Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Oriënterende raad

donderdag 9 januari 2025

20:00 - 22:00
Locatie

Raadszaal Nieuwveen

Voorzitter
Bas Oostwouder
Toelichting

Het doel van deze Oriënterende Raad is om informatie te verzamelen door het stellen van vragen aan het college van B&W, inwoners / belanghebbenden en/of experts.

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2

    Insprekers kunnen gedurende maximaal vijf minuten inspreken over raadsvoorstellen die op de agenda staan, ongeacht of ze als bespreekstuk of niet-bespreekstuk zijn aangemerkt. Bij meer dan zes insprekers wordt de spreektijd ingekort. Het wordt aanbevolen om vooraf via de griffie de spreektekst aan te leveren en te bedenken wat de belangrijkste boodschap aan de raad is (voor als de voorzitter verzoekt af te ronden). Bovendien is het voor insprekers nuttig om te weten dat de vergadering live wordt uitgezonden en later ook is terug te zien via www.raadnieuwkoop.nl. Insprekers moeten zich uiterlijk 8 uur van te voren aanmelden via griffier@nieuwkoop.nl (liever al eerder). Insprekers over andere onderwerpen dan de raadsvoorstellen die vanavond op de agenda staan, kunnen terecht op het Inloopspreekuur dat vóór deze Oriënterende Raad plaatsvindt (van 19:00 tot 20:00 uur in de hal van het gemeentehuis).


    De raadvoorstellen waarvoor zich insprekers hebben aangemeld worden als eerste behandeld.


    Na het gesprek met de inspreker, schuiven de portefeuillehouder (burgemeester en/of wethouder) en eventueel uitgenodigde stakeholders aan. Aan stakeholders stelt de raad vragen om inzichtelijk te krijgen hoe zij (vanuit hun expertise) tegen het raadsvoorstel aankijken. Aan de portefeuillehouder stelt de raad 'politieke' vragen. Politieke vragen zijn vragen om helder te krijgen waarom bepaalde (politieke) keuzes zijn gemaakt en die als doel hebben uiteindelijk een standpunt te vormen omtrent het voorstel. Technische vragen - vragen naar feiten of verduidelijkingsvragen - worden niet beantwoord tijdens de Oriënterende Raad, maar worden altijd schriftelijk afgedaan.


    Iedere fractie kan maximaal twee vragen stellen. Fracties worden verzocht zich te beperken met vervolgvragen. Als iedere fractie geweest is, kan bezien worden of er nog technische vragen zijn.

  3. 2.A

    De verdeling van bespreek en niet-bespreekstukken is op 17 december bepaald door de agendacommissie.
    Over deze raadsvoorstellen vergadert de raad in deze Oriënterende Raad niet. Ze komen volgende week aan bod in de Meningsvormende Raad en in de Besluitvormende Raadsvergadering (over drie weken). Als inwoner kunt u echter gewoon over deze raadsvoorstellen inspreken tijdens deze OR.

  4. 2.A.1

    B&W stelt de raad voor (1) Een budget van € 125.000 beschikbaar te stellen voor het herinrichten van het dorpsplein in Zevenhoven ten laste van de reserve ‘inrichting openbare ruimte in en rondom centra’ (2) Begrotingswijziging 2025-06 vast te stellen.


    Samenvatting: In het Collegeprogramma ‘Aan de slag met Nieuwkoop’ zijn vijf thema’s benoemd. Dit raadsvoorstel raakt de thema’s ‘sterke en vitale dorpen’ en ‘bloeiende economie’. In 2024 is de supermarkt in Zevenhoven overgenomen door de Coöperatie Dorpsbelang Zevenhoven-Noordeinde U.A. Zij zijn met ons in gesprek gekomen om het dorpsplein levendig en bloeiend te krijgen. Waarbij het uitgangspunt ‘meer groen’ is. Hiervoor zijn al diverse ideeën vanuit de betrokkenen (dorpsbelang en inwoners) ontvangen. In het beheerplan Wegen is er voor de afgelopen en komende beheerperiode geen rekening gehouden met dit dorpsplein. De wijzigingen betreffen, nieuwe straatklinkers, nieuw speelelement en meer groen, waaronder ook verticaal groen. Dit raadsvoorstel betreft het goedkeuren van het budget dat hiervoor nodig is.

  5. 2.A.2

    B&W stelt de raad voor:
    1. Het beleids- en beheerplan 2025-2029 vast te stellen, conform bijbehorende en als zodanig gewaarmerkte bijlage
    2. De investeringen en de storting in de voorziening jaarlijks te indexeren via de reguliere P&C-cyclus
    3. BGW (begrotingswijziging) 2025-08 vast te stellen.


    Samenvatting: De gemeente Nieuwkoop is eigenaar van ca. 125 km water met bijbehorende elementen zoals beschoeiing en stuwen. Dit areaal dient te worden onderhouden zodat het water blijft voldoen aan de diverse functies en waarmee wij blijven voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Om dit beheer efficiënt en planmatig goed te organiseren wordt elke vijf jaar een beleids- en beheerplan waterpartijen opgesteld. Het beheerplan is gebaseerd op de minimale inzet, zodat we voldoen aan de wettelijke eisen. De toename in kosten zijn voornamelijk te herleiden naar aangescherpte milieuregels waardoor het verwerken van bagger duurder is geworden. Daarbij zijn de kosten voor arbeid en materiaal de afgelopen 5 jaar fors toegenomen (indexatie). In dit plan worden het areaal, de nieuwe ambities en de bijhorende financiële middelen beschreven.

  6. 2.B

    De verdeling van bespreek en niet-bespreekstukken is op 17 december bepaald door de agendacommissie.

  7. 2.B.1

    B&W stelt de raad voor :
    1. Positief te adviseren over het verlenen van de gevraagde omgevingsvergunning voor het realiseren van 18 flexwoningen voor een periode van 15 jaar, met de daarbij behorende ontsluitingsweg, parkeervoorzieningen en water- en groenvoorzieningen, waaronder een beschoeiing, en het graven van compensatiewater op de kadastrale percelen AAR00B2539, AAR00B2540, AAR00B3877, AAR00B3879 en AAR00B4073 aan de Oostkanaalweg in Ter Aar.
    2. Dit positieve advies als volgt te motiveren: “Onze raad vindt het wenselijk om medewerking te verlenen aan de gevraagde afwijking en het realiseren van 18 flexwoningen op de percelen aan de Oostkanaalweg in Ter Aar toe te staan, omdat de bouw van flexwoningen op deze locatie op korte termijn kan zorgen voor verlichting van de druk op de woningmarkt in afwachting van de woningbouwontwikkeling van het hele gebied Ter Aar Noordoost. Hierbij heeft het college meegewogen dat er voorafgaand aan de vergunningaanvraag participatie heeft plaatsgevonden en dat, doordat belanghebbenden bij de uitgebreide voorbereidingsprocedure zienswijzen kunnen indienen, de belangen van belanghebbenden uiterst zorgvuldig afgewogen worden.”


    Samenvatting: Het college van burgemeester en wethouders is voornemens een ontwerp van een omgevingsvergunning ter inzage te leggen voor het realiseren van 18 flexwoningen voor een periode van 15 jaar, met de daarbij behorende ontsluitingsweg, parkeervoorzieningen en water- en groenvoorzieningen, waaronder een beschoeiing, en het graven van compensatiewater op een voormalig volkstuincomplex aan de Oostkanaalweg in Ter Aar. Voor deze vergunningaanvraag heeft de gemeenteraad een verzwaard adviesrecht. Dit betekent dat het gemotiveerde advies dat de raad geeft over het wel of niet verlenen van de gevraagde omgevingsvergunning, door het college moet worden opgevolgd. Met dit voorstel vraagt het college de gemeenteraad om positief te adviseren over het verlenen van de gevraagde omgevingsvergunning.

  8. 2.B.2

    B&W stelt de raad voor:
    1. De beleidsvisie Arbeidsmigranten gemeente Nieuwkoop (versie 27 november 2024) vast te stellen.
    2. Voor 2025 € 200.000 (2 fte) beschikbaar te stellen om aan de slag te gaan met het op orde brengen van de basis en dit bedrag te dekken ten laste van het begrotingssaldo 2025.
    3. Begrotingswijziging nr. 2025-04 vast te stellen.


    Samenvatting: In Nieuwkoop wonen en werken arbeidsmigranten. Op verschillende gemeentelijke beleidsterreinen hebben wij taken die (ook) arbeidsmigranten raken. Daarnaast levert de aanwezigheid van arbeidsmigranten en het stijgende aantal, nieuwe vragen op. Landelijk onderzoek laat zien dat er nieuw beleid en gerichte maatregelen nodig zijn om te zorgen voor aanvaardbare werk-, woon- en leefomstandigheden. Daarnaast is het van belang dat we in onze gemeente misstanden tegengaan, zowel die waarvan arbeidsmigranten slachtoffer kunnen zijn (zoals arbeidsuitbuiting, ongeschikte woonomstandigheden, etc.), als overlast in wijken als gevolg van overbewoning, leefwijze, cultuurverschillen of onaangepast gedrag. In de ‘Beleidsvisie arbeidsmigranten gemeente Nieuwkoop’ is uitgewerkt welke uitgangspunten we voor ons beleid hanteren, wat we willen bereiken en hoe onze aanpak er in hoofdlijnen uitziet. Om daarmee een integraal kader vast te stellen voor de gemeentelijke aanpak rondom arbeidsmigranten.

  9. 2.B.3

    B&W stelt de raad voor (1) Het Evenementenbeleid 2025 gemeente Nieuwkoop vast te stellen (2) Het beleid in werking te laten treden op de dag na bekendmaking.


    Samenvatting: Omdat er voor inwoners, organisatoren en de gemeente veel komt kijken bij het organiseren van een evenement is een duidelijk en actueel evenementenkader wenselijk. Het periodiek updaten van het evenementenbeleid is ook opgenomen in het door de raad vastgestelde Beleidsplan Veiligheid en Handhaving 2023-2026. Het beleidsontwikkelingstraject ving aan met de raadsbrief ‘Start actualisatie Evenementenbeleid gemeente Nieuwkoop’ d.d. 24 oktober 2023. In deze “Startnotitie” is inzicht gegeven in de uitgangspunten, de planning, de te betrekken partners en de communicatie-/participatieaspecten. Na het uitgebreide traject van evalueren, analyseren en reflecteren op het bestaande beleid en de uitkomsten van de twee consultatierondes is het nieuwe Evenementenbeleid uitgewerkt.

  10. 2.B.4

    B&W stelt de raad voor kennis te nemen van de evaluatie van het Duurzaamheidsprogramma 2021-2024 (bijlage 3) en daarnaast het volgende te besluiten:
    1. Het Duurzaamheidsprogramma gemeente Nieuwkoop 2025-2028 vast te stellen
    2. De voortgang van het Duurzaamheidsprogramma gemeente Nieuwkoop 2025-2028 na twee jaar te evalueren en de gemeenteraad hierover te informeren
    3. Een bedrag van €100.000 uit de reserve Duurzaamheid te onttrekken ten behoeve van de ‘Subsidieregeling Duurzaamheid’
    4. Begrotingswijziging 2025-07 vast te stellen.


    Samenvatting: In 2020 is het ‘Beleidskader Duurzaamheid gemeente Nieuwkoop’ vastgesteld. In dit kader zijn doelstellingen en ambities opgenomen voor een klimaatneutraal Nieuwkoop in 2050. Om uitvoering te geven aan de doelstellingen en ambities uit het beleidskader is het Duurzaamheidsprogramma 2025-2028 opgesteld. Dit programma is een actualisatie van het Duurzaamheidsprogramma 2021-2024. Het uitgangspunt van het Duurzaamheidsprogramma 2025-2028 is de evaluatie van het programma van 2021-2024. In de afgelopen vier jaar zijn mooie resultaten behaald. Zoals het opstellen van het beleidskader zonne-energie, het opzetten van het gemeentelijke Energiebesparingsfonds en de stappen naar een warmtenet rondom het nieuw te bouwen IKC in Langeraar. Uit de evaluatie blijkt dat de opgaven uit het vorige programma grotendeels zijn behaald. Voor een aantal thema's zijn zelfs de doelen voor 2030 al bereikt. De aanbevelingen uit de evaluatie zijn verwerkt in het nieuwe programma voor 2025-2028. We brengen focus aan, stellen haalbare doelen op en werken integraal. Met het Duurzaamheidsprogramma gemeente Nieuwkoop 2025-2028 werken we ook de volgende vier jaar samen aan een (nog) duurzamer Nieuwkoop.

  11. 2.B.5

    B&W stelt de raad voor (1) Het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) gemeentelijke gebouwen 2025-2034 vast te stellen conform bijlage (2) De begrotingswijziging 2025-05 vast te stellen.


    Samenvatting: Het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) is in 2019 door uw raad vastgesteld. Na vijf jaar vindt er een actualisatie plaats. Het Nieuwe MJOP heeft betrekking op de periode 2025-2034. De doelstelling van het MJOP is het op de juiste manier beheren, onderhouden en in stand houden van het gemeentelijk vastgoed, tegen zo laag mogelijke kosten op de lange termijn. In het beheerplan worden de noodzakelijke financiële middelen weergegeven. Hierdoor kan het gevraagde kwaliteitsniveau (‘sober en doelmatig’) gewaarborgd blijven en wordt achterstallig onderhoud voorkomen. Uitgangspunt van het MJOP is de instandhouding van de gebouwen zoals deze nu zijn en gebruikt worden. Het vaststellen van het geactualiseerde MJOP staat de discussie over eventuele toekomstige ontwikkelingen (zoals verduurzaming en huisvesting van de gemeentelijke organisatie) niet in de weg.

  12. 3

    Verzoek aan raadsleden om uiterlijk woensdag 9:00 uur vóór deze bijeenkomst de onderwerpen voor de rondvraag aan te leveren bij de griffie; die worden dan onder dit agendapunt opgenomen.

  13. 4

    Als onderwerpen niet aan bod zijn gekomen schuiven ze door naar de volgende Oriënterende Raad of rechtstreeks naar de Meningsvormende Raad.