwde kom van Noordeinde op de straat Noordeinde in zuidelijke richting met circa 25 meter, zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende kaart;
    3. Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland te verzoeken op grond van artikel 27, tweede lid, van de Wegenwet, deze gewijzigde komgrens vast te stellen.


    Samenvatting: In 2026/2027 wordt de straat Noordeinde in Noordeinde heringericht met snelheidsremmende maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Om deze maatregelen effectiever te maken, worden de bebouwde komgrenzen aan de noord- en zuidzijde van de straat Noordeinde van de kern Noordeinde aangepast.

  13. 3.B

    De definitieve verdeling van bespreek en niet-bespreekstukken is bepaald door agendacommissie op 6 november 2025.

  14. 3.B.1a

    B&W stelt de raad voor:
    1. Af te wijken van de woningbouwprojectplanning, die onderdeel is van de strategische koers gebiedsontwikkeling 2024-2040;
    2. Op basis van een integrale visie op het gebied van woningbouw, maatschappelijke voorzieningen voor het dorp Zevenhoven de locaties 't Trefpunt, de Vlijt en de Stationsweg prioriteit te geven;
    3. De locatie Achterweg te Nieuwkoop vanaf 2030 in ontwikkeling te nemen;
    4. Een voorbereidingskrediet van € 315.000,00 beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van de projecten te Zevenhoven en de lasten te dekken uit de toekomstige opbrengsten van de grondexploitatie.


    Samenvatting: De woningbouwopgave van Nieuwkoop blijft onverminderd groot en vraagt om keuzes in de prioritering van op te starten woningbouwprojecten. Bij deze prioritering spelen snelheid, kansrijkheid en volume een rol, conform de ambities uit het coalitieprogramma ‘Aan de slag met Nieuwkoop – met lef uitvoeren’.
    In verband met deze prioritering stelt het college voor om in plaats van de ontwikkeling van de complexe locatie Achterweg te Nieuwkoop voorrang te geven aan de ontwikkeling van de locatie 't Trefpunt te Zevenhoven. Hiermee  ontstaat een kans voor een integrale ontwikkeling op basis van een samenhangende visie waarin de brede opgave van Zevenhoven en Noordeinde op het gebied van woningbouw en maatschappelijke voorzieningen. Naast de locatie van ’t Trefpunt zijn de locaties de Vlijt en de locatie Stationsweg onderdeel van deze integrale visie.
     
    Voor de bespreking van dit raadsvoorstel is ook een stakeholders uitgenodigd waarmee de raad graag in gesprek gaat. Het gesprek met stakeholders is bedoeld om inzichtelijk te krijgen hoe hij (vanuit zijn expertise) tegen het raadsvoorstel aankijkt.

  15. 3.B.2

    B&W stelt de raad voor:
    1. Af te zien van het adviesrecht over de omgevingsvergunning(en) voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (bopa) voor fase 1 (de Vlinderlocatie en het Stationsgebouw) van het project Dorpshart Ter Aar.


    Samenvatting: Uw raad heeft met het aannemen van de motie van 8 mei 2025 ‘Masterplan Ter Aar houdt koers de wens uitgesproken de ontwikkeling van fase 1 van het Dorpshart Ter Aar te versnellen. Fase 1 omvat de Vlinderlocatie en het stationsgebouw. Versnelling in deze fase van het project is mogelijk wanneer u besluit af te zien van het adviesrecht.

  16. 3.B.3

    B&W stelt de raad voor:


    1. Het beleid- en beheerplan Wegen 2026-2030 d.d. 01-01-2026 vast te stellen;
    2. De investeringen en de storting in de voorziening jaarlijks te indexeren via de reguliere P&C- cyclus;
    3. Onderhoud wegen, conform het beleid- en beheerplan 2026-2030, vast te stellen op kwaliteitsniveau B.
    4. Begrotingswijziging 2026-02 vast te stellen.
    5. De Nieuwe afschrijvingstermijnen op basis van levensduur vast te stellen:
    Wegconstructie met ondergrond klei 60 jaar
    Wegconstructie met ondergrond veen 30 jaar


    Samenvatting: In het beleid- en beheerplan Wegen wordt inzicht gegeven op welke manier invulling gegeven wordt aan het wegbeheer in de planperiode 2026-2030. Ook borgt het de financiën ten behoeve van de uitvoering van het wegbeheer. Met het vaststellen van het beheerplan kan invulling gegeven worden aan de implementatie van het plan en de uitvoering van het wegonderhoud in de jaren 2026-2030.

  17. 3.B.4

    B&W stelt de raad voor:


    1. te besluiten geen minimumbedrag voor de ontheffing en vermindering meer op te nemen in de belastingverordeningen;
    2. te besluiten tot vaststelling van de vermelde en bijgesloten belastingverordeningen en tarieventabellen:


    a) Verordening op de heffing en invordering van onroerende zaak belastingen 2026;
    b) Verordening op de heffing en invordering van rioolheffing 2026;
    c) Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing 2026;
    d) Verordening op de heffing en de invordering van belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten 2026;
    e) Verordening op de heffing en invordering van begraafplaatsrechten 2026 en de tarieventabel begraafplaatsrechten 2026;
    f) Verordening op de heffing en invordering van leges 2026 en de tarieventabel leges 2026;
    g) Verordening op de heffing en invordering van forensenbelasting 2026;
    h) Verordening op de heffing en invordering van marktgelden 2026;
    i) Verordening op de heffing en invordering van standplaatsrechten 2026;
    j) Verordening op de heffing en invordering van verblijfsbelasting 2026;
    k) Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen 2026.


    Samenvatting: Om uitvoering te geven aan de begroting 2026-2029, worden de belastingverordeningen 2026 ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden. De gemeenteraad is op grond van de Gemeentewet bevoegd tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van een gemeentelijke belasting. Op grond van de Financiële verordening 2023 doet het college de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor de belastingen, de rioolheffing en afvalstoffenheffing, leges, rechten en tarieven.

  18. 4

    Verzoek aan raadsleden om uiterlijk woensdag 9:00 uur vóór deze bijeenkomst de onderwerpen voor de rondvraag aan te leveren bij de griffie; die worden dan onder dit agendapunt opgenomen.


    VVD heeft een vragen aangekondigd over voortgang Papenhof (zie bijlage)

  19. 5

    Als onderwerpen niet aan bod zijn gekomen schuiven ze door naar de volgende Oriënterende Raad of rechtstreeks naar de Meningsvormende Raad.