- Locatie
Online via Teams
- Voorzitter
- Brent Wijshijer
- Toelichting
-
Er is parallel aan deze vergadering ook een MR I
Agendapunten
-
1
Spreekrecht inwoners en belanghebbenden:
- Op grond van art. 67 van het reglement van orde kunnen inwoners en belanghebbenden gebruik maken van het spreekrecht, gedurende maximaal vijf minuten (in totaal maximaal een half uur). Inspraak is niet geagendeerd als apart agendapunt, per agendapunt wordt de mogelijkheid geboden.
- Aanmelden kan tot 8 uur voor de vergadering bij de griffie (0172-521308 of griffier@nieuwkoop.nl).
Omdat deze vergadering digitaal plaatsvindt krijgt u de mogelijkheid om digitaal in te spreken. Wilt u zich dan wel op tijd aanmelden zodat wij u kunnen uitleggen hoe dat in zijn werk gaat.
-
2Vaststellen agenda
-
3
B&W stelt de raad voor om de huidige locatie van basisschool Aeresteijn aan te wijzen als de toekomstige locatie voor het Integraal Kindcentrum Langeraar en Papenveer.
Samenvatting: Onderdeel van het strategisch plan onderwijs en huisvesting Nieuwkoop is de ontwikkeling van een Integraal Kindcentrum (IKC) in Langeraar. In het laatste kwartaal van 2020 heeft participatie en onderzoek plaatsgevonden naar de meest geschikte locatie voor dit IKC. In het strategisch plan onderwijs en huisvesting waren twee mogelijke locaties opgenomen; de huidige locatie van basisschool Aeresteijn en een braakliggend perceel naast voetbalvereniging Altior.
Bijlagen
-
4
B&W stelt de raad o.a. voor om: (1) Het Duurzaamheidsprogramma 2021-2024 vast te stellen en tot uitvoering van scenario Basis verlengd over te gaan.
(a) Uitbreiding looptijd duurzaamheidsprogramma t/m 2024 (b) Toevoegen van 1,5 fte extra formatie t/m 2023 en (c) Inzet op zestal thema’s: Energietransitie, Klimaatadaptatie, Circulaire economie, Biodiversiteit, Mobiliteit en eigen organisatie. (2.) In te stemmen met de kosten (€1.467.300) die gepaard gaan met de uitvoering van scenario Basis verlengd.
Samenvatting: De gemeente Nieuwkoop wil ambitieus aan de slag met de landelijk verplichte opgaven. Daarvoor heeft ze op 28 mei 2020 het Beleidskader Duurzaamheid vastgesteld met een routekaart op een zestal thema’s: Energietransitie, Klimaatadaptatie, Circulaire Economie, Biodiversiteit, Mobiliteit en het Verduurzamen van de eigen organisatie. Het Duurzaamheidsprogramma 2021-2024 is het uitvoeringsprogramma dat hoort bij het Beleidskader Duurzaamheid. Het bevat het overzicht van de projecten en activiteiten, waarmee de gemeente de komende jaren de beleidsdoelen wil bereiken. Er staat niet alleen hoe de gemeente, samen met de Nieuwkoopse gemeenschap, op weg wil gaan naar een duurzaam Nieuwkoop, maar ook hoe ze haar eigen organisatie gaat verduurzamen.
Bijlagen
-
5
De Rekenkamer stelt de raad voor om (1) het college te houden aan de toezeggingen gedaan in de bestuurlijke reactie (brief 21.02032) en (2) op basis van het door het college aangeboden jaarverslag van leerplicht en de tussenrapportage van het RMC (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten) jaarlijks te bepalen of en hoe het VSV-beleid (voortijdig schoolverlaten) wordt geagendeerd.
Samenvatting: De Rekenkamer Nieuwkoop heeft onderzoek gedaan naar ‘startkwalificatie voor alle jongeren’. Bij dat thema ligt de focus op jongeren tussen de 18 en 23 jaar die niet meer leerplichtig zijn en voor wie ook geen kwalificatieplicht meer geldt, maar die nog geen zogenoemde startkwalificatie voor het betreden van de arbeidsmarkt hebben behaald: een diploma Havo of VWO of een MBO-diploma op tenminste niveau 2. Voor het verkrijgen van een goed beeld heeft de Rekenkamer zich bij de uitvoering van het onderzoek mede gericht op de organisatie en handhaving van zowel de leerplicht (voor kinderen tussen 5 en 16 jaar) als van de kwalificatieplicht (voor jongeren tussen 16 en 18 jaar).
Bijlagen
-
6
Dit agendapunt is op 2 maart, na afstemming met de agendacommissie, toegevoegd aan de agenda.
B&W stelt de raad voor om:
- In te stemmen met het tegemoetkomen van maatschappelijke organisaties die kampen met een Covid-19 gerelateerd exploitatietekort over het jaar 2020.
- Hiervoor € 200.000 ter beschikking te stellen en toe te voegen aan programma 3 sociaal domein, te dekken uit de stelpost taakmutaties algemene uitkering in programma 6.
Samenvatting: Het college van B&W stelt voor om naast het bestaande Steunfonds een subsidieregeling in te richten voor maatschappelijke organisaties ter ondersteuning bij de financiële gevolgen van de Covid-19 crisis en hiervoor € 200.000 ter beschikking te stellen. De belangrijkste verandering ten opzichte van het Steunfonds is om de voorwaarde los te laten dat er faillissement dreigt voor de betreffende organisatie.
Bijlagen
-
7
AB- en/of DB-leden kunnen mededelingen doen over de diverse gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt.
Raads- en collegeleden kunnen vooraf onderwerpen aanmelden om te bespreken waarbij de focus moet liggen op input leveren aan B&W.
-
8
a. Mededelingen
b. Stand van zaken 'bijzondere projecten' en 'begeleidingsgroepen'
c. Toezeggingen -
9
Op grond van artikel 71 van het reglement van orde kunnen vragen aan het college gesteld worden die niet vooraf aangekondigd zijn. Indien de vragen niet direct beantwoord worden dan worden ze binnen 30 dagen schriftelijk door het college beantwoord.
-
10
De actielijst van de meningsvormende raad II van 21 januari 2021.
Bijlagen
-
11
Bijlagen