Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluitvormende raadsvergadering

donderdag 2 februari 2017

20:00 - 21:00
Locatie

Raadszaal Nieuwveen

Voorzitter
Frans Buijserd

Agendapunten

  1. 2

    Op verzoek van VVD wordt als agendapunt 11a toegevoegd een motie van SBN, VVD en D66 over het verlagen van de snelheid op de Westkanaalweg.

  2. 3

    Op grond van artikel 41 van het Reglement van Orde kunnen inwoners en belanghebbenden inspreken gedurende maximaal vijf minuten (in totaal maximaal een half uur); dit kan alleen als er door deze persoon niet in een eerdere vergadering over dit onderwerp is ingesproken. Aanmelden kan tot 8 uur voor de vergadering bij de griffie via 0172-521308 of griffier@nieuwkoop.nl.

  3. 5

    Op grond van artikel 44 van het reglement van orde kan de griffie tot 48 uur voor de vergadering de lijst aanvullen.


    Afhandelingsadvies van brief 731 (huurcontract Schoterhoek) is gewijzigd op verzoek van CDA en MPN-PN van 'A' naar 'E, bespreken in MR'
    Afhandelingsadvies van brief 006 (herinrichting Noordse Buurt) is gewijzigd op verzoek van MPN-PN van 'A' naar 'E, bespreken in MR'
    Afhandelingsadvies van brief 035 (geen camperplekken in De Meije) is gewijzigd op verzoek van MPN-PN van 'B' naar 'B, raad informeren'

  4. 6

    De gemeenteraad wordt verzocht op grond van artikel 25 van de Gemeentewet de geheimhouding te bekrachtigen van de geheime stukken (zie concept raadsbesluit).

  5. 6.A
    HAMERSTUKKEN
  6. 7

    B&W stelt de raad voor het volgende te besluiten (1) het (lease) areaal openbare verlichting van CityTec in eigendom over te nemen per 1 maart 2017 (2) Een bedrag van € 37.800 te onttrekken aan de Algemene Reserve (3) De 7e wijziging van de begroting 2017 vast te stellen.


    Samenvatting: Voor de openbare verlichting heeft de gemeente circa 5.800 lichtpunten in eigendom en 186 in lease bij CityTec. Door een overname krijgen wij de totale zeggenschap over het beheer en onderhoud van het verlichtingsareaal. Hierdoor kunnen we een goed en adequaat beheer voeren. De éénmalige aankoop verdient zich binnen 8 jaar terug.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  7. 8

    B&W stelt de raad voor (1) In te zetten op burgerhulpverlening en de coördinatie te beleggen bij Hartveilig Wonen (2) Incidenteel een budget in 2017 van € 9.680,- toe te voegen aan programma 3 Sociaal Domein voor projectkosten, opleidingen en nazorg in het eerste jaar en deze te verwerken volgens de begrotingswijziging 8 2017 (3) Structureel vanaf 2018 een budget van € 11.870,- toe te voegen aan programma 3 Sociaal Domein voor het onderhoud en de kapitaallasten van de AED’s en buitenkasten, opleidingskosten en nazorg en deze te verwerken volgens de begrotingswijziging (4) Een krediet beschikbaar te stellen voor een bedrag van € 36.700,- voor de aanschaf van AED’s en buitenkasten.


    Samenvatting: De Regionale Ambulancevoorziening (RAV) is per 31 maart 2016 in onze regio (Hollands Midden) gestart met het alarmeren van onbetaalde burgerhulpverleners. Dit doen zij bij 112-meldingen van een vermoedelijke hartstilstand. De reanimatie meldingen worden doorgezet vanuit de meldkamer naar de dichtstbijzijnde ambulances, de brandweer als first responder en burgerhulpverleners via het systeem van Hartveilig Wonen. Hartveilig Wonen is een ('buren') hulpsysteem waarbij vrijwilligers in hun omgeving snel ter plaatse zijn om de eerste hulp te verlenen. Acute hulpverlening in de eerste zes minuten is van cruciaal belang voor de kans op overleven. Deze norm wordt wel gehaald rondom de drie brandweerkazernes door de inzet van 14 brandweer first responders. Het lukt ambulances helaas niet altijd om binnen deze tijd bij een slachtoffer te zijn. Om de burgerhulpverlening goed in te kunnen zetten zijn per kern voldoende vrijwilligers en (door buitenkasten bereikbare) AED’s nodig. Als de vrijwilligers gebruik kunnen maken van Automatische Externe Defibrillators (AED's) is de overlevingskans namelijk nog groter. Het apparaat geeft de patiënt een stroomstoot, waardoor het hart weer een normale ritme krijgt.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  8. 9

    B&W stelt de raad voor het beleidskader (inclusief de hierin verwerkte inspraakreacties) vast te stellen.


    Samenvatting: Alle gemeenten zijn, in het kader van de Wmo, sinds 1-1-2015 verantwoordelijk voor de Openbare Geestelijke Gezondheid Zorg (OGGZ). Het regionale beleidskader beschrijft de regionale visie, de transformatie van de AWBZ-taken naar de Wmo op het gebied van de (O)GGZ, Maatschappelijke opvang en het Beschermd wonen. Ook wordt aandacht besteed aan het uitvoeringsprogramma en de financiering van de (wettelijke) taken op het gebied van de (O)GGZ). Op 28 juni 2016 heeft het college het Regionaal Beleidskader Maatschappelijke Zorg 2017-2025 vastgesteld voor inspraak. Inmiddels zijn de inspraakreacties verwerkt in het definitieve regionale beleidskader (zie bijlage 1). Kaderstellingen zijn wettelijk een raadsbevoegdheid. Daarom wordt aan de raad gevraagd het Regionale Beleidskader Maatschappelijke Zorg 2017 – 2025 (inclusief de hierin verwerkte inspraakreacties) éénsluidend met alle andere gemeenten in Holland Rijnland vast te stellen.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  9. 9.A
    DISCUSSIESTUKKEN
  10. 10

    B&W stelt de raad voor om aan het College van Burgemeester en Wethouders toestemming te verlenen om de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling SVHW 2015 aan te gaan.


    Samenvatting: De heffing en invordering van gemeentelijke belastingen is door de gemeente uitbesteed aan het Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW) te Klaaswaal. Het SVHW opereert momenteel op basis van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) uit 2015. Bij brief van 21 november 2016 heeft de SVHW het college verzocht om de regeling op een aantal punten te wijzigen om aan te sluiten bij de actuele situatie en om toekomstige beperkingen te voorkomen bij het door Deelnemers aan SVHW overdragen van de bevoegdheid voor de uitvoering van de Wet kenbaarheid publiek rechtelijke onroerende zaken (WKPB) en de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (Wet BAG). Het college kan zich vinden in het verzoek van de SVHW om de Gemeenschappelijke Regeling te wijzigen. Artikel 1 lid 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen bepaalt dat colleges voor wat betreft hun eigen taken en bevoegdheden een gemeenschappelijke regeling kunnen wijzigen. Dit is aan de orde.
    Voor het mogen wijzigen van de Gemeenschappelijke Regeling is echter op grond van artikel 1 lid 2 juncto lid 3 van de Wet gemeenschappelijke regelingen de toestemming van de raad vereist. Aan de raad wordt voorgesteld om het college die toestemming te verlenen.

    Besluit

    Ongewijzigd vastgesteld.

  11. 11.a

    Bijgevoegd is de concept motie van SBN, CDA, VVD en D66 over het verlagen van de snelheid op de Westkanaalweg.

    Besluit

    Motie Westkanaalweg; aangenomen met unanieme stem.

    SBN, VVD en D66 stellen met deze motie voor om B&W te verzoeken om bij de provincie er op aan te dringen dat de snelheid op de Westkanaalweg, in ieder geval op het stuk waar geen fietspad aanwezig is, op korte termijn wordt verlaagd naar maximaal 50 KM per uur, daarnaast verdere maatregelen, met als doel een aantoonbare verbetering van de verkeersveiligheid, te bevorderen, en ten slotte om bij de politie te peilen of zij, gedurende de reconstructie van de Aardamseweg, bereid zijn tot extra handhaving.

  12. 11.b

    Op grond van artikel 60 van het reglement van orde kunnen raadsleden gebruik maken van het vragen-half-uur als zij dit 24 uur van te voren hebben aangekondigd.
    Pien Schrama (MPN-PN) heeft vragen aangekondigd over de toekomst van De Vlinder - Binnensportaccommodaties.

  13. 12

    Op grond van artikel 10 van het reglement van orde kunnen portefeuillehouders mededelingen aan de raad doen tijdens deze vergadering.