Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluitvormende raadsvergadering

donderdag 18 december 2025

20:00 - 23:00
Locatie

Raadszaal Nieuwveen

Voorzitter
Robbert-Jan van Duijn
Toelichting

Voorafgaand aan deze vergadering is er om 19.45 uur een onthulling in de raadszaal.

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda (2025-090)
  3. 3

    Op grond van artikel 1 van het Reglement van Orde kunnen inwoners en belanghebbenden inspreken gedurende maximaal vijf minuten (in totaal maximaal een half uur); dit kan alleen als er door deze persoon niet in een eerdere vergadering over dit onderwerp is ingesproken. Aanmelden kan tot 8 uur voor de vergadering bij de griffie via 0172-521308 of griffier@nieuwkoop.nl.

  4. 4

  5. 5

    Op grond van artikel 19 van het reglement van orde kan de griffie tot 48 uur voor de vergadering de lijst aanvullen.

  6. 6

    De commissie controle geloofsbrieven van fractieassistenten van Nieuwkoop stelt, na controle van de geloofsbrieven, de raad voor de volgende persoon te benoemen als fractieassistent van de raad van de gemeente Nieuwkoop:
    1. Vincent de Graaff te benoemen als fractieassistent voor de VVD.
    2. Ruud Zonderop te benoemen als fractieassistent voor de VVD.
    3. Wendy Zondervan te benoemen als fractieassistent voor het CDA.
    4. Britta Bouma te benoemen als fractieassistent voor het CDA.
    5. Dhierajkumar Baidjnath te benoemen als fractieassistent voor het CDA.
    Samenvatting: Een fractieassistent is een persoon, niet zijnde een raadslid, die is aangewezen door de fractie om haar bij te staan bij het verrichten van haar werk ten behoeve van de raad. Fractieassistenten hebben dezelfde rechten en plichten als raadsleden met uitzondering van het nemen van raadsbesluiten. De VVD stelt voor Vincent de Graaff en Ruud Zonderop te benoemen als fractieassistent. Het CDA stelt voor Wendy Zondervan, Britta Bouma en Dhierajkumar Baidjnath te benoemen als fractieassistent.

  7. 6.A
    HAMERSTUKKEN
  8. 7

    B&W stelt de raad voor:
    1. Af te zien van het adviesrecht over de omgevingsvergunning(en) voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (bopa) voor fase 1 (de Vlinderlocatie en het Stationsgebouw) van het project Dorpshart Ter Aar.


    Samenvatting: Uw raad heeft met het aannemen van de motie van 8 mei 2025 ‘Masterplan Ter Aar houdt koers de wens uitgesproken de ontwikkeling van fase 1 van het Dorpshart Ter Aar te versnellen. Fase 1 omvat de Vlinderlocatie en het stationsgebouw. Versnelling in deze fase van het project is mogelijk wanneer u besluit af te zien van het adviesrecht.

  9. 8

    B&W stelt de raad voor:
    1. De 10e verordening tot wijziging van de Verordening Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2015 vast te stellen, conform bijgaande en als zodanig gewaarmerkte bijlage.


    Samenvatting: In de Verordening Sociaal Domein gemeente Nieuwkoop 2015 is het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en de Jeugdwet op integrale wijze vastgelegd. Als gevolg van een aantal wetswijzingen en uitspraken van de Centrale Raad van Beroep zijn wijzigingen in de verordening noodzakelijk. Het betreft hier de 10e wijziging.

  10. 9

    B&W stelt de raad voor:


    1. De Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Nieuwkoop, Omgevingsdienst West-Holland 2025 vast te stellen, conform de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte bijlage.


    Samenvatting: Bij de 13e wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst West-Holland is de verwijzing naar de Regionale commissie bezwaarschriften Leidse Regio om juridisch-technische reden komen te vervallen. Met dit voorstel wordt de instelling van de Bezwaarschriftencommissie voor de ODWH-milieutaken gebaseerd op de juiste wettelijke grondslag, artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht. Het aanwijzen van een adviescommissie voor bezwaarschriften wordt geregeld in een verordening. De gemeenteraad stelt verordeningen vast.

  11. 10

    B&W stelt de raad voor:


    1. te besluiten geen minimumbedrag voor de ontheffing en vermindering meer op te nemen in de belastingverordeningen;
    2. te besluiten tot vaststelling van de vermelde en bijgesloten belastingverordeningen en tarieventabellen:


    a) Verordening op de heffing en invordering van onroerende zaak belastingen 2026;
    b) Verordening op de heffing en invordering van rioolheffing 2026;
    c) Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing 2026;
    d) Verordening op de heffing en de invordering van belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten 2026;
    e) Verordening op de heffing en invordering van begraafplaatsrechten 2026 en de tarieventabel begraafplaatsrechten 2026;
    f) Verordening op de heffing en invordering van leges 2026 en de tarieventabel leges 2026;
    g) Verordening op de heffing en invordering van forensenbelasting 2026;
    h) Verordening op de heffing en invordering van marktgelden 2026;
    i) Verordening op de heffing en invordering van standplaatsrechten 2026;
    j) Verordening op de heffing en invordering van verblijfsbelasting 2026;
    k) Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen 2026.


    Samenvatting: Om uitvoering te geven aan de begroting 2026-2029, worden de belastingverordeningen 2026 ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden. De gemeenteraad is op grond van de Gemeentewet bevoegd tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van een gemeentelijke belasting. Op grond van de Financiële verordening 2023 doet het college de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor de belastingen, de rioolheffing en afvalstoffenheffing, leges, rechten en tarieven.

  12. 11

    B&W stelt de raad voor:
    1. De begrotingswijziging 2025-19 vast te stellen en meerjarig begrotingswijziging 2026-1 en daarbij:


    a. De financiële gevolgen voor de begroting 2025 en de begroting 2026 en meerjarig zoals opgenomen in de begrotingswijzigingen;
    b. De budgetoverhevelingen van 2025 naar 2026/2027.
    c. Actualisatie kredieten en nieuw krediet voor de Voorweg


    2. Voor de jaren 2025, 2026 en 2027 af te wijken van de waarderingsgrondslag voor de Wethouderspensioensvoorziening. De voorziening te waarderen ter hoogte van de door het Ministerie van binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties geprognotiseerd benodigde vermogen voor inbreng bij het ABP op 1 januari 2028.
    3. In te stemmen met de nieuwe bestemmingsreserve afgesloten grondexploitaties.


    Samenvatting: Het college informeert de raad over de voortgang van de in de begroting 2025 vastgestelde budgetten. In de begrotingswijziging worden budget over- en onderschrijdingen vóór het einde van het jaar door de raad bekrachtigd. Het gaat met name om overschrijdingen die anders tot begrotingsonrechtmatigheden bij de jaarrekening zouden kunnen leiden. Tevens worden de effecten van de septembercirculaire voor het begrotingsjaar 2025 verwerkt. Tot slot worden de gewenste budgetoverhevelingen voorgelegd. De financieel technische wijzigingen zullen middels een begrotingswijziging worden verwerkt.

  13. 12

    B&W stelt de raad voor:
    1. De wijzigingen van de artikelen van de Verordening controle financiële beheer en organisatie gemeente Nieuwkoop 2023 vast te stellen conform bijgevoegde bijlage.
    2. Het controleprotocol gemeente Nieuwkoop 2023-2026, geactualiseerd in 2025, vast te stellen.
    3. De verantwoordingsgrens voor de rechtmatigheidsverantwoording vast te stellen op 2% van de totale lasten, exclusief de toevoegingen aan reserves.


    Samenvatting: In verband met de wijzigingen van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) 2025 veranderen de mogelijke goedkeuringstolerantie voor de jaarrekeningcontrole, de verantwoordingsgrens voor de rechtmatigheidsverantwoording, en hun omvangsbasis. Hierdoor moeten de controleverordening en het controleprotocol aangepast worden.

  14. 13

    Voorgesteld wordt te besluiten:


    1. De formatie van de griffie per 2026 tijdelijk uit te breiden, door de formatie van de functie raadsassistent te verhogen van 0,67 fte naar een bandbreedte van minimaal 0,78 fte en maximaal 0,89 fte, waarbij wordt vastgesteld dat uitbreiding van de formatie noodzakelijk is, maar de exacte omvang hiervan nog nader moet worden bezien en vastgesteld in afstemming tussen de griffier en de nieuwe raadsassistent.
    2. De hiermee gemoeide personeelslasten incidenteel te dekken binnen het totaal van personeelslasten, waarna zodra meer zicht bestaat op de feitelijk benodigde urenomvang de structurele dekking wordt betrokken bij de besluitvorming in de Kadernota 2027.


    Samenvatting: De huidige raadsassistent heeft een 24 uurs werkweek. Door haar aangekondigde vertrek ontstaat er een vacature. Met een uitbreiding naar een 32 uurs werkweek is er meer ruimte om extra administratieve en organisatorische werkzaamheden voor de gemeenteraad te verrichten.

  15. 14

    De werkgeverscommissie stelt de raad voor het volgende te besluiten:


    1. De instructie griffier Nieuwkoop 2025, conform bijgaande en als zodanig gewaarmerkte bijlage, vast te stellen.


    Samenvatting: De huidige instructie voor de griffier Nieuwkoop is uit 2020 en is aan vernieuwing toe. Begin 2025 heeft de VNG een nieuw model voor een instructie opgesteld. Voorstel is de model-instructie van de VNG grotendeels over te nemen en de voorgelegde instructie voor de griffier van de gemeente Nieuwkoop 2025 vast te stellen. De instructie uit 2020 vervalt.

  16. 14.A
    DISCUSSIESTUKKEN
  17. 15

    B&W stelt de raad voor:
    1. Af te wijken van de woningbouwprojectplanning, die onderdeel is van de strategische koers gebiedsontwikkeling 2024-2040;
    2. Op basis van een integrale visie op het gebied van woningbouw, maatschappelijke voorzieningen voor het dorp Zevenhoven de locaties 't Trefpunt, de Vlijt en de Stationsweg prioriteit te geven;
    3. De locatie Achterweg te Nieuwkoop vanaf 2030 in ontwikkeling te nemen;
    4. Een voorbereidingskrediet van € 315.000,00 beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van de projecten te Zevenhoven en de lasten te dekken uit de toekomstige opbrengsten van de grondexploitatie.


    Samenvatting: De woningbouwopgave van Nieuwkoop blijft onverminderd groot en vraagt om keuzes in de prioritering van op te starten woningbouwprojecten. Bij deze prioritering spelen snelheid, kansrijkheid en volume een rol, conform de ambities uit het coalitieprogramma ‘Aan de slag met Nieuwkoop – met lef uitvoeren’.
    In verband met deze prioritering stelt het college voor om in plaats van de ontwikkeling van de complexe locatie Achterweg te Nieuwkoop voorrang te geven aan de ontwikkeling van de locatie 't Trefpunt te Zevenhoven. Hiermee ontstaat een kans voor een integrale ontwikkeling op basis van een samenhangende visie waarin de brede opgave van Zevenhoven en Noordeinde op het gebied van woningbouw en maatschappelijke voorzieningen. Naast de locatie van ’t Trefpunt zijn de locaties de Vlijt en de locatie Stationsweg onderdeel van deze integrale visie.

  18. 16

    B&W stelt de raad voor:


    1. Het beleid- en beheerplan Wegen 2026-2030 d.d. 01-01-2026 vast te stellen;
    2. De investeringen en de storting in de voorziening jaarlijks te indexeren via de reguliere P&C- cyclus;
    3. Onderhoud wegen, conform het beleid- en beheerplan 2026-2030, vast te stellen op kwaliteitsniveau B.
    4. Begrotingswijziging 2026-02 vast te stellen.
    5. De Nieuwe afschrijvingstermijnen op basis van levensduur vast te stellen:
    Wegconstructie met ondergrond klei 60 jaar
    Wegconstructie met ondergrond veen 30 jaar


    Samenvatting: In het beleid- en beheerplan Wegen wordt inzicht gegeven op welke manier invulling gegeven wordt aan het wegbeheer in de planperiode 2026-2030. Ook borgt het de financiën ten behoeve van de uitvoering van het wegbeheer. Met het vaststellen van het beheerplan kan invulling gegeven worden aan de implementatie van het plan en de uitvoering van het wegonderhoud in de jaren 2026-2030.

  19. 17

    Dit voorstel heeft al voorgelegen in de vorige raadscyclus, maar werd tijdens de Besluitvormende Raadsvergadering van 13 november (op verzoek van Samen Beter Nieuwkoop) van de agenda verwijderd. De raad vond verdere onderlinge beraadslaging (hetzelfde voorstel van B&W en een concept amendement van SBN) toch gewenst alvorens een besluit genomen kon worden.


    B&W stelt de raad voor:
    1. Vaststellen verplaatsing grens van de bebouwde kom van Noordeinde op de straat Noordeinde in noordelijke richting met circa 25 meter, zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende kaart;
    2. Vaststellen verplaatsing grens van de bebouwde kom van Noordeinde op de straat Noordeinde in zuidelijke richting met circa 25 meter, zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende kaart;
    3. Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland te verzoeken op grond van artikel 27, tweede lid, van de Wegenwet, deze gewijzigde komgrens vast te stellen.


    Samenvatting: In 2026/2027 wordt de straat Noordeinde in Noordeinde heringericht met snelheidsremmende maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Om deze maatregelen effectiever te maken, worden de bebouwde komgrenzen aan de noord- en zuidzijde van de straat Noordeinde van de kern Noordeinde aangepast.

  20. 18

    Voorgesteld wordt te besluiten:


    1. Aan alle raadsleden en fractieassistenten vanaf het begin van de nieuwe raadsperiode na de gemeenteraadsverkiezingen 18 maart 2026 een notebook in bruikleen van de gemeente te geven;
    2. De gemeente zorgt voor een veilige inrichting in dezelfde streng beveiligde omgeving die voor de ambtelijke organisatie is ingezet, en door middel van de aanschaf van Microsoft Office E5 licenties en levert voor alle gebruikers een @raadnieuwkoop.nl mailadres en een OneDrive omgeving.
    3. Het beheer uitbesteden aan hetzelfde bedrijf dat voor de ambtelijke organisatie de opdracht heeft verworven en vanaf het begin de beheerperiode gelijk op te laten lopen met de contracttermijn die de ambtelijke organisatie heeft afgesloten.
    4. Niet aan te besteden, omdat het gaat om een uitbreiding van een bestaande contract voor het beheer van de ICT middelen van de gemeentelijke organisatie. Bij een volgende aanbesteding van ICT middelen alles tegelijkertijd uitvragen.
    5. a. Het investeringskrediet van € 50.000 en de € 21.000 structurele lasten voor de bovenstaande besluitpunten op te nemen in het ICT-beheerplan 2027-2030.
    b. De financiële gevolgen te verwerken in de kadernota 2027.
    6. Te schrappen artikel 5 lid 3 van de verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning.


    Samenvatting: Om raadswerk te kunnen uitvoeren hebben raadsleden ICT-middelen nodig. De gemeente moet daarbij voldoen aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), het Nationaal Cyber Security Center (NCSC), de Network and Information Security Directive 2 (NIS2) en aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

  21. 19

    Op grond van artikel 30 van het reglement van orde kunnen raadsleden gebruik maken van het vragen-half-uur als zij dit 24 uur van te voren hebben aangekondigd.

  22. 20

    Bij dit agendapunt kunnen portefeuillehouders mededelingen doen aan de raad.

  23. 21
    Sluiting