Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Meningsvormende raad II

donderdag 23 mei 2024

20:00 - 23:00
Locatie

Commissiekamer Nieuwveen

Voorzitter
Remco Hendriks

Agendapunten

  1. 1

    Spreekrecht inwoners en belanghebbenden:

    • Op grond van art. 67 van het reglement van orde kunnen inwoners en belanghebbenden gebruik maken van het spreekrecht, gedurende maximaal vijf minuten (in totaal maximaal een half uur). Inspraak is niet geagendeerd als apart agendapunt, per agendapunt wordt de mogelijkheid geboden.
    • Aanmelden kan tot 8 uur voor de vergadering bij de griffie (0172-521308 of griffier@nieuwkoop.nl).

    Tip: Meest voor de hand liggende moment om in te spreken is bij de oriënterende raad die een week voor deze meningsvormende raad wordt gehouden. Dan heeft u waarschijnlijk de meeste invloed.

  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3.B

    B&W stelt de raad voor (1) De aanvraag subsidie Impulsaanpak Winkelgebieden in te dienen (2) Op grond van het bepaalde in artikel 9.1, lid 1, onder b, van de Omgevingswet een gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen op de onroerende zaken in het centrumgebied van Ter Aar, zoals vermeld in de bij dit voorstel behorende voorkeursrechtbeschikking en op de bij deze beschikking behorende grondtekening, nummer 2024041401, en perceelslijst.


    Samenvatting: Op 22 juni 2023 heeft uw raad het Masterplan Dorpshart Ter Aar vastgesteld, middels een geamendeerd besluit. Dit voorstel beschrijft vanaf dat punt de voortgang van het project. Zo wordt toegelicht hoe het besluit en het amendement zijn uitgewerkt, hoe participatie vorm heeft gekregen en welke aanpassingen zijn vastgesteld voor de verdere uitwerking van het project. Ook wordt voorgesteld een subsidieaanvraag te doen voor het project en een gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen op gronden in het Dorpshartgebied.
    Vooraf aangeleverd discussiepunt:
    1. Gewijzigd voorstel versus origineel plan (zien fracties dit als verbetering? (D66)
    2. Parkeren in het gebied rondom het Lindenplein (Samen Beter Nieuwkoop)
    3. Routing de weg ingetekend in het plan voor het dorpshart
     (Samen Beter Nieuwkoop)
    4. Uitvoering en participatie amendement (Samen Beter Nieuwkoop)

  4. 4

    B&W stelt de raad voor dat de warmte-koude opslag rondom het Kind Centrum de Poel zoals benoemd in het raadsvoorstel Warmtevoorziening IKC de Poel (2023-075) de toekomstbestendige warmtevoorziening wordt vanwege de grote kansrijkheid voor een warmtenet in Langeraar.


    Samenvatting: In Langeraar wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een Integraal Kindcentrum (IKC De Poel) met 20 appartementen. Deze ontwikkeling biedt een unieke kans om een kleinschalig warmtenet aan te leggen, waarmee ook 342 bestaande woningen kunnen worden voorzien van duurzame warmte. Dit gaat via een zeer lage temperatuur warmtenet op basis van Warmte-Koude Opslag (WKO) en Aquathermie uit de Langeraarse Plassen. In september 2023 gaf de raad opdracht om het warmtenet verder uit te werken en te starten met de aanleg van de WKO. Via dit raadsbesluit vragen wij u in te stemmen met de WKO als warmtevoorziening voor IKC de Poel, conform uw besluit in september 2023 en te starten met de aanleg. Opvolgend zal de raad in 2024 gevraagd worden om een besluit over de uitbreiding van een warmtenet naar omliggende bestaande bouw.
    Sinds uw besluit in 2023 zijn uiteenlopende onderwerpen rondom het beoogde warmtenet verder onderzocht en uitgewerkt. Via dit raadsvoorstel deelt het college de technische mogelijkheden en kansen van het warmtenet en de beoogde financiën. De Rijksoverheid werkt aan wetgeving die gemeenten een ondernemende rol geeft in de ontwikkeling van warmtenetten. Warmtebedrijven komen in publiek eigendom. Het ligt daarmee voor de hand dat de gemeente voor een belangrijk deel eigenaar van het warmtenet Langeraar wordt. Omdat nog niet alle wet- en regelgeving bekend is, in combinatie met ontwikkelingen rondom de voorjaarsnota (waarborgfonds), maakt dat het college na de zomer 2024 terugkomt over een besluit over de uitbreiding van het warmtenet naar omliggende bestaande bouw met bijbehorend financieel voorstel.  Participatie is een belangrijk onderdeel van het ontwikkelen van een warmtenet. De afgelopen maanden waren er meerdere informatieavonden en peilingen in Parola. De stemming onder inwoners was over het algemeen positief maar zij stelden wel voorwaarden op het gebied van betaalbaarheid. Volgens de kostenberekeningen is een warmtenet in veel gevallen de oplossing met de laagste jaarlijkse energiekosten. Woondiensten Aarwoude heeft de intentie uitgesproken om 162 woningen aan te sluiten op het warmtenet. Dit verhoogt de haalbaarheid van het warmtenet. De ontwikkeling van IKC de Poel zorgt voor de mogelijkheid om via een warmtenet bestaande bouw duurzaam van warmte te voorzien. Hiermee kan de gemeente Nieuwkoop een grote stap zetten in het aardgasvrij maken van wijken en ervaring op te doen met een publiek warmtenet. Vergelijkbaar met Schoterhoek II is hiervoor een pioniersrol van de gemeente nodig.

  5. 5

    B&W stelt de raad voor:
    1. Het beleidsplan bomen 2024-2033 vast te stellen en het college opdracht te geven uitvoering te geven aan dit plan;
    2. De kwaliteit van het boombestand op langere termijn te verbeteren door het scenario ‘vervangen in 15 jaar’ te kiezen;
    3. Het college op te dragen de mogelijkheid te onderzoeken om het draagvlak voor beschermwaardige houtopstanden te vergroten en medio 2025 een voorstel voor te leggen aan de gemeenteraad.


    Samenvatting: In het Beleidsplan bomen 2024-2033 maken we afspraken hoe we ons boombestand onderhouden en ontwikkelen. Met de invoering van de Omgevingswet wordt zichtbaar dat er beleid en regels nodig zijn voor alle gemeentelijke bomen, niet alleen beschermwaardige bomen. In dit beleidsplan leggen we de benodigde afspraken vast. Dit vinden we belangrijk want bomen leveren een belangrijke bijdrage aan de ambities en doelstellingen van de gemeente Nieuwkoop voor een aantrekkelijke- en gezonde leefomgeving, biodiversiteit en klimaatadaptatie. Het college stelt voor het Beleidsplan bomen 2024-2033 vast te stellen. Het is mogelijk doelstellingen versneld te bereiken door bomen met een verminderde gezondheid eerder te vervangen. In dit raadsvoorstel is dit uitgewerkt in drie scenario’s (vervangen in 15 jaar, in 10 jaar en in 5 jaar). Het college stelt voor om voor het scenario ‘vervangen in 15 jaar’ te kiezen. Grotere en oudere bomen, waardevolle bosschages en landschappelijke beplantingen dragen vaak meer bij aan de doelstellingen aantrekkelijke- en gezonde leefomgeving, biodiversiteit en klimaatadaptatie. Het college kan deze houtopstanden extra beschermen door ze op de lijst beschermaardige houtopstanden te plaatsen. Het college stelt voor te onderzoeken hoe we het draagvlak van beschermwaardige houtopstanden kunnen vergroten zodat we beter kunnen inzetten op het langdurig behoud van beschermwaardige houtopstanden.


    Vooraf aangeleverde discussiepunten:
    1. Ambitieniveau extra bomen (Natuurlijk Nieuwkoop)
    2. Ambities voor het vergroenen van onze omgeving door het toevoegen van bomen (D66)
    3. Kosten versus wettelijke noodzaak (SGP-CU)

  6. 6

    B&W stelt de raad voor
    1. Kennis te nemen van de Begroting 2025 en meerjarenraming 2026-2028
    2. Gebruik te maken van het indienen van zienswijzen.
    3. Het besluit kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur van de Omgevingsdienst West-Holland volgens bijgevoegde conceptbrief.
    4. De financiële mutaties te verwerken in de Begroting 2025-2028.


    Samenvatting: De Omgevingsdienst West-Holland heeft haar Begroting 2025 en meerjarenraming 2026-2028 opgesteld voor haar deelnemers. De deelnemers krijgen de gelegenheid om zienswijzen in te dienen

  7. 7

    B&W stelt de raad voor een zienswijze in te dienen op de begroting 2025 en de 1e begrotingswijziging 2024 van SVHW en deze kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur volgens de bijgevoegde conceptbrief.


    Samenvatting: Het Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW) voert voor de gemeente Nieuwkoop de belastingheffing en de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) uit. Het algemeen bestuur van SVHW heeft de jaarrekening 2023 vastgesteld. Deze is voor kennisgeving aangeboden aan de deelnemende gemeenten. Op 10 april 2024 stelde het Algemeen bestuur van de SVHW de ontwerp- begroting 2025 en de 1e wijziging begroting 2024 vast. De deelnemende gemeenten kunnen tot en met 5 juli 2024 hun zienswijzen kenbaar maken met betrekking tot de ontwerpbegroting en de 1e begrotingswijziging van SVHW. Het college stelt de raad voor een zienswijze in te dienen.

  8. 8

    B&W stelt de raad voor middels bijgevoegde brief (bijlage 2) de zienswijze over de eerste begrotingswijziging 2024 kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur van Hecht.


    Samenvatting: Door een hogere loonstijging in de cao-afspraken van 2023 dan via de FKGR gecompenseerd, heeft het dagelijks bestuur van Hecht in het najaar van 2023 een begrotingswijziging voorgesteld. Hecht heeft daarin beargumenteerd dat het niet in staat was de stijging van ca. € 3.700k zelf op te kunnen lossen met eigen middelen. Deze begrotingswijziging is in het najaar 2023 voor zienswijzen aan de gemeenteraden aangeboden. Uw raad heeft niet positief geadviseerd over deze begrotingswijziging. Het Algemeen Bestuur heeft deze begrotingswijziging in 2023 niet goedgekeurd waardoor een tekort is ontstaan dat ten laste van het eigen vermogen is gebracht. Hiermee wordt opnieuw een begrotingswijziging van €3.709k voorgelegd om de cao-afspraken in 2024 te compenseren. Het college stelt de raad voor om bijgaande zienswijze (bijlage 2) kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur van Hecht. De zienswijze geeft een positief geluid ten aanzien van compensatie, maar geeft wel de kritische kanttekening mee dat het zwaartepunt van haar argumentatie moet liggen in het aanzuiveren van het eigen vermogen.

  9. 9

    B&W stelt de raad voor middels bijgevoegde brief (bijlage 2) de zienswijze over de conceptprogrammabegroting 2025 kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur van Hecht.


    Samenvatting: Het Dagelijks Bestuur van Hecht biedt de gemeenteraden van de regio Hollands Midden de gelegenheid om een zienswijze kenbaar te maken over de conceptprogrammabegroting 2025. Hecht is de gemeenschappelijke regeling die (wettelijke) taken uitvoert op het gebied van volksgezondheid voor de gemeente. Het college stelt de raad voor om gebruik te maken van deze mogelijkheid. Aandachtspunten zijn de dialoog die Hecht met gemeenten en partners start over haar taken, het eigen vermogen en solvabiliteit en de CAO-afspraken die aflopen in maart 2025.

  10. 10

    AB- en/of DB-leden kunnen mededelingen doen over de diverse gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt.


    Raads- en collegeleden kunnen vooraf onderwerpen aanmelden om te bespreken waarbij de focus moet liggen op input leveren aan B&W.

  11. 11

    a. Mededelingen
    b. Stand van zaken 'bijzondere projecten' en 'begeleidingsgroepen'
    c. Toezeggingen

  12. 12

    Op grond van artikel 71 van het reglement van orde kunnen vragen aan het college gesteld worden die niet vooraf aangekondigd zijn. Indien de vragen niet direct beantwoord worden dan worden ze binnen 30 dagen schriftelijk door het college beantwoord.