- Locatie
Raadszaal Nieuwveen
- Voorzitter
- Remco Hendriks
Agendapunten
-
1Opening
-
1.A
Bijlagen
-
2Vaststellen agenda (2017-083)
-
3
Op grond van artikel 41 van het Reglement van Orde kunnen inwoners en belanghebbenden inspreken gedurende maximaal vijf minuten (in totaal maximaal een half uur); dit kan alleen als er door deze persoon niet in een eerdere vergadering over dit onderwerp is ingesproken. Aanmelden kan tot 8 uur voor de vergadering bij de griffie via 0172-521308 of griffier@nieuwkoop.nl.
-
4
De besluitenlijst van de besluitvormende raadsvergadering van 14 september 2017.
Bijlagen
-
5
Op grond van artikel 44 van het reglement van orde kan de griffie tot 48 uur voor de vergadering de lijst aanvullen.
Bijlagen
-
6
De gemeenteraad wordt verzocht op grond van artikel 25 van de Gemeentewet de geheimhouding te bekrachtigen van de geheime stukken (zie concept raadsbesluit).
Bijlagen
-
6.AHAMERSTUKKEN
-
7
B&W stelt de raad voor (1) Het bestemmingsplan ‘Molenpad 19 en 23, Nieuwkoop’ (NL.IMRO.0569.) vast te stellen (2) Geen exploitatieplan vast te stellen (3) Het college van burgemeester en wethouders te machtigen voor de afhandeling van de bestemmingsplanprocedure na vaststelling.
Samenvatting: Met het voorliggende bestemmingsplan ‘Molenpad 19 en 23, Nieuwkoop’ wordt beoogd het bestemmingsvlak van de woonboten, gelegen aan het Molenpad 19 en 23, met een kwartslag te draaien. Hierdoor wordt het mogelijk dat alle woonboten langs het Molenpad in dezelfde richting langs de kade aangemeerd kunnen worden.
Bijlagen
Besluit
Ongewijzigd vastgesteld.
-
8
B&W stelt de raad voor (1) in te stemmen met de Startnotitie Omgevingswet en de hierin opgenomen aanpak van het vervolgtraject. (2) in te stemmen met de aanmelding van plangebied Buytewech-Noord als experiment bestemmingsplan met verbrede reikwijdte onder de Crisis- en herstelwet.
Samenvatting: Op 9 maart 2017 is het Plan van Aanpak Implementatie Omgevingswet vastgesteld. Deze startnotitie is een vervolg daarop en maakt de aanpak inzichtelijk en bevat hiertoe analyses van te betrekken stakeholders, van bestaand beleid en regelgeving en van de brede impact van de wetswijziging. Tevens wordt de integrale communicatie- en participatiestrategie uiteengezet.
In de startnotitie wordt ingegaan op de aangekondigde vertraagde invoering van de nieuwe Omgevingswet en wordt de keuze voorgelegd om – in afwijking van het plan van aanpak – niet te oefenen met een pilot omgevingsplan Korteraar, maar Buytewech-Noord aan te melden als experiment bestemmingsplan met verbrede reikwijdte onder de Crisis- en herstelwet.Bijlagen
Besluit
Ongewijzigd vastgesteld.
Met stemverklaring Natuurlijk Nieuwkoop.Stemverklaring Natuurlijk Nieuwkoop: Zij zullen voor stemmen. Zij zijn blij met de voortvarende koers die is ingeslagen. Buytewech Noord is als experiment op basis van Crisis en herstelwet aangegeven. Natuurlijk Nieuwkoop neemt aan dat daarbij dan wel verder wordt gereikt dan het ‘gangbare beleid’. Zo moet er een visie komen. Natuurlijk Nieuwkoop blijft hier aandacht aan schenken.
-
9
B&W stelt de raad voor om (1) de verordening vast te stellen en (2) B&W toestemming te verlenen de ‘Centrumregeling Participatiewet Rijnsteek’ te treffen, conform bijgaande ontwerp tekst.
Samenvatting: In het kader van de samenwerking tussen de gemeenten Alphen aan den Rijn Kaag en Braassem en Nieuwkoop op het gebied van werk en inkomen wordt een centrumregeling aangegaan. Op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen wordt de raad geadviseerd toestemming te verlenen voor het aangaan van de ‘Centrumregeling Participatiewet Rijnstreek’. Om de uitvoering van re-integratie activiteiten zonder aanbestedingsprocedure door het Werkbedrijf te laten uitvoering is het nodig om een uitsluitend recht te verlenen aan het Werkbedrijf.
Bijlagen
Besluit
Ongewijzigd vastgesteld.
-
10
B&W stelt de raad voor de voorbereidings- en directiekosten voor de sporthal in Ter Aar een krediet beschikbaar te stellen van € 292.000,--.
Samenvatting: Voor de ontwikkeling van de sporthal bij het IKC Ter Aar wordt aan de raad een krediet voor voorbereidings- en directiekosten gevraagd. Dit zijn kosten die te maken hebben met de realisatie van het project, maar niet direct met de bouw zelf.
Bijlagen
Besluit
Ongewijzigd vastgesteld.
-
11
B&W stelt de raad voor o.a. in te stemmen met de bijgevoegde notitie ‘Actualisatie Financiën bij het Strategisch Plan Onderwijs en Huisvesting’ met daarin o.a. de volgende besluitpunten: (1) de kredieten voor de voorbereidings- en directiekosten te verhogen tot € 1.059.708-- voor Ter Aar en € 404.333,-- voor Zevenhoven. (2) de financiering voor andere functies dan onderwijs onderdeel te laten uitmaken van de totaalbudgetten voor de IKC’s (3) vooruitlopend op het beschikbaar stellen van het bouwkrediet voor het IKC Zevenhoven, vast een bedrag ten hoogte van € 100.000,-- uit het bouwkrediet in te zetten voor de sloop van de oude schoollocatie in Zevenhoven.
Samenvatting: In 2015 heeft de raad het strategisch plan onderwijs en huisvesting vastgesteld inclusief financieel kader. Het college heeft vervolgstappen gezet in de ontwikkeling voor de nieuwbouw van de Integrale Kindcentra (IKC’s). Inmiddels zijn we twee jaar verder. Bij de ontwikkeling van het Ashram hebben we belangrijke ervaringen opgedaan met duurzaam bouwen. Er zijn ontwikkelingen in de bouwmarkt en op demografisch gebied. In bijgevoegde notitie geeft B&W een overzicht van deze ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen leiden tot een actualisatie van de financiële bijlage bij het strategisch plan onderwijs en huisvesting. Met deze wijzigingen komt er ruimte om ook de multifunctionaliteit van de Integrale Kindcentra te bekostigen uit de bestaande budgetten voor onderwijshuisvesting.
Bijlagen
Besluit
Ongewijzigd vastgesteld.
-
11.ADISCUSSIESTUKKEN
-
12
B&W stelt de raad o.a. voor (1) het beheer- en beleidsplan Recreatieve voorzieningen 2017-2021 vast te stellen (2) een Voorziening Recreatieve Voorzieningen in te stellen en hierin vanaf 2017 jaarlijks een storting te doen van € 13.500 (3) Vanaf 2018 jaarlijks een storting te doen van € 14.000 in de Reserve Herwaardering Kapitaalgoederen.
Samenvatting: De gemeente kiest voor het voor 2 doelgroepen: de dagrecreant van buiten de gemeente en de eigen bevolking. Het gaat hierbij om extensieve vormen van buitenrecreatie die vooral in trek zijn bij 30-ers en 40-ers met kinderen en bij de groeiende groep 50+ers met veel vrije tijd. Hiernaast heeft de gemeente nog recreatieve voorzieningen die vooral gericht zijn op de eigen bevolking, zoals de surfsteiger, het Meijestrand, de jachthaven Zuidhoek (verpacht) en diverse vissteigers.
Uit de netwerkinventarisatie bleek dat het aanbod van recreatieve voorzieningen in hoofdlijn voldoet aan de behoefte. Een vergelijkbaar beeld geeft het technisch beheer en de financiën; Op enkele punten na voldoet de onderhoudstoestand aan de eisen. Het huidige budget is ook op de lange termijn voldoende om de bestaande voorzieningen op het gewenste peil te houden.
Op 11 oktober heeft SGP-CU een concept motie voor een onderzoek naar trailerhelling aangeleverd.
Bijlagen
Besluit
Stemmen staken; opnieuw agenderen voor besluitvormende raadsvergadering van 9 november 2017.
Natuurlijk Nieuwkoop dient een amendement (amendement ‘nu slechts beheerplan recreatieve voorzieningen’) in om vooralsnog alleen het ‘beheer gedeelte’ vast te stellen.
Bij het amendement ‘nu slechts beheerplan recreatieve voorzieningen’ staken de stemmen (10 voor en 10 tegen). Daarom wordt zowel het amendement als het voorstel in de eerstvolgende raadsvergadering (9 november) geagendeerd om dan direct in stemming te brengen.
De motie heeft een zelfstandig karakter en kan dus wel in stemming worden gebracht.
De motie ‘onderzoek trailerhelling’ wordt aangenomen met unanieme stem. -
13
Op grond van artikel 60 van het reglement van orde kunnen raadsleden gebruik maken van het vragen-half-uur als zij dit 24 uur van te voren hebben aangekondigd.
-
14
Op grond van artikel 10 van het reglement van orde kunnen portefeuillehouders mededelingen aan de raad doen tijdens deze vergadering.
-
15
Bijlagen
-
15.A
Bijlagen