Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Meningsvormende raad II

donderdag 16 september 2021

20:00 - 23:00
Locatie

Commissiekamer Nieuwveen

Voorzitter
Paul Platen

Agendapunten

  1. 1

    Spreekrecht inwoners en belanghebbenden:

    • Op grond van art. 67 van het reglement van orde kunnen inwoners en belanghebbenden gebruik maken van het spreekrecht, gedurende maximaal vijf minuten (in totaal maximaal een half uur). Inspraak is niet geagendeerd als apart agendapunt, per agendapunt wordt de mogelijkheid geboden.
    • Aanmelden kan tot 8 uur voor de vergadering bij de griffie (0172-521308 of griffier@nieuwkoop.nl).
  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3

    B&W stelt de raad voor om deze nota vast te stellen.


    Samenvatting: In de Nota Grondbeleid 2021 wordt het gemeentelijk grondbeleid beschreven. Het gemeentelijk grondbeleid is geen doel op zich, maar een middel om ruimtelijke- en gemeentelijke beleidsdoelstellingen te realiseren. De beschikbare ruimtelijke instrumenten vanuit de Wet ruimtelijke ordening – straks Omgevingswet - geven zowel publiekrechtelijke- als privaatrechtelijke mogelijkheden om grondbeleid te voeren.


    Met deze nieuwe Nota Grondbeleid zet de gemeente Nieuwkoop in op het hanteren van situationeel grondbeleid, waarbij de gemeentelijke rol afhankelijk is van een afwegingskader ‘het stroomschema’ en de daaraan gekoppelde afwegingsfactoren: ambitie en urgentie, sturing en regie, risico en rendement en grondpositie en marktinitiatief. Daarnaast is er meer aandacht voor integraliteit en de actuele maatschappelijke vraagstukken binnen de gemeente Nieuwkoop zodat de gestelde ambities door de gemeente en behoeften vanuit inwoners nagestreefd kunnen worden. Daarbij staat de Omgevingsvisie Nieuwkoop centraal, maar ook de ambities en doelstellingen van vastgestelde beleidsdocumenten, het raads-/coalitieakkoord en het collegeprogramma.


    Als laatste is de beheersing van het grondbedrijf met betrekking tot het grondbeleid beschreven. De belangrijkste onderdelen hiervan zijn het ontwikkelingsproces van de projecten, het actualisatieproces van de grondexploitaties, het grondprijzenbeleid en de risicobeheersing.

  4. 4

    B&W stelt de raad voor om kennis te nemen van een aantal zaken rond deze doordecentralisatie, beslispunt 2 (over diverse financiële middelen) vast te stellen en afhankelijk van de gekozen samenwerkingsvorm door het college in een later stadium zich nog te buigen over de samenwerkingsafspraken.


    Samenvatting: Met de wijzigingen van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) heeft de gemeente ook wettelijke taken gekregen om te zorgen voor beschermd wonen (BW) en maatschappelijke opvang (MO). De uitvoering van de zorg voor de meest kwetsbare inwoners, ook wel maatschappelijke zorg (MZ) genoemd. In Holland Rijnland is in 2014 besloten om deze taken te beleggen bij de centrumgemeente Leiden. Dit gebeurde omdat de financiële middelen voor deze taken op dat moment overgeheveld werden van het Rijk naar de centrumgemeenten. Met ingang van 2023 worden de taken en financiële middelen voor beschermd wonen door het Rijk geleidelijk naar de afzonderlijke gemeenten overgedragen. De financiële middelen voor maatschappelijke opvang, verslavingszorg (VZ) en bemoeizorg (openbare geestelijke gezondheidszorg, OGGZ) worden door het Rijk voorlopig nog aan de Gemeente Leiden verstrekt ten behoeve van de hele regio. In onze regio maken we afspraken met elkaar om de middelen die de Gemeente Leiden hiervoor ontvangt, ook vanaf 2023 over de afzonderlijke gemeenten te verdelen.
    Met deze verandering kan elke gemeente ervoor zorgen dat benodigde hulp eerder, dichterbij en meer in samenhang met andere sociale activiteiten en de lokale hulpverlening wordt georganiseerd. Voor inwoners met specifieke behoeften waarvoor de ondersteuning lokaal niet aanwezig is of georganiseerd kan worden, maken de gemeenten afspraken hoe deze in de regio beschikbaar zijn.
    Middels dit voorstel stellen wij voor om zelf (in samenwerking met de Rijnstreek) de maatschappelijke zorg te organiseren. Op deze manier kunnen wij al onze inwoners dichterbij de ondersteuning bieden die zij nodig hebben.

  5. 5

    B&W stelt de raad voor (1) toestemming te verlenen voor het oprichten van de Gemeenschappelijke Regeling Zorg op grond van Wgr art. 1 lid 2. (2) de financiële consequenties te verwerken in de Decembernota 2021 en de Voorjaarsnota 2022.


    Samenvatting: De dienstverleningsovereenkomst met Holland Rijnland voor de inkoop van jeugdhulp loopt aan het eind van dit jaar af. Vanwege alle ontwikkelingen is door bureau Kokx de Voogd advies gevraagd over de governance van de jeugdhulp. Het advies is om een Bedrijfsvoeringsorganisatie op te richten. Op grond van de Wet op de gemeenschappelijke regelingen moeten de raden van de deelnemende gemeenten daarvoor toestemming verlenen.

  6. 6

    AB- en/of DB-leden kunnen mededelingen doen over de diverse gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt.


    Raads- en collegeleden kunnen vooraf onderwerpen aanmelden om te bespreken waarbij de focus moet liggen op input leveren aan B&W.

  7. 7

    a. Mededelingen
    b. Stand van zaken 'bijzondere projecten' en 'begeleidingsgroepen'
    c. Toezeggingen

  8. 8

    Op grond van artikel 71 van het reglement van orde kunnen vragen aan het college gesteld worden die niet vooraf aangekondigd zijn. Indien de vragen niet direct beantwoord worden dan worden ze binnen 30 dagen schriftelijk door het college beantwoord.

  9. 9

    De actielijst van de meningsvormende raad II van 24 juni 2021.