- Locatie
Raadszaal
- Voorzitter
- Bas Oostwouder
Agendapunten
-
1
Spreekrecht inwoners en belanghebbenden:
- Op grond van art. 67 van het reglement van orde kunnen inwoners en belanghebbenden gebruik maken van het spreekrecht, gedurende maximaal vijf minuten (in totaal maximaal een half uur). Inspraak is niet geagendeerd als apart agendapunt, per agendapunt wordt de mogelijkheid geboden.
- Aanmelden kan tot 8 uur voor de vergadering bij de griffie (0172-521308 of griffier@nieuwkoop.nl).
-
2Vaststellen agenda
-
3
B&W stelt de raad voor om (1) in te stemmen met het stedenbouwkundig kader IKC Woerdense Verlaat en (2) het stedenbouwkundig kader als basis te laten dienen voor wijziging van het geldende bestemmingsplan en het ontwerp van de gebouwen.
Samenvatting: Een van de eerste stappen om te komen tot de ontwikkeling van een nieuw IKC in Woerdense Verlaat is het opstellen van de ruimtelijke kaders. Dit wordt een stedenbouwkundig kader genoemd. Het geeft aan waar het gebouw kan komen en wat de maximale bouwmassa kan zijn. Dit kader is in nauwe samenspraak met de gebruikers van IKC Woerdense Verlaat (school, kinderopvang en Vereniging Beatrix) en de dorpsraad, direct omwonenden en overige inwoners opgesteld. Het plan kan op veel enthousiasme en draagvlak rekenen vanuit de kern Woerdense Verlaat.
Bijlagen
-
4.B
B&W stelt de raad voor (1) Een budget beschikbaar te stellen van € 1.458.000 voor de tijdelijke huisvesting van IKC De Poel aan de Sportlaan te Langeraar (2) Dit budget te dekken ten laste van de Algemene Reserve (3) Begrotingswijziging 2022-016 vast te stellen.
Samenvatting: Om de realisatie van IKC De Poel en een appartementencomplex op de huidige schoollocatie in Langeraar mogelijk te maken, moet de school en kinderopvang gehuisvest worden op een tijdelijke locatie. Dit is voor de periode van sloop van het huidige schoolgebouw en bouw van IKC De Poel en het appartementengebouw. Deze tijdelijke locatie is aan de Sportlaan naast het Altiorplein. Er is een aanbesteding georganiseerd en op basis hiervan is de keuze gemaakt voor een leverancier van deze tijdelijke huisvesting. De aanvraag voor het krediet is gebaseerd op de kosten van deze huisvesting plus bijkomende kosten. Door verklaarbare marktontwikkelingen zijn de kosten voor tijdelijke huisvesting fors opgelopen. Dit is een grote financiële tegenvaller. Naast een voorgesteld besluit heeft het college er daarom voor gekozen om ook een alternatief scenario te schetsen, met een (mogelijk) alternatief besluit (zie ‘varianten voor en tegen’).
Bijlagen
-
5
B&W stelt de raad voor om het college op grond van artikel 1, lid 4 jo. lid 5 Wet gemeenschappelijke regelingen toestemming te verlenen om de Gemeenschappelijke Regeling Participatiewet te wijzigen in Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek, conform bijlage 1 .
De stukken zijn op 22 november aangeleverd. Zienswijzen op deze regeling zijn eerder aan de orde geweest in de besluitvormende raadsvergadering van 13 oktober 2022, agendapunt 7.
Bijlagen
-
6
B&W stelt de raad voor om geen zienswijzen naar voren te brengen.
Samenvatting: De gemeenten in Holland Rijnland voeren per 1 januari 2023 de taken op het gebied van maatschappelijke zorg zoveel mogelijk lokaal of in subregionaal verband uit. Een klein aantal taken blijft regionaal uitgevoerd worden. Dit noemen we de specialistische maatschappelijke zorg. Afspraken over de inhoud, verantwoordelijkheid en de financiering van deze regionale taken worden vastgelegd in een Samenwerkingsovereenkomst.
De Samenwerkingsovereenkomst heeft de vorm van een centrumregeling. Elke gemeenteraad in Holland Rijnland heeft de mogelijkheid vooraf een zienswijze te geven bij het treffen van een GR (gemeenschappelijke regeling) waaraan de colleges deelnemen. Het indienen van de zienswijze is één van de wijzigingen van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) die per 1 juli 2022 direct in werking is getreden. Deze wijziging versterkt de positie bij besluitvorming en de controlerende rol van gemeenteraden. Met deze zienswijze heeft de gemeenteraad de mogelijkheid (bij-) te sturen op GR-en door aan te geven het ergens niet mee eens te zijn, zorgen te uiten of juist steun uit te spreken.Bijlagen
-
7
B&W stelt de raad voor om deze verordening vast te stellen.
Samenvatting: In de Verordening Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2015 is het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en de Jeugdwet op integrale wijze vastgelegd. Als gevolg van een aantal wetswijzigingen en nieuwe wetgeving zijn wijzigingen in de verordening noodzakelijk. Met de Rijnstreek gemeenten is geïnventariseerd welke wijzigingen noodzakelijk zijn en is een gezamenlijke wijzigingsverordening opgesteld.
Bijlagen
-
8
AB- en/of DB-leden kunnen mededelingen doen over de diverse gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt.
Raads- en collegeleden kunnen vooraf onderwerpen aanmelden om te bespreken waarbij de focus moet liggen op input leveren aan B&W. -
9
a. Mededelingen
b. Stand van zaken 'bijzondere projecten' en 'begeleidingsgroepen'
c. Toezeggingen -
10
Op grond van artikel 71 van het reglement van orde kunnen vragen aan het college gesteld worden die niet vooraf aangekondigd zijn. Indien de vragen niet direct beantwoord worden dan worden ze binnen 30 dagen schriftelijk door het college beantwoord.
-
11
De actielijst van de meningsvormende raden I van 29 september en 20 oktober 2022.
Bijlagen
-
12
Bijlagen