Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Meningsvormende raad I

donderdag 30 maart 2023

20:00 - 22:00
Locatie

Commissiekamer Nieuwveen

Voorzitter
Remco Hendriks

Agendapunten

  1. 1

    Spreekrecht inwoners en belanghebbenden:

    • Op grond van art. 67 van het reglement van orde kunnen inwoners en belanghebbenden gebruik maken van het spreekrecht, gedurende maximaal vijf minuten (in totaal maximaal een half uur). Inspraak is niet geagendeerd als apart agendapunt, per agendapunt wordt de mogelijkheid geboden.
    • Aanmelden kan tot 8 uur voor de vergadering bij de griffie (0172-521308 of griffier@nieuwkoop.nl).
  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3

    B&W stelt de raad onder andere voor om: (1) het uitgangspunt om in de regio Hollands Midden in eerste instantie 2.200 asielzoekers duurzaam (minimaal vijf jaar) op te vangen te onderschrijven, gebaseerd op het aan de Provinciale Regietafel Vluchtelingen Zuid-Holland (PRT) overeengekomen aantal van 10.000 op te vangen asielzoekers, (2) het aantal op te vangen asielzoekers binnen respectievelijk Holland Rijnland en Midden-Holland te verdelen over de betreffende gemeenten op basis van het aantal inwoners per gemeente, waarbij bij wederzijdse instemming tussen gemeenten de verdeling kan worden aangepast, (3) het onderzoeken van de mogelijkheden in hoeverre duurzame, grotere opvanglocaties een functie kunnen vervullen op het gebied van voorzieningen voor duurzame kleinschaligere opvanglocaties.


    Samenvatting: vooruitlopend op de inwerkingtreding van de ‘spreidingswet’ hebben de burgemeesters en wethouders wonen van de achttien gemeenten in het gebied van de Veiligheidsregio Hollands Midden afspraken gemaakt om te komen tot een regionale invulling en ontwikkeling van een aanpak voor duurzame (minimaal vijf jaar) asielopvang van – in eerste instantie – 2200 asielzoekers. Deze afspraken worden ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraden van alle achttien gemeenten. Op basis van deze afspraken zal met (de gemeenten die vallen onder) respectievelijk de regio’s Holland Rijnland en Midden-Holland verder vorm en inhoud worden gegeven aan deze afspraken. Gezien de al zeer grote druk op de woningmarkt in alle gemeenten in de regio, is financiële én planologische ondersteuning van de provincie Zuid-Holland hierin noodzakelijk.

  4. 4

    B&W stelt de raad voor om te kiezen voor optie 3, waarbij we de door de Rijksoverheid geadviseerde doelgroep (huishoudens met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum) en richtbedrag (€ 1.300 per huishouden) aanhouden.


    Samenvatting: Op 10 november 2022 is een motie aangenomen van Natuurlijk Nieuwkoop, SBN en D66 waarin verzocht werd om de inkomensgrens voor energietoeslag voor 2023 te verruimen van 120% naar 130% van het sociaal minimum. Voorgesteld werd om € 70.000 in te zetten vanuit de duurzaamheidsreserve (restant vouchers huurders). Hier ligt nog geen raadsbesluit aan ten grondslag.
    Voor 2023 stelt het Rijk weer middelen beschikbaar voor energietoeslag, maar op dit moment is nog onduidelijk welk bedrag Nieuwkoop zal ontvangen. De verwachting is dat daar in mei (mei circulaire) meer duidelijkheid over komt. Het vergroten van de doelgroep is een keuze van gemeenten, de financiële consequenties daarvan zijn ook voor rekening van de gemeenten zelf. Door de doelgroep uit te breiden neemt de omvang van de doelgroep met ca 450 huishoudens toe. Als gevolg van de uitbreiding van de doelgroep, maar ook de onzekerheid over het Rijksbudget voor 2023 zal een keuze gemaakt moeten worden over de hoogte van de toeslag in 2023, dan wel een heroverweging van de motie. Dit voorstel bevat drie opties.

  5. 5

    B&W stelt de raad voor om (1) Kennis te nemen van de monitoring van de voortgang van het duurzaamheidsprogramma 2021- 2024. (2) In te stemmen met de uitvoering van scenario 3 (uitbreiding van de formatie met 5 fte) voor uitvoering van de gemeentelijke taken met betrekking tot duurzaamheid en de energietransitie. (3) De financiële consequenties van 1. de ontvangst van Rijksmiddelen (€ 502.000 baten), 2. de formatie-uitbreiding ten behoeve van Duurzaamheid (€ 245.000 lasten) en 3. het restant van de te ontvangen middelen te storten in de reserve Duurzaamheid (€ 167.000 lasten) voor het jaar 2023 te verwerken in de begroting 2023. En de financiële consequenties voor de jaren erna te verwerken in de MJB 2024-2027. (4) Een budget van structureel € 50.000 beschikbaar te stellen voor de inhuur van externe expertise en advies op het gebied van duurzaamheid en energietransitie en dit te dekken ten laste van de uitvoeringsmiddelen klimaat en energiebeleid. (5) Een budget van incidenteel (2023) € 40.000 beschikbaar te stellen voor werving en selectie en dit te dekken ten laste van de uitvoeringsmiddelen klimaat en energiebeleid. (6) Begrotingswijziging nr. 2023-05 vast te stellen.


    Samenvatting: Op 18 maart 2021 is het duurzaamheidsprogramma 2021-2024 vastgesteld. In dit uitvoeringsprogramma is opgenomen dat de voortgang halverwege de looptijd wordt gemonitord en dat dit teruggekoppeld wordt aan de gemeenteraad. Voor deze monitoring zijn de prestatieindicatoren geanalyseerd. Op niet alle onderwerpen is de gewenste voortgang bereikt, maar bij de provinciale/landelijke taakstellingen met deadlines zijn de doelen behaald. De afgelopen twee jaar hebben er maatschappelijke en politieke veranderingen plaatsgevonden op het gebied van klimaat en energiebeleid. Ook kwamen er meerdere moties hierover vanuit de gemeenteraad. De hoeveelheid werkzaamheden buiten het duurzaamheidsprogramma om is daarmee sterk toegenomen.


    Het Rijk heeft voor de periode van 2023 t/m 2030, via een subsidieregeling, jaarlijks maximaal ruim €500.000 toegezegd aan de gemeente Nieuwkoop voor personele kosten voor klimaat en energiebeleid. Deze middelen kan de gemeente Nieuwkoop inzetten voor het aannemen van  medewerkers die werken aan de uitvoering van het gemeentelijke duurzaamheidsbeleid. De ambities van de raad, monitoring van het duurzaamheidsprogramma en de doelstellingen van het Rijk geven aan dat er een enorme opgave ligt op het gebied van klimaat- en energiebeleid. De ambtelijke capaciteit is momenteel onvoldoende om deze opgave uit te voeren. Bovendien bestaat de huidige formatie, op basis van besluitvorming bij de vaststelling van het duurzaamheidsprogramma, voor een deel uit een tijdelijke toevoeging tot eind 2023. Om te voldoen aan de doelen van het Rijk is een structurele uitbreiding van capaciteit noodzakelijk. Er zijn drie scenario's uitgewerkt voor de invulling van de te ontvangen middelen.

  6. 6

    B&W stelt de raad voor om deze verordening vast te stellen.


    Samenvatting: Voor het aanvragen en toekennen van voorzieningen in het leerlingenvervoer heeft de gemeente een verordening vastgesteld. Het betreft voorzieningen voor leerlingen die voor passend onderwijs zijn aangewezen op een verder weg gelegen school. Het gaat hierbij meestal om een kilometervergoeding, vergoeding van kosten voor openbaar vervoer of aangepast taxivervoer. Het college stelt de gemeenteraad voor om een nieuwe verordening vast te stellen voor het leerlingenvervoer. Met de nieuwe verordening wordt ingespeeld op een aantal ontwikkelingen in het leerlingenvervoer.

  7. 7

    AB- en/of DB-leden kunnen mededelingen doen over de diverse gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt.
    Raads- en collegeleden kunnen vooraf onderwerpen aanmelden om te bespreken waarbij de focus moet liggen op input leveren aan B&W.

  8. 8

    a. Mededelingen
    b. Stand van zaken 'bijzondere projecten' en 'begeleidingsgroepen'
    c. Toezeggingen

  9. 9

    Op grond van artikel 71 van het reglement van orde kunnen vragen aan het college gesteld worden die niet vooraf aangekondigd zijn. Indien de vragen niet direct beantwoord worden dan worden ze binnen 30 dagen schriftelijk door het college beantwoord.

  10. 10

    De actielijst van de meningsvormende raad I van 9 februari 2023 en het vervolg (deel 2) op 13 februari 2023.