- Locatie
Commissiekamer Nieuwveen
- Voorzitter
- Remco Hendriks
Agendapunten
-
1
Spreekrecht inwoners en belanghebbenden:
- Inwoners en belanghebbenden kunnen gebruik maken van het spreekrecht over raadsvoorstellen die op de agenda staan, gedurende maximaal vijf minuten.
- Aanmelden kan tot 8 uur voor de vergadering bij de griffie (0172-521308 of griffier@nieuwkoop.nl).
Tip: Meest voor de hand liggende moment om in te spreken is bij de Oriënterende Raad die een week voor deze Meningsvormende Raad wordt gehouden. Dan heeft u de meeste invloed.
-
2Vaststellen agenda
-
3
B&W stelt de raad voor:
1. Het herbevestigen van het doel in de ‘beleidsvisie gebruik recreatiewoningen’ om de functie van de parken om te zetten van recreatie naar ‘wonen op een park’ met de inzichten en de stand van zaken van nu.
2. Herijking van de beleidsvisie op de drie randvoorwaarden uit 2018, specifiek punt c:
a) instemming van de belangenverenigingen van de parken met de uitvoering en financiering van de benodigde maatregelen in het kader van de herbestemming, bijv. op het gebied van brandveiligheid, parkeren, opstellen van het bestemmingsplan en bouwkwaliteit van de woningen;
b) instemming van de provincie Zuid-Holland met de beoogde herbestemming van de parken tot wonen;
c) overeenstemming met provincie Zuid-Holland, dat herbestemming geen negatieve impact heeft op het gemeentelijk woningbouwprogramma.
Aan punt c. kan deels worden voldaan. De omzetting heeft wel impact op de totale woningvoorraad.
3. Herijking van het uitgangspunt uit de beleidsvisie 2018 dat medewerking aan een functieomzetting tot woonpark voor de gemeente kostenneutraal is;
a) Met inachtneming dat er enige gemeentelijke capaciteit ingezet moet worden en dat er middelen nodig zijn voor projectleiding en externe expertise.
b) Kostenneutraal blijft het uitgangspunt.
4. Het onderdeel verevening verder uit te werken en het resultaat daarvan als voorstel voor te leggen aan de raad.
5. Voor de voortzetting van het traject jaarlijks € 80.000 ter beschikking te stellen voor de komende drie jaar (2025, 2026 en 2027), voor de inhuur van een gemeentelijk projectleider, externe expertise op het gebied van verevening en de inzet van het Expertteam Transformatie Vakantieparken van het Rijk (RVO).
6. De extra kosten voor dit project te verwerken bij de reguliere P&C cyclus (Kadernota 2026).
7. In te stemmen met de brief aan Gedeputeerde Staten met het verzoek om de zeven parken op te nemen in de Omgevingsverordening op de lijst IX en hieraan een redelijke termijn van max 5 jaar te verbinden voor realisatie.
Samenvatting: In 2018 heeft de gemeenteraad de ‘beleidsvisie gebruik recreatiewoningen’ vastgesteld met ‘wonen op een park’ als voorkeursstrategie. Vanaf dat moment startte een actief lobbytraject bij de provincie Zuid-Holland om mee te werken aan de functieomzetting van recreatiewoning naar permanent wonen van de zeven parken in Zevenhoven. In 2024 is door de provincie aangegeven onder voorwaarden mee te werken aan de functieomzetting. In de omzetting van de recreatiewoningen naar permanent wonen zijn er 4 fases te onderscheiden. Met de uitspraak van de provincie is gestart met fase 1 ‘onderzoeken randvoorwaarden van de gekozen strategie’. Voordat we verder kunnen met het project, is een besluit van de raad nodig over het herbevestigen van het doel van de ‘beleidsvisie gebruik recreatiewoningen’ om de functie van de parken om te zetten van recreatie naar wonen met de inzichten en de stand van zaken van nu. Ook vragen we de raad om budget vrij te maken voor de inhuur van een projectleider en externe expertise. Onder leiding van een projectleider kan het proces door.
SGP-ChristenUnie heeft discussiepunten aangeleverd.
Bijlagen
-
4
B&W stelt de raad voor:
1. Akkoord te gaan met de overname in eigendom, onder de voorwaarden uit het bijgevoegde overdrachtsdocument, van een deel van de N460 (Oostkanaalweg tussen 5.53 tot hmp 5.95) en een deel van de N461 (Westkanaalweg gelegen tussen hmp 5.82 en 7.20) in Ter Aar;
2. In te stemmen met een daarbij horende eenmalige financiële vergoeding van € 249.999,- vanuit de provincie Zuid-Holland richting de gemeente Nieuwkoop.
Samenvatting: In 2020 hebben gezamenlijk het gemeentelijke verkeers- en vervoersplan (GVVP) vastgesteld. In het GVVP hebben wij diverse verkeerskundige maatregelen opgenomen om het gebiedsvreemd verkeer te weren door Ter Aar. Om deze maatregelen te kunnen gaan uitvoeren is het noodzakelijk om een deel van de Westkanaalweg en Oostkanaalweg in beheer over te nemen van de provincie. De gesprekken die wij de afgelopen jaren hebben gevoerd met de provincie heeft geresulteerd in het voorliggende overdrachtsdocument waarin de belangrijkste voorwaarden tot overname van de weg zijn opgesomd. Wij vragen aan u om akkoord te gaan met deze voorwaarden zodat het eigendom van een deel van de N460 (Oostkanaalweg tussen 5.53 tot hmp 5.95) en een deel van de N461 (Westkanaalweg gelegen tussen hmp 5.82 en 7.20) overgedragen kan worden richting de gemeente.Bijlagen
-
5
B&W stelt de raad voor:
1. Vaststellen van het beleids- en beheerplan spelen 2026 – 2030, een leven lang spelen conform gewaarmerkte bijlage het beleids- en beheerplan spelen 2026-2030, een leven lang spelen gedateerd 8-04-2025;
2. In te stemmen met een éénmalige storting van €50.000 in de voorziening speelvoorziening voor het realiseren van de ambitie: een leven lang spelen;
3. Vast te stellen de storting in de voorziening speelvoorziening jaarlijks te indexeren via de reguliere P&C cyclus;
4. Vaststellen van de begrotingswijziging nr. 2025-10.
Samenvatting: De gemeente Nieuwkoop heeft 127 speelplaatsen met 537 speel- en sporttoestellen. Dit areaal dient te worden onderhouden zodat de speelplaatsen voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Om dit beheer goed te organiseren wordt elke vijf jaar een beleids- en beheerplan spelen opgesteld. Het beleids- en beheerplan zorgt ervoor dat de kinderen en volwassenen een leven lang buiten kunnen spelen en bewegen. Door uitbreiding van het areaal en stijgende kosten van materialen en infrastructurele werkzaamheden zijn de kosten voor het beheer toegenomen. In het beleids- en beheerplan worden het areaal, de nieuwe ambities en de bijhorende financiële middelen beschreven.Bijlagen
-
6
B&W stelt de raad voor (1) in te stemmen met de ontwerp programmabegroting van de VRHM 2026 en geen zienswijzen in te dienen (2) in te stemmen met bijgevoegde conceptbrief aan de VRHM.
Samenvatting: De Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) heeft de ontwerp programmabegroting 2026 (hierna te noemen: de ontwerp programmabegroting) aangeboden aan de gemeenteraad met de mogelijkheid een zienswijze in te dienen. Wij stellen voor geen zienswijze in te dienen omdat er ten aanzien van de begroting wordt voldaan aan de kadernota 2026 van de VRHM. Weliswaar is niet volledig voldaan aan de financiële kaderstelling voor 2026 om 6% te bezuinigen maar is gemotiveerd aangegeven waarom dit niet mogelijk is.
De stukken zijn 7-5 toegevoegd. Voor raadsleden organiseert de VRHM twee informatiebijeenkomsten op 21 mei en 4 juni, zie iBabs agendaBijlagen
-
7
B&W stelt de raad voor een zienswijze te geven over de conceptprogrammabegroting 2026 Hecht middels bijgevoegde brief (bijlage 2) en deze te zenden aan het Dagelijks Bestuur van Hecht.
Samenvatting: Het Dagelijks Bestuur van Hecht biedt de gemeenteraden van de regio Hollands Midden de gelegenheid om hun zienswijzen kenbaar te maken over de conceptprogrammabegroting 2026. Hecht is de gemeenschappelijke regeling die (wettelijke) taken uitvoert op het gebied van Volksgezondheid en zorg en veiligheid voor de gemeente. Het college stelt de raad voor om gebruik te maken van deze mogelijkheid middels bijgevoegde brief (bijlage 2). Aandachtspunten zijn het AB-besluit van 2 april jl. als uitwerking van de Takendialoog en terugkeer van enkele taken van de GHOR naar Hecht.Bijlagen
-
8
B&W stelt de raad voor (1) Gebruik te maken van de mogelijkheid een zienswijze in te dienen op de regionale Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2026. (2) De bijgevoegde concept zienswijze vast te stellen en te versturen aan het Dagelijks Bestuur Holland Rijnland.
Samenvatting: In de regio Holland Rijnland zijn afspraken gemaakt over de woonruimteverdeling. Deze afspraken zijn vastgelegd in de ‘Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2024'. Afgelopen periode is er gewerkt aan een geactualiseerde huisvestingsverordening: ‘Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2026’. De concept verordening ligt van 1 april 2025 t/m 27 juni 2025 ter inzage. Tijdens deze periode kan de gemeenteraad een zienswijze indienen. Het college van B&W stelt voor een zienswijze in te dienen. De concept zienswijze is als bijlage toegevoegd bij het raadsvoorstel.Bijlagen
-
9
B&W stelt de raad voor de reeds geplande onttrekking van € 280.000 excl. btw uit de Voorziening Wegen (V015) naar voren te halen van 2026 naar 2025 en dit administratief in de begroting laten verwerken.
Samenvatting: In de periode 2012 t/m 2015 is de Voorweg in Noorden gereconstrueerd, in opdracht van de provincie Zuid-Holland. Onder de weg is een zogeheten palenmatras met een betonconstructie gerealiseerd, om de extreme zettingen van de weg te verhelpen. Doordat zowel provincie als gemeente voor 50% eigenaar zijn van de Voorweg, zijn de kosten ook gelijkmatig verdeeld. Al vrij snel na oplevering van het project ontstonden er scheuren in het wegdek en is er een beroep gedaan op de garantie van de aannemer. De aannemer heeft hierop diverse acties ondernomen, maar de scheurvorming blijft. Onderzoek wijst nu uit dat grootschaligere aanpak benodigd is om de problemen echt te kunnen verhelpen. Bij de voorgestelde aanpak moet het asfalt volledig worden verwijderd en moeten er dilatatievoegen worden gecreëerd. Hierdoor krijgt de betonconstructie ruimte om te krimpen en uit te zetten. De kosten voor het verwijderen en terugbrengen van de deklaag wordt tussen de gemeente en de provincie verrekent, dit conform de afschrijvingstermijn. In het Wegenbeheerplan staat het onderhoud gepland voor 2026.
SGP-ChristenUnie heeft discussiepunten aangeleverd.
Bijlagen
-
10
B&W stelt de raad voor:
1. De geactualiseerde grondexploitaties per 1 januari 2025 van de projecten vast te stellen conform gewaarmerkte bijlagen;
2. De Voorziening nadelige saldi grondexploitaties te verlagen met € 63.000, ten gunste van het Jaarrekeningresultaat 2024 en de gemeenteraad voor te stellen, hiervan via de resultaatbestemming bij de jaarrekening 2024 € 17.000 terug te storten in de Reserve reservering woningbouw (boekjaar 2025);
3. Een bedrag van € 87.000 vrij te laten vallen uit de Reserve onvoorzien grondexploitaties en dit bedrag toe te voegen aan de Algemene reserve (boekjaar 2024);
4. Een bedrag van € 592.000 vrij te laten vallen uit de Voorziening afgesloten complexen en dit bedrag toe te voegen aan de Algemene reserve (boekjaar 2024);
5. Het met ingang van 31 december 2024 afsluiten van de grondexploitatie GZ 01 Noordse Buurt en het negatieve resultaat van € 29.375.000 ten laste te brengen van de Voorziening nadelige saldi grondexploitaties met overdracht van een bedrag van € 679.000 aan kosten naar de Voorziening afgesloten complexen en een bedrag van € 1.708.000 aan opbrengsten naar de MVA (Materiële Vaste Activa) op de balans. En dit te verwerken in de jaarrekening 2024;
6. Het tussentijds winstnemen per 31 december 2024 voor de grondexploitatie GZ 07 Teylerspark fase 2 (€ 1.089.000) en het terugdraaien van winst bij de grondexploitatie GZ 10 Schoterhoek II (€ 54.000), en dit te verwerken in de jaarrekening 2024. En bij de resultaatbestemming van de jaarrekening 2024 het bedrag van € 1.035.000 te storten in de Reserve winstneming (boekjaar 2024);
7. Het risicobedrag voor het aandeel grondexploitatie dat wordt gebruikt bij de berekening van het benodigde Weerstandsvermogen te verlagen van € 5.365.000 naar € 1.787.000;
8. Begrotingswijziging nr. 2025-11 vast te stellen.
Samenvatting: De grondexploitaties worden jaarlijks geactualiseerd conform de regels van de commissie BBV en in de Nota Grondbeleid 2021 is vastgelegd. Bij de positieve grondexploitaties is sprake van een verwacht positief resultaat van € 9,8 miljoen, NCW per 1 januari 2025. Ten opzichte van de actualisatie 2024 resulteert dit in een nadeel van € 0,3 miljoen. Voor de negatieve grondexploitaties is er sprake van een verwacht negatief resultaat van € 2,6 miljoen, NCW per 1 januari 2025. Dit is een verslechtering van circa € 1,1 miljoen ten opzichte van vorig jaar. De voortgang van de projecten is, met uitzondering van een beroepsprocedure en vertraagde tenderprocedure, in overeenstemming met de planning die in 2024 is geschetst. De actualisatie heeft gevolgen voor de Voorziening nadelige saldi grondexploitaties, die met € 63.000 kan worden verlaagd. De gemeenteraad wordt voorgesteld om hiervan € 17.000 terug te storten in de Reserve reservering woningbouw. De Reserve onvoorzien grondexploitaties kan worden verlaagd van € 199.000 naar € 112.000 en er kan € 592.000 vrijvallen uit de Voorziening afgesloten complexen. Als laatste kan de winstneming van € 1.0350.000 worden toegevoegd aan de Reserve winstneming.Bijlagen
-
11
B&W stelt de raad voor (1) de voorgestelde zienswijze vast te stellen (2) deze in te sturen naar het algemeen bestuur van Holland Rijnland.
Samenvatting: De gemeente Nieuwkoop is aangesloten bij de gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland. De jaarlijkse begroting van deze GR wordt vastgesteld door het algemeen bestuur van Holland Rijnland, maar de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten worden in staat gesteld vooraf hun zienswijze op de ontwerpbegroting kenbaar te maken. Met de hier gevraagde besluiten stelt de gemeente Nieuwkoop haar zienswijze op de ontwerpbegroting van Holland Rijnland voor 2026 vast en stuurt zij deze in naar het algemeen bestuur van de GR.Bijlagen
-
12
B&W stelt de raad voor kennis te nemen van de jaarrekening en geen zienswijze in te dienen op de begroting 2026 en de 1e begrotingswijziging 2025 van SVHW en dit kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur volgens de bijgevoegde conceptbrief.
Samenvatting: Het Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW) voert voor de gemeente Nieuwkoop de belastingheffing en de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) uit. Het algemeen bestuur van SVHW heeft de jaarrekening 2024 vastgesteld. Deze is voor kennisgeving aangeboden aan de deelnemende gemeenten. Op 9 april 2025 stelde het Algemeen bestuur van de SVHW de ontwerp- begroting 2026 en de 1e wijziging begroting 2025 vast. De deelnemende gemeenten kunnen tot en met 2 juli 2025 hun zienswijzen kenbaar maken met betrekking tot de ontwerpbegroting en de 1e begrotingswijziging van SVHW. Het college stelt de raad voor geen zienswijze in te dienen.Bijlagen
-
13
AB- en/of DB-leden kunnen mededelingen doen over de diverse gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt.
Raads- en collegeleden kunnen vooraf onderwerpen aanmelden om te bespreken waarbij de focus moet liggen op input leveren aan B&W.
-
14
a. Mededelingen
b. Stand van zaken 'bijzondere projecten' en 'begeleidingsgroepen'
c. Toezeggingen -
15
Bij dit agendapunt kunnen vragen aan het college worden gesteld die niet vooraf aangekondigd zijn. Indien de vragen niet direct beantwoord worden dan worden ze binnen 30 dagen schriftelijk door het college beantwoord.
-
16
De actielijst van de meningsvormende raad I van 17 april 2025.
Bijlagen
-
17Sluiting